expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA  

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme  

aby balík došiel v poriadku


Volkswagen Golf recenzia: história, modely a čo ponúka dnes


19.04.2025
 | 
6 min. čítania.

Volkswagen Golf nie je iba auto, je to pojem. Tento nemecký model pozná takmer každý, či už z prvých jázd v autoškole, z každodenných ciest do práce alebo aj z reklám v médiách. Ako ikonický Golf vznikol, prečo, aké modely ponúkla jeho história a ako sa od prvej generácie prepracoval až k dnešnému modelu? Pozrite sa!

Prvá generácia bola kultová a priniesla aj kabriolet

Samotný názov Golf je odvodený od Golfského prúdu, pričom prvá generácia prišla na svet v roku 1974 a hneď sa odlíšila od všetkého, čo trh ponúkal.

Pôvodne išlo o nástupcu chrobáka, no dizajn bol čistý, prinášal hranaté tvary a celkovo jednoduchosť, či už vnútri alebo aj vonku. Motor bol uložený naprieč s pohonom predných kolies a tak sa uvoľnil priestor v kabíne, takže do hatchbacku sa zmestili štyria dospelí. Podvozok mal torznú priečku a vzpery MacPherson.

Spolu s kotúčovými brzdami na prednej náprave a voliteľným posilňovačom riadenia priniesol Golf na tú dobu ľahké manévrovanie. Pod kapotou bola dvojica karburátorových agregátov s objemom 1.1 a 1.3, neskôr pribudol aj objem 1.6.

V roku 1976 prišla verzia GTI 1.6 so vstrekovaním Bosch K‑Jetronic a výkonom 110 kW čím sa Golf stal športovou ikonou. Zrýchlenie na stovku zvládol za 8,5 sekundy a motor bol na údržbu stále pomerne jednoduchý. Ak ste ale naopak chceli čo najnižšiu spotrebu, na výber bol aj dieselový motor v objeme 1.5 litra, čo bolo veľmi kompaktné.

V roku 1979 rozšíril ponuku Golfov aj Golf Cabriolet. Spevnená karoséria s typickým oblúkom za sedadlami, viacvrstvová plátenná strecha a elektricky vyhrievané zadné sklo priniesli jazdu bez straty praktickosti. Vyrábal sa až do roku 1993.

Čo priniesli II. generácia a ikonická generácia Golf III

Po prvej generácii, ktorej sa vyrobilo skoro 7 miliónov kusov, prišli ďalšie dve a to Golf II a Golf III. Ich najsilnejšou stránkou bol technologický vývoj.

Druhá generácia z roku 1983 narástla a dostala pozinkovanú karosériu, takže hrdza už nebola žiadnym strašiakom. Servo‑riadenie a prvé ABS v kompaktnej triede ukázali, že aj malé auto môže byť bezpečné. Kabína dostala tiež kvalitnejšie odhlučnenie.

Pod kapotu sa dostal pohon 4×4 Syncro s viskóznou spojkou, ktorý pomohol na zasnežených cestách. Ak ste mali radi nízku spotrebu, v ponuke bol naftový motor 1.6 TD. Na opačnom konci bol benzínový motor G60,  ktorý vytiahol 118 až kW. Široká paleta od úsporného CL po GTI 16V každopádne pokryla všetky účely v meste aj mimo.

Tretia generácia prišla na trh v roku 1991. Dizajnovo pôsobila oblejšie, no mala pevnejší skelet z ocele, ktorý zvýšil tuhosť karosérie. Model priniesol už predné airbagy a väčšie deformačné zóny, čo zvýšilo pasívnu aj aktívnu bezpečnosť auta.

Ikonou sa stal šesťvalcový Golf VR6, ktorý prinášal výkon 128 kW. Rýchlosť 100 km / h dokázal dosiahnuť do 7 sekúnd. Každopádne, tretia generácia dostala hrubšie stabilizátory podvozku, kotúčové brzdy aj vzadu a inovatívny systém ABS s EBD. Pre rodiny bol určený kombík Golf Variant, samozrejmosťou bol aj Golf Cabrio.

Stručná história VW Golf IV, V, VI a VII a ich prednosti

Štvrtá generácia VW Golf prišla v roku 1997 a vďaka plne pozinkovanej karosérii a lepšej izolácii stanovila nový štandard kvality v kompaktnom segmente.

Prvýkrát sa objavil stabilizačný systém ESP a pohon všetkých kolies 4Motion s medzinápravovou spojkou Haldex. Popularitu si získal turbodiesel 1,9 TDI s dlhou výdržou a nízkou spotrebou, pre športovejších vodičov bol zas benzín 1,8 T.

Golf 5 z roku 2003 stál na platforme PQ35 a priniesol prvú viacprvkovú zadnú nápravu, čo sa prejavilo v zákrutách. Premiéru mala dvojspojková prevodovka DSG, ktorá radila hladko a príliš nezvyšovala ani spotrebu. Nové motory TSI dali autu ostrejší prejav, GTI verzia disponovala výkonom 147 kW, no Golf R32 VR6 mal až 184 kW.

Šiesta generácia z roku 2008 priniesla Golf odľahčenou karosériou a lepším odhlučnením, pričom konštrukčne išlo o facelift. Golf prvýkrát ponúkol automatické parkovanie, adaptívny tempomat a systém start‑stop, motory zas ubrali na vibráciách.

Generácia 7 prešla na platformu MQB a schudla takmer 100 kg, no pritom narástla vo vnútri. Digitálny Active Info Display, LED‑Matrix svetlá IQ.Light a nová séria diskov a metalíz dali modelu prvky luxusu. Prvý krát sa predstavili aj hybridné motory, vrátane plug-in hybridu. Golf R zas disponoval výkonom 228 kW a mal pohon 4Motion.

Volkswagen Golf od roku 2019, výbava, výhody a zhrnutie

Zatiaľ poslednou generáciou Golfu je 8. generácia, ktorá bola uvedená v roku 2019. Vo vnútri priniesla digitálny kokpit s 10-palcovým displejom, nový dotykový infotainment a trvalé pripojenie cez vstavanú eSIM. Všetky verzie mali LED svetlá.

Súčasťou výbavy boli aj dvojzónová klimatizácia a množstvo asistenčných systémov, vrátane sledovania okolia či asistencie držania v pruhoch. Nová generácia priniesla veľkú ponuku motorov, ktorá zahŕňala mild‑hybridné benzíny eTSI, TDI s dvojitým dávkovaním AdBlue a plug‑in varianty eHybrid s jazdou až 60 kilometrov na elektrinu

Samozrejmosťou ponuky boli aj športové verzie Volkswagen Golf GTI, GTD a R s pohonom všetkých kolies a vektorovaním krútiaceho momentu.

V roku 2024 sa potom Golf dočkal faceliftu. Infotainment prešiel na platformu MIB 4, do ponuky pribudla 13-palcová obrazovka, podsvietené dotykové ovládače a množstvo ďalších ergonomických prvkov, ktoré ukázali technologický vývoj.

Ak ide o celkové zhodnotenie modelu Golf, v porovnaní s rivalmi prináša asi najvyváženejší mix komfortu, jazdných vlastností, špičkového technického spracovania a inovácií. Má moderné materiály, skvelo vyladený podvozok a podľa konkrétnej karosárskej či motorovej verzii je vhodný tak pre rodinu, ako aj pre milovníkov adrenalínu.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku