Volkswagen Golf nie je iba auto, je to pojem. Tento nemecký model pozná takmer každý, či už z prvých jázd v autoškole, z každodenných ciest do práce alebo aj z reklám v médiách. Ako ikonický Golf vznikol, prečo, aké modely ponúkla jeho história a ako sa od prvej generácie prepracoval až k dnešnému modelu? Pozrite sa!
Samotný názov Golf je odvodený od Golfského prúdu, pričom prvá generácia prišla na svet v roku 1974 a hneď sa odlíšila od všetkého, čo trh ponúkal.
Pôvodne išlo o nástupcu chrobáka, no dizajn bol čistý, prinášal hranaté tvary a celkovo jednoduchosť, či už vnútri alebo aj vonku. Motor bol uložený naprieč s pohonom predných kolies a tak sa uvoľnil priestor v kabíne, takže do hatchbacku sa zmestili štyria dospelí. Podvozok mal torznú priečku a vzpery MacPherson.
Spolu s kotúčovými brzdami na prednej náprave a voliteľným posilňovačom riadenia priniesol Golf na tú dobu ľahké manévrovanie. Pod kapotou bola dvojica karburátorových agregátov s objemom 1.1 a 1.3, neskôr pribudol aj objem 1.6.
V roku 1976 prišla verzia GTI 1.6 so vstrekovaním Bosch K‑Jetronic a výkonom 110 kW čím sa Golf stal športovou ikonou. Zrýchlenie na stovku zvládol za 8,5 sekundy a motor bol na údržbu stále pomerne jednoduchý. Ak ste ale naopak chceli čo najnižšiu spotrebu, na výber bol aj dieselový motor v objeme 1.5 litra, čo bolo veľmi kompaktné.
V roku 1979 rozšíril ponuku Golfov aj Golf Cabriolet. Spevnená karoséria s typickým oblúkom za sedadlami, viacvrstvová plátenná strecha a elektricky vyhrievané zadné sklo priniesli jazdu bez straty praktickosti. Vyrábal sa až do roku 1993.
Po prvej generácii, ktorej sa vyrobilo skoro 7 miliónov kusov, prišli ďalšie dve a to Golf II a Golf III. Ich najsilnejšou stránkou bol technologický vývoj.
Druhá generácia z roku 1983 narástla a dostala pozinkovanú karosériu, takže hrdza už nebola žiadnym strašiakom. Servo‑riadenie a prvé ABS v kompaktnej triede ukázali, že aj malé auto môže byť bezpečné. Kabína dostala tiež kvalitnejšie odhlučnenie.
Pod kapotu sa dostal pohon 4×4 Syncro s viskóznou spojkou, ktorý pomohol na zasnežených cestách. Ak ste mali radi nízku spotrebu, v ponuke bol naftový motor 1.6 TD. Na opačnom konci bol benzínový motor G60, ktorý vytiahol 118 až kW. Široká paleta od úsporného CL po GTI 16V každopádne pokryla všetky účely v meste aj mimo.
Tretia generácia prišla na trh v roku 1991. Dizajnovo pôsobila oblejšie, no mala pevnejší skelet z ocele, ktorý zvýšil tuhosť karosérie. Model priniesol už predné airbagy a väčšie deformačné zóny, čo zvýšilo pasívnu aj aktívnu bezpečnosť auta.
Ikonou sa stal šesťvalcový Golf VR6, ktorý prinášal výkon 128 kW. Rýchlosť 100 km / h dokázal dosiahnuť do 7 sekúnd. Každopádne, tretia generácia dostala hrubšie stabilizátory podvozku, kotúčové brzdy aj vzadu a inovatívny systém ABS s EBD. Pre rodiny bol určený kombík Golf Variant, samozrejmosťou bol aj Golf Cabrio.
Štvrtá generácia VW Golf prišla v roku 1997 a vďaka plne pozinkovanej karosérii a lepšej izolácii stanovila nový štandard kvality v kompaktnom segmente.
Prvýkrát sa objavil stabilizačný systém ESP a pohon všetkých kolies 4Motion s medzinápravovou spojkou Haldex. Popularitu si získal turbodiesel 1,9 TDI s dlhou výdržou a nízkou spotrebou, pre športovejších vodičov bol zas benzín 1,8 T.
Golf 5 z roku 2003 stál na platforme PQ35 a priniesol prvú viacprvkovú zadnú nápravu, čo sa prejavilo v zákrutách. Premiéru mala dvojspojková prevodovka DSG, ktorá radila hladko a príliš nezvyšovala ani spotrebu. Nové motory TSI dali autu ostrejší prejav, GTI verzia disponovala výkonom 147 kW, no Golf R32 VR6 mal až 184 kW.
Šiesta generácia z roku 2008 priniesla Golf odľahčenou karosériou a lepším odhlučnením, pričom konštrukčne išlo o facelift. Golf prvýkrát ponúkol automatické parkovanie, adaptívny tempomat a systém start‑stop, motory zas ubrali na vibráciách.
Generácia 7 prešla na platformu MQB a schudla takmer 100 kg, no pritom narástla vo vnútri. Digitálny Active Info Display, LED‑Matrix svetlá IQ.Light a nová séria diskov a metalíz dali modelu prvky luxusu. Prvý krát sa predstavili aj hybridné motory, vrátane plug-in hybridu. Golf R zas disponoval výkonom 228 kW a mal pohon 4Motion.
Zatiaľ poslednou generáciou Golfu je 8. generácia, ktorá bola uvedená v roku 2019. Vo vnútri priniesla digitálny kokpit s 10-palcovým displejom, nový dotykový infotainment a trvalé pripojenie cez vstavanú eSIM. Všetky verzie mali LED svetlá.
Súčasťou výbavy boli aj dvojzónová klimatizácia a množstvo asistenčných systémov, vrátane sledovania okolia či asistencie držania v pruhoch. Nová generácia priniesla veľkú ponuku motorov, ktorá zahŕňala mild‑hybridné benzíny eTSI, TDI s dvojitým dávkovaním AdBlue a plug‑in varianty eHybrid s jazdou až 60 kilometrov na elektrinu
Samozrejmosťou ponuky boli aj športové verzie Volkswagen Golf GTI, GTD a R s pohonom všetkých kolies a vektorovaním krútiaceho momentu.
V roku 2024 sa potom Golf dočkal faceliftu. Infotainment prešiel na platformu MIB 4, do ponuky pribudla 13-palcová obrazovka, podsvietené dotykové ovládače a množstvo ďalších ergonomických prvkov, ktoré ukázali technologický vývoj.
Ak ide o celkové zhodnotenie modelu Golf, v porovnaní s rivalmi prináša asi najvyváženejší mix komfortu, jazdných vlastností, špičkového technického spracovania a inovácií. Má moderné materiály, skvelo vyladený podvozok a podľa konkrétnej karosárskej či motorovej verzii je vhodný tak pre rodinu, ako aj pre milovníkov adrenalínu.
zakúpené na filtreaoleje.sk 17.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 18.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 17.04.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.04.2025