Plánujete cestu k susedom, no neviete, ako to funguje u nich na diaľniciach, kedy a kde si zaobstarať známku či čo vám hrozí, ak pritlačíte na plyn? Ak vás zaujíma, na čo si treba dávať, ako sú na tom ich cesty a koľko peňazí si treba pripraviť, ste na správnej adrese. Porovnáme si totiž Slovensko a Česko a bude to naozaj zaujímavé!
Na Slovensku aj Česku existujú v rámci cestnej siete tak diaľnice, ako aj rýchlostné cesty. Odlišnosti sú však v tom, koľko ich je a ako sa na nich jazdí.
Na Slovensku momentálne nájdeme okolo 520 kilometrov diaľnic, pod čo spadajú D1, D2, D3 a D4. Rýchlostných ciest je spolu okolo 300 km, patria sem R1, R2, R4 a R7. Najznámejšou diaľnicou je D1 spájajúca Bratislavu s Košicami, ktorá však stále nie je úplne dokončená a v niektorých úsekoch sa treba pripraviť na zdržanie.
Za ostatné roky pribudlo niekoľko kilometrov diaľnic, hlavne na severnej D3 k Poľsku či D4 v okolí Bratislavy. Bez problémov sa zatiaľ z Bratislavy dostanete do Žiliny, ak využijete rýchlostné cesty, tak potom cez Nitru do Banskej Bystrice.
V Českej republike sa dĺžka diaľnic pohybuje okolo 1 300 kilometrov. Najrušnejšie úseky nájdete na D1 a D2 smerom k Slovensku, na D5 vedúcej do Nemecka a na D8 smerujúcej na Drážďany. V posledných rokoch pribudlo vyše sto kilometrov diaľnic, napríklad na D3 smerom do južných Čiech alebo na D11 na sever k Poľsku.
V najbližších plánoch sa počíta s rozšírením D35, ktorá by mala odbremeniť preťaženú D1 a uľahčiť prepojenie východných a západných častí krajiny. Najdôležitejšia diaľnica a to D1 z Prahy do Brna prešla v posledných rokoch veľkou rekonštrukciou.
V Českej republike sa v súčasnosti používajú štyri typy elektronických diaľničných známok. Štandardom je ročná, ktorá platí 365 dní od dátumu, ktorý si vodič vyberie, pričom stojí 2.440 českých korún, čo je v prepočte približne 97,60 €.
Okrem toho môžu vodiči siahnuť po mesačnej, ktorá má 30 dňovú platnosť a vyjde na 460 českých korún, v prepočte 18,40 €. Na kratšie výjazdy slúži desaťdňová za 290 českých korún, čiže 11,60 €, prípadne jednodňová, ktorá stojí 210 českých korún, teda 8,40 €. Známky sa kupujú elektronicky, nie je treba ich teda nikde lepiť.
Na Slovensku je najdlhšou možnosťou 365 dňová diaľničná za 90 €, ktorá platí počas celého roka od dátumu určenia. V prepočte je to okolo 2.257 CZK.
Ďalšou voľbou je 30 dňová známka za 17,10 €, čo je okolo 427 CZK, alebo 10 dňová s cenou 10,80 €, čiže 275 CZ. Pre jazdu na 1 deň je k dispozícii diaľničná známka za 8,10 eura, v prepočte okolo 201 CZK, ktorá platí do polnoci zakúpeného dňa.
Pri porovnaní vidieť, že ročná diaľničná známka vychádza v Česku o niečo drahšie, na druhú stranu, dá sa využiť na nepomerne vyššom počte kilometrov diaľnic. Jednodňová je naopak v Českej republike lacnejšia. V prípade dovolenky je však najlepšou voľbou zrejme 10 dňová diaľničná známka, kde je cena v oboch krajinách podobná.
V Českej republike sa výška pokút za rýchlosť odvíja od toho, či ste v obci alebo mimo nej a o koľko kilometrov za hodinu prekročíte povolený limit.
Pri menších prekročeniach v obci do 10 km/h môžete dostať pokutu až 60 €, no trestné body vám nehrozia. Ak to preženiete o 10 až 19 km/h, pokuta sa môže vyšplhať na 80 € na mieste a k tomu 2 trestné body. Za prekročenie o 20 až 39 km/h hrozia 4 body a pokuta do 140 € na mieste. V správnom konaní to môže byť až do 400 €.
Ak rýchlosť prekročíte o 40 km/h a viac, pokuta 280 až 1000 € a získate až o 6 bodov. Áno, v ČR funguje tzv. bodový systém, ktorý prideľuje 2, 4 alebo 6 trestných bodov za stredné a vážne priestupky. Ak nazbierate 12 bodov, rok si nezašoférujete.
Tu však treba povedať, že sa to týka iba domácich vodičov. Na Slovensku bodový systém nie je, no pokutám za prekročenie rýchlosti sa nevyhnete. Ak ju prekročíte v obci do 20 km/h a mimo obce do 30 km/h, môžete dostať pokutu do 50 €. Pri rýchlejšej jazde v obci od 21 do 50 km/h či mimo obce od 31 do 60 km/h to môže byť 150 až 600 €.
Ak prekročíte rýchlosť v obci o vyše 50 km/h či mimo nej o viac než 60 km/h, hrozí pokuta od 500 do 1000 € a zákaz šoférovania na 3 roky. Z porovnania teda vyplýva, že kým v Česku je prísnejší bodový systém, na Slovensku sú vyššie pokuty.
V ČR je bežnou praxou, že obce majú vlastné stacionárne radary, ktoré neustále kontrolujú rýchlosť prechádzajúcich áut. Ak vás takýto radar zachytí pri prekročení rýchlosti, pokuta vám príde priamo domov a peniaze putujú do obecného rozpočtu.
Okrem toho, v Českej republike fungujú aj klasické policajné hliadky s mobilnými radarmi, ktoré merajú rýchlosť priamo z vozidla alebo z vybraných stanovísk. Vodiči si tak musia dávať naozaj veľký pozor nielen na frekventovaných ťahoch, ale aj v menších obciach. Platí však, že väčšina meraní prebieha z riadne označených áut.
Na Slovensku funguje najmä mobilné meranie rýchlosti, pričom v tomto prípade polícia používa radary umiestnené tak v policajných autách, ako aj v tých ktoré budia dojem civilného vozidla. Stacionárne radary u nás zatiaľ nie sú.
Pokuty tak neprídu automaticky poštou od miestneho úradu, práve naopak, polícia vás najčastejšie zastaví ihneď po vykonaní priestupku, prípadne vám príde pokuta poštou na základe objektívnej zodpovednosti, čiže podľa majiteľa vozidla. Do budúcnosti sa však ráta so zavedením radarov, mohli by monitorovať aj bezpečnostné pásy.
V prípadoch oboch krajín však platí, že na najviac rizikových a frekventovaných úsekoch sa vyplatí rýchlosť dodržiavať, polícia si na to dáva naozaj pozor.
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 29.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 29.01.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.01.2025