Všimli ste si niekedy, že sa vám pri jazde alebo pri brzdení trasie volant? Možno sa to stalo raz, keď ste iba príliš akcelerovali, zatáčali alebo brzdili. No ak sa vám to deje takmer pravidelne, je dôležité začať tento stav riešiť. Za trasením a vibráciami volantu môžu byť niekedy aj neškodné príčiny, no určite ich netreba podceniť.
Trasenie volantu je jasne viditeľným, cítiteľným a rozpoznateľným signálom, že niečo v riadení, kolesách, podvozku či brzdách nepracuje tak, ako má.
Často sa môže javiť iba ako jemné vibrácie v rukách, no v horšom prípade môže volant poskakovať až natoľko, že sa vám ťažko udržiava stabilita pri jazde. Tento stav je obzvlášť citeľný pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici, kde sa akákoľvek nerovnováha prejaví naplno a vtedy ide aj o veľké nebezpečenstvo.
Niekedy sú vibrácie badateľné už od nižších rýchlostí, prípadne iba pri prudkom zrýchlení či brzdení. Pomerne často sa objavujú aj na nerovnom povrchu, kde sa aj tie najmenšie problémy s podvozkom alebo kolesami ešte viac zhoršia.
Medzi najčastejšie a zároveň najmenej problematické príčiny trasenia patria nesprávne vyvážené kolesá, ktoré spôsobia, že sa kolesá točia nesúvislo a prenášajú tak vibrácie aj do volantu. Často môžu byť zdrojom problémov aj poškodené či krivé disky kolies, ktoré pri rotácii vyvolávajú trasenie, ktoré sa prejaví najviac pri jazde.
Problémom je aj to, ak disky nie sú na nábojoch správne upevnené, čo môže situáciu zhoršiť. Vplyv na trasenie volantu počas jazdy však má aj opotrebenie komponentov podvozku, ktoré sa unavia, vytvorí sa v nich vôľa a vibrácie sú na svete.
Veľmi často sa objavujú vibrácie na volante nie počas jazdy, ale až pri stlačení brzdového pedála. V praxi to vyzerá tak, že pri miernom či silnejšom brzdení začnete cítiť chvenie a výraznejšie búchanie do volantu. Hoci netreba hneď prepadnúť panike, netreba tento signál ani podceniť. Ide totiž o príznak opotrebovania bŕzd.
Najčastejším dôvodom trasenia volantu počas brzdenia sú opotrebované brzdové kotúče alebo platničky. Kotúče sa môžu postupne opotrebovať nerovnomerne, prípadne sa pri extrémnom zaťažení môžu aj mierne zdeformovať, čo spôsobí vibrácie.
Pokiaľ majú kotúče vlnky alebo viditeľné ryhy, brzdná plocha už nie je taká hladká a pri brzdení sa vibrácie prenášajú priamo do volantu. To isté platí aj pre brzdové platničky, ktoré sú príliš zodraté alebo poškodené, čo sa prejaví aj pískaním.
Medzi nimi a kotúčom však v každom prípade vznikajú zvýšené trenie alebo rôzne nepravidelnosti pri brzdení a práve to môžu viesť k chveniu.
Hoci brzdové komponenty patria medzi tie najdôležitejšie v celom vozidle, bežné opotrebenie je pri nich úplne prirodzené. Problém však nastáva, keď sa príznaky zanedbajú natoľko, že začnú ohrozovať nielen komfort jazdy, ale najmä jej bezpečnosť. V takom prípade je lepšie nenechať nič na náhodu a navštíviť autoservis.
Niekedy za vibráciami a trasením nestoja iba kolesá či brzdy, ale aj rôzne iné komponenty podvozku. Veľmi dôležitú úlohu hrajú napríklad silentbloky, ktoré zabezpečujú pružné uchytenie motora a ramien. Ak sú poškodené či nadmerne opotrebované, neabsorbujú otrasy tak, ako by mali a preto môžete pociťovať chvenie vo volante.
Problémom môžu byť aj čapy, ktoré sú súčasťou riadenia. Ich vôľa či nefunkčnosť môže spôsobiť, že volant začne pri jazde tancovať priamo vo vašich rukách.
Vplyv na stabilitu vozidla majú aj tlmiče a pružiny. Ak sú tlmiče vytečené alebo úplne zodraté, prestanú plniť svoju funkciu tlmenia nerovností, čo sa môže prejaviť zvýšeným trasením volantu, hlavne na horších cestách a pri prejazde zákrut.
Problém však môže byť ukrytý aj v poškodenej poloosi, ktorá prenáša krútiaci moment z prevodovky na kolesá. Pri narušenej poloosi sa môžu vibrácie prenášať rovno do volantu a to hlavne pri zrýchľovaní. Výsledkom bude znova vibrovanie volantu a ťažkosti so stabilitou smeru riadenia. Samozrejme, ďalších signálov môže byť viac.
Pokiaľ sa budú okrem vibrácii na volante objavovať aj vibrácie či trasenie priamo na kolesách, môžu za tým byť aj zodraté alebo inak poškodené náboje kolies. Ak aj po kontrole ich uchytenia problém pretrváva, treba ísť do autoservisu.
Niekedy sa pri hľadaní zdroja trasenia netreba zamerať iba na kolesá, brzdy alebo zavesenie kolies. Ak cítite, že sa volant neprirodzene trasie, ťahá alebo že auto nereaguje tak, ako by malo, môže to byť spôsobené aj problémom v systéme riadenia.
Za takýmto stavom môže byť napríklad poškodenie mechanizmu domčeku riadenia. Ten zabezpečuje spojenie medzi volantom a kolesami, no ak sú v ňom vôľa alebo nejaké poškodenie, môžu sa prenášať vibrácie rovno do vašich rúk. Oveľa horšie však je, že riskujete aj nepravidelnú odozvu auta pri zatáčaní a stratu kontroly.
Ďalším typickým prejavom, ktorý napovedá o probléme s riadením, je čudné škrkanie alebo cvakanie pri točení volantom. Ak pri každom vytočení kolies doľava či doprava počujete nepríjemné a najmä neprirodzené zvuky, nemali by ste to ignorovať.
Často môže byť za týmito prejavmi aj nedostatok hydraulickej kvapaliny v posilňovači riadenia, no do úvahy treba brať aj závažnejšie mechanické poškodenia.
Problémovým prejavom je aj zlá či nedostatočná odozva volantu, keď máte pocit, že musíte točiť silnejšie, že volant sa zasekáva alebo sa nevracia plynulo do pôvodnej polohy. Ak spozorujete čokoľvek z uvedeného, neodkladajte návštevu a dôslednú kontrolu v servise. V tomto prípade už nejde iba o komfort, ale aj o bezpečnosť.
zakúpené na filtreaoleje.sk 29.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 28.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.03.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.03.2025