Nie každý deň sa narodí pretekár, ktorý prepíše históriu rallye. No niekoľkým sa to podarilo a medzi tieto mená, ktoré sú dnes už legendou, patrí aj Tommi Mäkkinen. Fín si s ľadovým pokojom vyjazdil rešpekt, obdiv a 4 svetové tituly, čo hovorí samo za seba. Aká bola jeho kariéra, ako začínal, čo všetko vyhral a aké rekordy drží?
(Zdroj: depositphotos.com)
Tommi Mäkkinen sa narodil 26. júna 1964 v Puuppole, pokojnej dedinke uprostred fínskej prírody a len kúsok od mesta Jyväskylä. Práve toto mesto sa neskôr stalo symbolom fínskej rallye a epicentrom jeho budúcej kariéry, hoci tomu tak byť nemuselo.
Vyrastal totiž obklopený lesmi, snehom a prostredím, ktoré prialo skôr farmárčeniu. Áno, Tommi chcel ako dieťa byť farmárom a pomáhať otcovi.
Na druhú stranu, už od malička mal blízko k motorom. Nie preto, že by niekto v rodine jazdil profesionálne, ale skôr preto, že to bolo prirodzené. V krajine, kde je zima 8 mesiacov a štrkové cesty sú štandardom, bolo všetko pre to priam predurčené.
Prvé jazdecké skúsenosti získaval na starých autách po dedine, na poľných a lesných cestách, kde začínal jazdiť už od svojich 15 rokov traktorom. Takto pomáhal otcovi a zároveň sa dostával do terénu. Ukázalo sa, že pre jazdu má talent a to nielen pre jazdu na traktoroch. Keď mal 21 rokov, kúpil si svoje prvé auto a to Ford Escort RS2000.
O rok neskôr už absolvoval 20 pretekov a začal sa v jazde na nehostinnom teréne zdokonaľovať. Mladý Mäkkinen zároveň vnímal ďalších fínskych pilotov a videl v nich vzor. Ukázalo sa, že má nielen talent, ale aj prirodzený cit pre rýchlosť.
Mäkkinen sa začal na scéne objavovať koncom 80. rokov. V roku 1988 si pripísal prvý úspech a ovládol fínske majstrovstvá v rally v skupine N s vozidlom Lancia Delta HF 4WD. Tento titul mu otvoril cestu k pretekom už aj za hranicami Fínska
Hoci spočiatku jazdil prevažne ako súkromník, už vtedy ukázal, že na to má. Nasledujúce roky až do roku 1991 jazdil za menšie tímy a vystriedal niekoľko áut vrátane Mitsubishi, Mazdy a Nissanu. V sezóne 1990 si pripísal už prvé body vo WRC s vozidlom Mitsubishi Galant, skončil totiž 6. na Novom Zélande a 7. v Austrálii.
Následne jazdil rôzne preteky v šampionáte, no až rok 1994 bol pre Tomiho prelomový. Po štarte sezóny s Nissanom sa Mäkkinen dostal k Fordu a práve tam zaznamenal svoj prvý triumf vo WRC a to rovno na legendárnej Rally 1000 doma vo Fínsku.
To najlepšie prišlo v roku 1996, kedy s Mitsubishi Lancer Evolution III získal svoj prvý titul a 123 bodov. Stačilo mu na to 5 víťazstiev. O rok neskôr titul obhájil, hoci získal už len 63 bodov. Spojenie Mäkkinen a Mitsubishi sa ukázalo ako víťazné a to aj v roku 1998. Práve v tomto období bola jeho rivalom ďalšia legenda, Colin McRae.
Posledný titul získal v ročníku 1998 s Lancer Evo VI. Konzistentnými výkonmi vybojoval 62 bodov a tak mu 4 víťazstvá stačili znova na titul, celkovo už svoj 4-tý.
(Zdroj: depositphotos.com)
Ďalšie ročníky však už toľko šťastia nepriniesli. V sezóne 2000 zaznamenal iba jedno víťazstvo a celkovo 5. miesto s 36 bodmi. O rok neskôr sa mierne zlepšil, no stačilo to iba na bronz a 41 bodov. Bol tak najvyšší čas niečo zmeniť. A to sa stalo.
Po rokoch s Mitsubishi sa Mäkkinen rozhodol pre novú výzvu. V roku 2002 prestúpil do tímu Subaru, kde nahradil majstra sveta Richarda Burnsa. Subaru malo silné zázemie s kvalitnou technikou a Tommi dostal do rúk Imprezu WRC2001, neskôr WRC2002. Všetko tak bolo teoreticky nastavené na úspech a ten prišiel hneď na úvod.
Na Rally Monte Carlo 2002 si pripísal svoje 24., no zároveň aj posledné víťazstvo v kariére. Paradoxne, vyhral po penalizácii Sébastiena Loeba, ktorý síce bol najrýchlejší, ale porušil pravidlá servisnej zóny. Mäkkinen tak vyťažil maximum z okolností.
Celkovo sa mu ale už tak nedarilo a na konci ročníka získal 22 bodov a tak až obsadil 8. miesto. Aj on sám už akoby cítil, že toto je na šampióna málo.
Rok 2003 tak bol jeho posledný v pozícii aktívneho jazdca vo WRC. Napriek veľkej snahe a dobrému začiatku, keď bol 2. na Rally Švédska, sa opäť trápil s výkonnosťou vozidla. Mäkkinen tak získal iba 30 bodov a sezónu uzavrel znovu na 8. mieste. Jeho posledné preteky boli na Rally Veľkej Británie, kde naposledy vystúpil na pódium.
Hoci sa meno Mäkkinen spája najmä so svetovým šampionátom WRC, nebolo to jediné miesto, kde súťažil. Ešte predtým, než sa naplno usadil vo WRC, pretekal aj v národných a regionálnych fínskych šampionátoch, kde získal prvé skúsenosti. V roku 1988 ovládol fínske majstrovstvá skupiny N, čo bol jeho odrazový mostík do sveta.
Mimo WRC sa ukázal aj na rôznych exhibičných a menších medzinárodných podujatiach. V roku 2000 vyhral prestížne Race of Champions, kde porazil jazdcov z rôznych motoristických disciplín. Tieto preteky boli ukážkou jeho talentu aj mimo rally.
Keď sa pozrieme na štatistiky, tie hovoria jasne. Mäkkinen štartoval v 139 pretekoch WRC, z toho 24 vyhral, 45-krát bol na pódiu a nazbieral celkovo 544 bodov.
Je 4-násobným majstrom sveta v rally, čo ho radí medzi TOP 3 jazdcov histórie podľa počtu titulov spolu s Kankkunenom a hneď za Ogierom a Loebom. Po ukončení kariéry založil firmu Tommi Mäkinen Racing, ktorá stavia a pripravuje rally autá. Jeho technické know-how tak využívali jazdci, ktorí začínali, ale aj skúsení veteráni.
V roku 2016 prišiel jeho veľký návrat, no už ako šéfa tímu Toyota Gazoo Racing WRC. Pod jeho vedením Toyota získala v roku 2018 titul medzi konštruktérmi, čím sa stal prvým v histórii, ktorý vyhral titul vo WRC ako jazdec aj ako tímový manažér!
zakúpené na filtreaoleje.sk 28.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 28.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 27.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.06.2025