expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA  

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme  

aby balík došiel v poriadku


Tommi Mäkkinen: kariéra, životopis, tituly a rekordy


28.06.2025
 | 
6 min. čítania.

Nie každý deň sa narodí pretekár, ktorý prepíše históriu rallye. No niekoľkým sa to podarilo a medzi tieto mená, ktoré sú dnes už legendou, patrí aj Tommi Mäkkinen. Fín si s ľadovým pokojom vyjazdil rešpekt, obdiv a 4 svetové tituly, čo hovorí samo za seba. Aká bola jeho kariéra, ako začínal, čo všetko vyhral a aké rekordy drží?

(Zdroj: depositphotos.com)

Narodenie, detstvo a začiatky ešte pred vstupom do WRC

Tommi Mäkkinen sa narodil 26. júna 1964 v Puuppole, pokojnej dedinke uprostred fínskej prírody a len kúsok od mesta Jyväskylä. Práve toto mesto sa neskôr stalo symbolom fínskej rallye a epicentrom jeho budúcej kariéry, hoci tomu tak byť nemuselo.

Vyrastal totiž obklopený lesmi, snehom a prostredím, ktoré prialo skôr farmárčeniu. Áno, Tommi chcel ako dieťa byť farmárom a pomáhať otcovi.

Na druhú stranu, už od malička mal blízko k motorom. Nie preto, že by niekto v rodine jazdil profesionálne, ale skôr preto, že to bolo prirodzené. V krajine, kde je zima 8 mesiacov a štrkové cesty sú štandardom, bolo všetko pre to priam predurčené.

Prvé jazdecké skúsenosti získaval na starých autách po dedine, na poľných a lesných cestách, kde začínal jazdiť už od svojich 15 rokov traktorom. Takto pomáhal otcovi a zároveň sa dostával do terénu. Ukázalo sa, že pre jazdu má talent a to nielen pre jazdu na traktoroch. Keď mal 21 rokov, kúpil si svoje prvé auto a to Ford Escort RS2000.

O rok neskôr už absolvoval 20 pretekov a začal sa v jazde na nehostinnom teréne zdokonaľovať. Mladý Mäkkinen zároveň vnímal ďalších fínskych pilotov a videl v nich vzor. Ukázalo sa, že má nielen talent, ale aj prirodzený cit pre rýchlosť.

Vstup do Majstrovstiev sveta v rally a pôsobenie v Mitsubishi

Mäkkinen sa začal na scéne objavovať koncom 80. rokov. V roku 1988 si pripísal prvý úspech a ovládol fínske majstrovstvá v rally v skupine N s vozidlom Lancia Delta HF 4WD. Tento titul mu otvoril cestu k pretekom už aj za hranicami Fínska

Hoci spočiatku jazdil prevažne ako súkromník, už vtedy ukázal, že na to má. Nasledujúce roky až do roku 1991 jazdil za menšie tímy a vystriedal niekoľko áut vrátane Mitsubishi, Mazdy a Nissanu. V sezóne 1990 si pripísal už prvé body vo WRC s vozidlom Mitsubishi Galant, skončil totiž 6. na Novom Zélande a 7. v Austrálii.

Následne jazdil rôzne preteky v šampionáte, no až rok 1994 bol pre Tomiho prelomový. Po štarte sezóny s Nissanom sa Mäkkinen dostal k Fordu a práve tam zaznamenal svoj prvý triumf vo WRC a to rovno na legendárnej Rally 1000 doma vo Fínsku.

To najlepšie prišlo v roku 1996, kedy s Mitsubishi Lancer Evolution III získal svoj prvý titul a 123 bodov. Stačilo mu na to 5 víťazstiev. O rok neskôr titul obhájil, hoci získal už len 63 bodov. Spojenie Mäkkinen a Mitsubishi sa ukázalo ako víťazné a to aj v roku 1998. Práve v tomto období bola jeho rivalom ďalšia legenda, Colin McRae.

Posledný titul získal v ročníku 1998 s Lancer Evo VI. Konzistentnými výkonmi vybojoval 62 bodov a tak mu 4 víťazstvá stačili znova na titul, celkovo už svoj 4-tý.

(Zdroj: depositphotos.com)

Prestup do Subaru, záver kariéry a posledné preteky

Ďalšie ročníky však už toľko šťastia nepriniesli. V sezóne 2000 zaznamenal iba jedno víťazstvo a celkovo 5. miesto s 36 bodmi. O rok neskôr sa mierne zlepšil, no stačilo to iba na bronz a 41 bodov. Bol tak najvyšší čas niečo zmeniť. A to sa stalo.

Po rokoch s Mitsubishi sa Mäkkinen rozhodol pre novú výzvu. V roku 2002 prestúpil do tímu Subaru, kde nahradil majstra sveta Richarda Burnsa. Subaru malo silné zázemie s kvalitnou technikou a Tommi dostal do rúk Imprezu WRC2001, neskôr WRC2002. Všetko tak bolo teoreticky nastavené na úspech a ten prišiel hneď na úvod.

Na Rally Monte Carlo 2002 si pripísal svoje 24., no zároveň aj posledné víťazstvo v kariére. Paradoxne, vyhral po penalizácii Sébastiena Loeba, ktorý síce bol najrýchlejší, ale porušil pravidlá servisnej zóny. Mäkkinen tak vyťažil maximum z okolností.

Celkovo sa mu ale už tak nedarilo a na konci ročníka získal 22 bodov a tak až obsadil 8. miesto. Aj on sám už akoby cítil, že toto je na šampióna málo.

Rok 2003 tak bol jeho posledný v pozícii aktívneho jazdca vo WRC. Napriek veľkej snahe a dobrému začiatku, keď bol 2. na Rally Švédska, sa opäť trápil s výkonnosťou vozidla. Mäkkinen tak získal iba 30 bodov a sezónu uzavrel znovu na 8. mieste. Jeho posledné preteky boli na Rally Veľkej Británie, kde naposledy vystúpil na pódium.

Kde ešte pretekal okrem WRC, štatistiky a čo robí dnes

Hoci sa meno Mäkkinen spája najmä so svetovým šampionátom WRC, nebolo to jediné miesto, kde súťažil. Ešte predtým, než sa naplno usadil vo WRC, pretekal aj v národných a regionálnych fínskych šampionátoch, kde získal prvé skúsenosti. V roku 1988 ovládol fínske majstrovstvá skupiny N, čo bol jeho odrazový mostík do sveta.

Mimo WRC sa ukázal aj na rôznych exhibičných a menších medzinárodných podujatiach. V roku 2000 vyhral prestížne Race of Champions, kde porazil jazdcov z rôznych motoristických disciplín. Tieto preteky boli ukážkou jeho talentu aj mimo rally.

Keď sa pozrieme na štatistiky, tie hovoria jasne. Mäkkinen štartoval v 139 pretekoch WRC, z toho 24 vyhral, 45-krát bol na pódiu a nazbieral celkovo 544 bodov.

Je 4-násobným majstrom sveta v rally, čo ho radí medzi TOP 3 jazdcov histórie podľa počtu titulov spolu s Kankkunenom a hneď za OgieromLoebom. Po ukončení kariéry založil firmu Tommi Mäkinen Racing, ktorá stavia a pripravuje rally autá. Jeho technické know-how tak využívali jazdci, ktorí začínali, ale aj skúsení veteráni.

V roku 2016 prišiel jeho veľký návrat, no už ako šéfa tímu Toyota Gazoo Racing WRC. Pod jeho vedením Toyota získala v roku 2018 titul medzi konštruktérmi, čím sa stal prvým v histórii, ktorý vyhral titul vo WRC ako jazdec aj ako tímový manažér!

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku