Pneumatiky sú základným prvkom každého vozidla, keďže sú v kontakte s povrchom cesty a hrajú nezastupiteľnú úlohu v pohybe a ovládaní auta. Správny tlak v nich je zas dôležitým faktorom pre bezpečnosť, ovládateľnosť a komfort jazdenia.
Optimálny tlak pneumatík na vozidle zaisťuje, že rozloženie váhy vozidla je rovnomerné a že pneumatiky majú správnu plochu kontaktu s cestou. To zvyšuje trakciu, čo je nevyhnutné pre efektívne zrýchlenie, brzdenie aj zatáčanie. Kvalitná trakcia zas znamená automaticky aj lepšiu ovládateľnosť, čo je dôležité v náročných či núdzových manévroch.
Správny tlak tiež zabraňuje nadmernému alebo nerovnomernému opotrebeniu pneumatík. Pneumatiky s nízkym tlakom sú omnoho viac náchylné na poškodenie.
Rovnako dôležitá je úloha správneho tlaku pneumatík vo vzťahu k spotrebe paliva. Nízky tlak zvyšuje odpor pneumatík pri kotúľaní, čo znamená, že motor musí vynaložiť viac energie na pohyb vozidla. Tým pádom sa zvyšuje aj spotreba paliva počas cesty.
Aby ste mali istotu, že pneumatiky majú optimálny tlak, treba ho kontrolovať minimálne raz mesačne a pred každou dlhšou cestou. Robte to vtedy, keď sú pneumatiky studené, pretože jazda zvyšuje ich teplotu a tým aj tlak. Ideálne je teda skontrolovať tlak pred naštartovaním alebo krátko po ňom priamo na čerpacej stanici v blízkom okolí.
Zanedbanie pravidelnej kontroly vedie k najčastejšiemu javu a to k podhusteniu pneumatík. To má dopad na bezpečnosť a výkon vozidla a hoci existujú určité situácie, kde môže nižší tlak v pneumatikách priniesť obmedzené výhody, je dobré vedieť, že tieto prípady sú výnimkou a správny tlak je vždy tým najlepším možným riešením.
Podhustená pneumatika totiž má tendenciu zvyšovať kontakt s vozovkou. To má výhodu lepšej trakcie na mäkkých alebo klzkých povrchoch, ako je sneh alebo piesok, no v bežných jazdných podmienkach to prináša omnoho viac praktických nevýhod.
Podhustenie spôsobuje zvýšené trenie, čo vedie k rýchlejšiemu opotrebeniu pneumatík, zníženej účinnosti paliva a dlhodobo aj k vyššiemu zahrievaniu pneumatík.
Nízky tlak v pneumatikách taktiež ovplyvňuje ovládateľnosť vozidla. Auto s podhustenými pneumatikami sa stáva ťažkopádnym a horšie reaguje na riadenie. Toto zhoršenie reakcie môže byť nebezpečné najmä v núdzových situáciách, kde rýchla a presná reakcia môže byť kľúčová pre bezpečné vyhnutie sa dopravnej kolízii či prekážke.
Čo sa týka opotrebenia dezénu, podhustené pneumatiky môžu za istých okolností spôsobiť pomalšie opotrebenie stredu dezénu. Tento malý potenciálny prínos je ale spojený s nevýhodou nerovnomerného opotrebenia ramien pneumatiky.
Prehustené pneumatiky môžu na prvý pohľad pôsobiť ako riešenie pre zlepšenie spotreby paliva, no aj tento stav má nevýhody. Hoci mierne zvýšený tlak v pneumatikách skutočne prispieva k nižšej spotrebe paliva vďaka zníženiu odporu pri kotúľaní, dochádza pri ňom aj k obmedzeniu kontaktu pneumatiky s povrchom cesty, čo zhoršuje trakciu.
Menšia plocha kontaktu s cestou má za následok, že pneumatika nedokáže efektívne absorbovať nerovnosti povrchu, čo vedie k nepohodlnej jazde.
Toto je najviac viditeľné na veľmi zle udržiavaných alebo nerovných cestách, kde vozidlo absorbuje menej z vibrácií a nárazov, čo následne zvyšuje zaťaženie pre vodiča aj pasažierov. Tento problém je o to viac citeľný najmä na dlhých trasách.
Okrem toho, prehustené pneumatiky sú vystavené zvýšenému riziku defektu. Vysoký tlak spôsobuje, že pneumatika je náchylná k poškodeniu od ostrých predmetov na ceste či pri náraze do obrubníkov a dier. Nadmerný tlak vedie aj k nerovnomernému opotrebeniu, hlavne v strede dezénu, čo následne skracuje životnosť pneumatiky.
Aj keď sa teda môže zdať byť lákavé nafúkať pneumatiky nad ich štandardný tlak v snahe ušetriť na palive, tieto krátkodobé úspory sa nevyrovnajú ostatným a dlhodobým nevýhodám. Ten správny tlak nájdete vždy v príručke od výrobcu vozidla.
Udržiavanie správneho tlaku v pneumatikách je teda nevyhnutné pre bezpečnú a zároveň efektívnu jazdu. Ak nechcete byť odkázaní iba na dofúkanie pneumatík na čerpacej stanici, najlepšou možnosťou sú kompresory určené do auta a na doma.
Jednou z možností je AMIO Digitálny kompresor do auta LED 12V, ktorý je vybavený mnohými funkciami. Tento kompresor je napájaný priamo z 12V zásuvky zapaľovača a jeho maximálny prevádzkový tlak dosahuje až 10 bar/150 kPa. Medzi jeho výhody patrí integrovaná LED baterka, ktorá uľahčuje prácu v slabom osvetlení.
K dispozícii máme tiež digitálny manometer pre presné meranie tlaku a sada obsahuje tri konektory pre nafukovanie rôznych vecí, ako sú lopty, matrace či bicykle. Má tiež praktický priestor na uloženie káblov, vzduchových hadíc a adaptérov.
Ďalším zaujímavým modelom je AMIO Vzduchový kompresor do auta 12V HQ LED ACOMP-06. Tento model má tiež napájanie cez 12V zásuvku a ponúka maximálny tlak 7 bar. Súčasťou je integrovaný manometer a sada nafukovacích dýz. Vďaka kovovému obalu a gumeným nožičkám je kompresor odolný voči pádu aj vibráciám.
V každom prípade platí, že ak už si budete kupovať kompresor na dofúkanie pneumatík do auta, nešetrite. Choďte po kvalite, ktorá vás na ceste nikdy nesklame.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024