Jazda s ohľadom na úsporu paliva vám môže pomôcť ušetriť palivo a tým pádom ušetriť nejaké peniaze. Tu je niekoľko jednoduchých tipov, ktoré môžete aplikovať, aby ste znížili spotrebu paliva.
Zrýchľujte len tak, ako je to potrebné pre zaradenie do premávky. Adrenalínová jazda a posadenie do sedačky vám síce zabezpečí pocit ako na okruhu, ale rýchlo to vyčerpá vašu peňaženku. Majte jednoducho ľahkú nohy na plyne a keď nemusíte, tak zbytočne nezrýchľujte.
Pracovné zaťaženie motora je určené rýchlosťou otáčania kľukového hriadeľa. Kľukový hriadeľ prenáša výkon motora na prevodovku a potom na kolesá a rýchlosť kľukového hriadeľa sa meria v otáčkach za minútu, ako je uvedené na tachometri.
Manuálna prevodovka dáva vodičovi plnú kontrolu nad otáčkami, pretože vodič môže zaradením rýchlostného stupňa zrýchliť alebo spomaliť motor. Čím nižší prevodový stupeň, tým vyššie otáčky. Čím vyššie otáčky, tým vyšší krútiaci moment motor produkuje a tým viac paliva spotrebuje. Automatické prevodovky preberajú časť tohto riadenia z vodičových rúk, ale je možné nimi taktiež manipulovať, aby sa dosiahla maximálna úspora paliva.
S manuálnou prevodovkou rýchlo zaraďte vyšší prevodový stupeň, keď je to potrebné. Optimálne body radenia sa líšia v závislosti od kombinácie motora a prevodového stupňa. Vo väčšine prípadov však platí, že do 30 km/h stačí používať druhý prevodový stupeň, medzi 30-50 km/h tretí prevodový stupeň, nad 50 km/h je dobré zaradiť štvrtý prevodový stupeň a nad 70 km/h piaty prevodový stupeň. V prípade, ak máte šiesty prevodový stupeň, zaradíte ho podľa potreby, väčšinou od 90 km/h.
Pravidlo: Ak motor otáča rýchlejšie, ako je potrebné na udržanie rovnomernej rýchlosti, zaraďte vyšší prevodový stupeň. Podobným štandardom sa riadi podradenie. Ak musí plynový pedál zostať kvôli udržaniu rýchlosti blízko podlahy, pravdepodobne ste už mali podradiť na nižší prevodový stupeň.
Ak má vaše auto s manuálnou prevodovkou indikátor radenia, použite ho ako návod. Indikátor pomocou signálov z motora, prevodovky a plynového pedála vám presne povie, kedy máte zaradiť vyšší prevodový stupeň, aby ste udržali maximálnu účinnosť, a teda najvyššiu hospodárnosť.
Keď sú otáčky motora vysoké v porovnaní s polohou plynového pedála, kontrolka radenia signalizuje, že rovnaký výkon môžete dosiahnuť s menším množstvom paliva radením vyššie bez straty výkonu.
Žiadne pravidlo nehovorí, že musíte použiť každý prevodový stupeň manuálnej prevodovky zakaždým, keď prechádzate nikdy sa nemeniacou sekvenciou 1-2-3-4-5. Skúste ísť priamo z prvej do tretej, alebo prejdite z druhého na štvrtý bez použitia tretieho. Samozrejme vtedy, keď si to situácia vyžaduje. Táto technika je obzvlášť užitočná, ak ste sa museli náhle znížiť rýchlosť alebo naopak náhle zrýchliť.
Automatická prevodovka vás oslobodzuje od radenia, ale nič nie je zadarmo a motor musí pracovať trocha tvrdšie a použiť trochu viac plynu na prenos sily prostredníctvom automatickej prevodovky než u manuálnej prevodovky. I v tomto prípade však viete jazdiť úsporne a ušetriť nemalé peniaze. Zabudnite na športový režim S, naopak zvoľte ekologický, teda úsporný režim E, pokiaľ máte takú možnosť.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024