Biela farba na semaforoch
Čoraz častejšie sa stretávame s pojmom autonómne vozidlo, čo je jednoducho auto, ktoré dokáže šoférovať samo. S testovaním tohoto konceptu je známa najmä značka Tesla, no pracujú na nej aj iné spoločnosti. Je možné, že v budúcnosti naše cesty výraznejšie zaplní práve tento typ vozidiel. Vedci zo Štátnej univerzity v Severnej Karolíne preto prišli s návrhom v budúcnosti doplniť na bežných semaforoch štvrtú, bielu farbu. Nemusíte sa však obávať, štandardné farby na semaforoch ostanú aj naďalej.
Koncept bieleho svetla by bol určený pre autonómne vozidlá, ktoré v budúcnosti môžu bezdrôtovo komunikovať s inými autami a dopravnou infraštruktúrou (teda aj so semaformi). Vedci zároveň rôznymi simuláciami zistili, že biele svetlo dokáže skrátiť čas jazdy cez križovatky (o 40 až 99%) a znížiť spotrebu paliva a energie.
„Tento koncept, ktoré nazývame ,biela fáza', využíva výpočtovú kapacitu samotných autonómnych vozidiel (AV),“ hovorí Ali Hajbabaie, docent pre civilné, stavebné a environmentálne inžinierstvo. „Koncept bielej fázy zahŕňa aj nový dopravný signál, aby vodiči vedeli, čo majú robiť. Červené svetlá budú stále znamenať zastav, zelené stále choď a biele svetlá budú informovať vodičov, aby jednoducho nasledovali auto pred nimi.“
Ako by biela fáza mala v budúcnosti fungovať?
Vedci predstavili koncept bielej fázy na semaforoch už v roku 2020. Pôvodne mal celú komunikáciu riadiť centrálny počítač, ktorý by bol napojený na semafor. Projekt mal svoje nedostatky a preto sa na ňom ďalej nepracovalo. Nový koncept je optimalizovaný a počíta, že potrebný výpočtový výkon zabezpečia samotné autonómne autá.
Ak do križovatky vstúpi niekoľko autonómnych vozidiel, aktivuje sa biele svetlo. Autonómne vozidlá vďaka komunikácii so semaforom koordinujú svoj pohyb, aby uľahčili premávku cez križovatku. Klasickým vozidlám s vodičom za volantom stačí len jednoducho nasledovať vozidlo pred nimi. Ak vozidlo pred nimi zastaví, zastavia aj oni. V prípade, že bude v križovatke viac klasických vozidiel, semafor sa prepne do štandardne známeho módu s červenou, zelenou a oranžovou farbou. Biela fáza sa spustí, keď podiel autonómnych vozidiel v križovatke presiahne 30%.
„Prenechanie časti riadenia dopravného toku autonómnym autám je relatívne nová myšlienka, nazývaná paradigma mobilnej kontroly,“ hovorí Hajbabaie. „Môže byť použitý na koordináciu prevádzky v akomkoľvek scenári zahŕňajúcom samoriadiace vozidlá. Myslíme si však, že je dôležité začleniť koncept bieleho svetla do križovatiek, pretože jasne informuje vodičov o tom, čo sa deje, a ako majú reagovať, keď sa blížia ku križovatke.“
Kedy sa biela fáza na semaforoch objaví?
Vedci tiež uznali, že na novú technológiu zatiaľ nie sú pripravené ani samotné autonómne autá, ani infraštruktúra. Na pilotný projekt na zavedenie do praxe vidia priestor napríklad v oblasti menších autonómnych úžitkových vozidiel (v prístavoch, skladoch a pod.). Pre tieto vozidlá je tiež dôležitá plynulosť dopravy.
Zároveň je potrebné spomenúť, že vedci pri svojich simuláciách zatiaľ vynechali chodcov a cyklistov, ktorí tvoria významnú súčasť cestnej premávky. Ide však o zaujímavý koncept, ktorý by v budúcnosti mohol nájsť uplatnenie aj na našich cestách.
Čo si o pridaní štvrtej farby do semaforov myslíte vy? Zanechajte nám vaše postrehy a dojmy v komentároch na našich sociálnych sieťach.
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024