Aktuálna situácia v Škode Auto
Ťažké obdobie spojené s rôznymi krízami skúšalo celosvetový automobilový priemysel. Výnimkou nebol ani koncern Volkswagen, pod ktorý patrí česká automobilka Škoda Auto. Ovplyvnila ju nie len koronakríza, ale aj aktuálne ceny energií, surovín, materiálov či chýbajúce komponenty. Tieto faktory spôsobujú predĺženie čakacích lehôt. Zároveň sa automobilka musí pripravovať aj na príchod novej emisnej normy Euro 7. Aktuálny chaos a nepredvídateľnosť spôsobuje situáciu, na ktorú je veľmi náročné reagovať konkrétnymi krokmi.
Mladoboleslavskú Škodu čaká náročný rok 2023, ktorý bude spojený s výraznou elektrifikáciou výroby (v pláne je výstavba novej linky určenej k produkcii akumulátorov pre elektromobily). Cieľom je výroba akumulátorov pre celý koncern Volkswagen v Mladej Boleslavy, kde by mala Škoda ročne vyprodukovať až 22 000 akumulátorov pre elektromobily. Zároveň sa automobilka pripravuje na elektrickú budúcnosť, kvôli úplnému zákazu predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035.
Emisnú normu Euro 7, ktorá by mala platiť od roku 2025, skritizovali výrobcovia áut natoľko, že sa Európska komisia rozhodla zmierniť jej znenie (to zatiaľ stále nie je úplne jasné). Automobilka však aj napriek zvoľneniu limitov nebude schopná zaviesť zmeny v predstihu. V praxi to môže znamenať koniec výroby obľúbených modelov Škoda Fabia, Scala či Kamiq. Zároveň investícia do týchto vozidiel, tak aby spĺňali dané emisné limity normy Euro 7, je pre Škodu neperspektívna. Tento problém môžu mať aj ďalšie európske automobilky.
Vyjadrenie Škoda Auto pre Hospodářske noviny
K pripravovanej norme Euro 7 sa vyjadril pre české Hospodářske noviny Martin Jahn, ktorý je členom predstavenstva Škoda Auto a je zodpovedný za jej predaj a marketing. „Zo strany navrhovateľov je to absolútna ignorancia reálnych možností autopriemyslu. Je tam ale tiež rad nevyjasnených otázok samotného merania emisií. Napríklad ako sa bude merať to, aby vozidlá dosahovali ideálne emisné hodnoty v každom okamihu, napríklad hneď po štarte alebo pri plnom zaťažení s prívesom do kopca. Mení to celý proces a v návrhu, žiaľ, nie sú tieto princípy popísané. V tejto chvíli ale musíme plánovať výrobné kapacity a investície do vývoja technológií na nasledujúce tri roky, ale keď my ani nevieme, ako to má reálne vyzerať a nie sme schopní ich naplánovať. Neistota nás sprevádza na každom kroku. Toto je ďalšia, preto nás návrh irituje a považujeme ho za neseriózny,“ vysvetľuje v rozhovore pre Hospodářske noviny.
Neistota a nejasné nastavenie pravidiel spôsobuje nereálnosť upraviť súčasné autá, tak aby do roku 2025 spĺňali normu Euro 7. Zároveň sa to pri výrobe menších áut ani neoplatí, pretože ide o investíciu, ktorá sa výrobcom nevráti späť. „Ak by norma platila tak, ako je momentálne navrhnutá, došlo by v Škode k ukončeniu výroby vozidiel triedy A0 už v polovici roka 2025, teda modelov Fabia, Scala a Kamiq,“ varuje Jahn a pripomína, že ide o taký veľký objem produkcie, že by sa tým prakticky mohla uzatvoriť jedna celá výrobná hala v Mladej Boleslavy (produkcia minimálne 150 000 áut ročne).
Zaujímavé sú tiež odhady Európskej komisie, ktoré sa týkajú pravdepodobného zdražovania áut kvôli norme Euro 7. Podľa nej má byť priemer zdraženia len 304 eur. Naopak podľa šéfa koncernu Volkswagen Thomasa Schäfera má ísť v prípade malých áut o zdraženie až o 5 000 eur. Martin Jahn to vidí podobne. „Netuším, ako na to komisia prišla. Nedá sa to ani komentovať, pretože sú to nezmysly. Komisári čiastku poznať nemôžu, pretože niektoré postupy nie sú vôbec dobre popísané. Musíme mať presný návod a pravidlá merania emisií, do tej doby sa môžu len domnievať a špekulovať o cene. Je možné, že to bude 90 eur, ale môže o byť napríklad aj 900. Návrh je nejasný, nedá sa s ním pracovať.“
Európska komisia tiež tvrdí, že čistejšie autá so spaľovacími motormi pomôžu európskym výrobcom na trhoch, kde príde elektromobilita výrazne pomalšie. Podľa Jahna je to nezmysel. „Argumenty o zvýšení konkurencieschopnosti na iných trhoch sú scestné. Sú mimo realitu. Komisia hovorí, že so zavedením normy Euro 7 bude mať Európa čistejšie spaľovacie motory aj po roku 2035 a vďaka tomu bude môcť vyvážať čisté autá na trhy tretieho sveta, ako je Afrika alebo India. To je smiešne. Sú to krajiny, ktoré Euro 7 zavádzať nebudú. Nebudú si len tak predražovať motory na našu úroveň. Toto našu konkurencieschopnosť na kľúčových trhoch určite neposilní. Naopak to spôsobí, že autá nebudeme môcť vyvážať, pretože na spomínaných trhoch budú príliš drahé. V rozvojových štátoch sa aj tak väčšinou vyrábajú autá lokálne, pretože sa tam nedajú vyvážať drahé európske modely,“ uzatvára diskusiu pre Hospodářske noviny Martin Jahn.
A ako vidíte pripravovanú emisnú normu Euro 7 vy naši fanúšikovia? Budeme radi keď nám zanecháte váš názor v komentároch na našich sociálnych sieťach!
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024