Ak sa spomenie spoľahlivé a cenovo dostupné auto, ktoré si dokáže získať srdce najviac typického vodiča na Slovensku či v Česku, potom je Škoda Fabia medzi prvými menami. Tento nenápadný, no nesmierne praktický model, má za sebou bohatú históriu plnú vylepšení, nových riešení a úspechov. Poďte s nami objaviť jej príbeh!
(Zdroj: depositphotos.com)
Koncom 90. rokov sa Škoda rozhodla nahradiť model Felicia a výsledkom bola Fabia, ktorá sa predstavila na autosalóne vo Frankfurte v roku 1999.
Vznikla na novej platforme A04, ktorú zdieľala s Volkswagen Polo a Seat Ibiza. Toto technické zázemie posunulo Fabiu na úplne novú úroveň kvality a prvá generácia sa takto vyrábala do roku 2007. Od začiatku bola dostupná ako hatchback, neskôr pribudli kombi a sedan, pričom dizajn bol jednoduchý, ale najmä funkčný.
To bolo presne to, čo zákazníci očakávali. Interiér pôsobil prekvapivo kvalitne a z pohľadu motorizácie bola ponuka široká. Základ tvorili benzínové motory ako 1.0 MPI, 1.2 HTP 3-valec či 1.4 MPI, nechýbal ani výkonný 1.4 16V s až 100 koňmi.
Naftové verzie boli v základe ako 1.9 SDI alebo 1.9 TDI, ktoré priniesli nízku spotrebu, no len za cenu nižšieho výkonu. Vrcholom bola Fabia RS a motor 1.9 TDI so 130 koňmi. Celkovo Fabia ceste pôsobila vyspelo. Mala solídne jazdné vlastnosti, dobré riadenie a na tú dobu aj dobré odpruženie. Neoslnila, no v ničom nesklamala.
V porovnaní s konkurenciou vo svojej triede však ponúkala dobrý kompromis medzi pohodlím a ovládateľnosťou. Fabia sa tak stala symbolom spoľahlivosti, cenovej dostupnosti, jednoduchej údržby a v ponuke bola aj ako Laurin & Klement.
Druhá generácia Fabie prišla nadviazala na úspech predchodkyne. Bola o niečo väčšia, ponúkala viac priestoru vzadu a v kufri a pôsobila o čosi modernejšie. Dizajn síce neohúril, ale išiel na funkčnú istotu a bol omnoho viac zaoblenejší.
V ponuke boli znova viaceré karosárske verzie, tentoraz však už nie ako sedan, čiže Fabiu II ste si mohli kúpiť ako hatchback alebo ako praktické kombi.
Interiér bol slušne spracovaný a predovšetkým vo vyšších výbavách ako Elegance alebo Monte Carlo pôsobil hodnotnejšie, ako by zákazník čakal v malom aute. Ponuka motorov bola od základného 1.2 HTP, naftu zastupoval 1.9 TDI a úspornejší 1.6 TDI a k dispozícii bola aj športová verzia RS 1.4 TSI s 2-spojkovou prevodovkou DSG.
Tretia generácia dorazila v roku 2014 a priniesla sviežejší dizajn. Bola modernejšia a pôsobila dynamickejšie, znova ako hatchback a kombi. Motory sa zúžili na benzínové trojvalce 1.0 MPI a 1.0 TSI, ktoré prekvapili úsporou aj kultivovanosťou.
V ponuke chvíľu figuroval aj 1.4 TDI, no neskôr nafta ustúpila. Výbavy ako Ambition, Style a Monte Carlo ponúkli veľa doplnkov, vrátane moderného infotainmentu, tempomatu, parkovacích senzorov alebo LED denného svietenia. Tretia generácia naozaj dizajnovo, priestorovo aj kvalitou dospela a bola veľmi populárna.
(Zdroj: depositphotos.com)
Štvrtá generácia prišla v roku 2021 a bola to najvýraznejšia zmena v histórii modelu. Auto narástlo vo všetkých smeroch a prvýkrát presiahlo dĺžku 4 metrov. Postavená je na platforme MQB-A0, ktorú využívajú aj modely VW Polo či Audi A1.
Dizajnovo pôsobí ostrejšie a športovejšie. Predné svetlá s LED technológiou, hranatejšie línie karosérie a širšia maska jej dávajú oveľa elegantnejší výzor. V interiéri cítiť aj koncernový posun, nový digitálny prístrojový panel, väčší infotainment a kvalitnejšie materiály. To všetko je pre Fabiu IV jasným skokom vpred po každej stránke.
Z motorizácií zostali len benzíny. Základ tvorí 3-valec 1.0 MPI, nasleduje 1.0 TSI so 110 koňmi a vrcholom je 4-valec 1.5 TSI so 150 koňmi s automatickou prevodovkou DSG a výbavou Monte Carlo. Naftové motory už v ponuke nie sú.
Výbava sa rozšírila a okrem známych Ambition a Style pribudla robustnejšia verzia Active. Chýbať nesmie obľúbená Monte Carlo, ktorá dáva Fabii športovejší charakter, rôzne čierne doplnky, športové sedadlá, agilnejší volant či znížený podvozok. Škoda však ponúka aj bohaté dodatočné balíky výbavy, takže si viete auto prispôsobiť.
Najnovšia Fabia je plnohodnotným kompaktným hatchbackom so všetkým, čo si vyžaduje moderná doba. To je vidieť aj na jej popularite a číslach predajov.
Škoda Fabia si za viac než dve dekády vybudovala povesť jedného z najspoľahlivejších a najpraktickejších áut vo svojej triede. Od skromných začiatkov až po štvrtú generáciu, vždy ponúkala rozumný pomer ceny, spracovania, materiálov a výbavy.
Silnou stránkou Fabie bola vždy univerzálnosť. Či ste potrebovali jednoduché auto na dochádzanie do práce, rodinný kombík na výlety alebo štýlový mestský hatchback, Fabia nikdy nesklamala. Vďaka spolupráci s koncernom VW sa mohla opierať o osvedčenú techniku a postupne prinášala prvky, ktoré patrili skôr do vyšších tried.
Niektoré generácie však mali aj svoje slabiny. Staršie motory 1.2 HTP boli spoľahlivé, no slabé. Niektoré TSI jednotky v druhej generácii potrápili vodičov s výkonom, no hoci Fabia neoslnila dynamikou, čo ani nebol jej cieľ, vždy bola praktická.
Najnovšia Fabia už nepatrí medzi tie úplne najlacnejšie malé autá, najmä vo vyšších výbavách vie jej cena narásť vysoko. Nie každému sadne aj to, že v ponuke chýbajú dieselové motory, čo môže odradiť tých, ktorí jazdia dlhé trasy. Prináša však moderný dizajn, kvalitné spracovanie a výbavu, ktorá bola kedysi výsadou vyšších tried.
Škoda Fabia je riešením pre tých, čo chcú úsporné a spoľahlivé auto. Servisná sieť je široká a náhradné diely sú na solídnej úrovni. Čo viac si teda priať, že?
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.07.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.07.2025