Čo je AdBlue?
Väčšina motoristov pojem AdBlue pozná. AdBlue je deionizovaný vodný roztok syntetickej močoviny, ktorý slúži na selektívnu redukciu výfukových plynov. Močovina je vstrekovaná do filtra, kde chemickou reakciou premieňa zdraviu a životnému prostrediu škodlivé oxidy dusíka na relatívne neškodné látky. Znižuje ich koncentráciu až o 80%. Pomáha tomu, aby naftové motory spĺňali emisné limity nastavené Európskou úniou.
Dieselové motory v prípade nedostatku AdBlue nedokážu pracovať. To znamená, že po vypnutí motora vodič auto opätovne už nenaštartuje a je potrebné navštíviť servis a kvapalinu doplniť. Dostať auto do tohto stavu je však veľmi nepravdepodobné, a musí byť výrazne zanedbávaná starostlivosť samotným majiteľom. Väčšina vozidiel totiž s veľkým predstihom upozorňuje na nízku hladinu AdBlue v nádržke.
Škandál s menom AdBlue?
Majitelia dieselových automobilov Peugeot, Citroën a Opel (Stellantis) sa však s problémom s AdBlue stretávali aj napriek nezanedbávania starostlivosti. Častokrát si kvôli konštrukčnej chybe museli siahnuť hlboko do svojej peňaženky! O čo vlastne ide?
Kontrolný systém daných automobilových značiek hlásil problém aj po doplnení čerstvého AdBlue. Vodičovi vybehla hláška o emisnej chybe, ktorá varovala, že vozidlo prejde do núdzového režimu so zníženým výkonom, a následne nebude možné naštartovať. Majiteľovi v tomto prípade neostávalo nič iné len navštíviť servis. Poprípade software hlásil, že nádrž na AdBlue je takmer prázdna a je potrebné kvapalinu doplniť. Vystrašení vodiči však zistili, že nádrž je vlastne plná, no aj napriek tomu museli auto odviezť do servisu.
Za opravu emisnej chyby vodičom v priemere vyúčtovali tisíc eur. U niektorých sa tento problém po nejakej dobe objavil znovu. Niet sa čomu čudovať, že sa po čase naštvaní majitelia áut začali sťažovať na francúzskom združení pre ochranu spotrebiteľov UFC-Que Choisir. Združeniu sa podarilo nazbierať až 1 731 vážnych prípadov. Francúzi o tom následne informovali Európsku organizáciu pre ochranu spotrebiteľov (BEUC).
Problém veľkých rozmerov
BEUC sa v probléme začala angažovať a spustila vyšetrovanie, pri ktorom oslovila aj ďalšie združenia v rámci jednotlivých štátov Európskej únie. Vyšetrovanie ukázalo, že chyba nespočívala v podávaní nekvalitnéh AdBlue, ale bola spôsobená výrobnými a konštrukčnými nedostatkami. Podarilo sa im zozbierať až 4 000 podnetov európskych spotrebiteľov z oslovených krajín Európskej únie. Do júna 2023 bolo evidovaných 1 731 prípadov vo Francúzsku, 2 411 v Belgicku a viac ako 700 v Taliansku. Je jasné, že za túto chybu nemali v servisoch platiť spotrebitelia ale výrobca.
Nekalé praktiky?
Nie je žiadnym prekvapením, že spotrebiteľské organizácie majú podozrenie na porušenie zákona o nekalých obchodných praktikách. Pri takom veľkom množstve prípadov o tom materský koncern jednoducho vedieť musel. Spotrebiteľské organizácie preto podali podnet priamo európskym kontrolným orgánom. Zároveň avizujú, že koncern na týchto chybách cielene cez autorizované servisy zarábal.
Škandál vyvolal značné znepokojenie spotrebiteľov po celej Európe. Tí preto žiadajú, aby sa vykonal celoeurópsky prieskum postupov výrobcov automobilov všade tam, kde je v procese redukcie výfukových plynov používaný AdBlue. Niektoré zistenie totiž naznačujú, že problém sa netýka len koncernu Stellantis. Zároveň žiadajú, aby výrobcovia chybu odstránili, bezplatne vykonali opravu každej hlásenej poruchy a odškodnili spotrebiteľov, ktorí už museli v minulosti opravy financovať.
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024