Saab Automobile AB, čo je celý názov automobilky, bola založená v roku 1937 ako Svenska Aeroplan AB. Firma pôvodne vyrábala lietadlá pre švédske vojenské sily počas druhej svetovej vojny. Toto malo výrazný vplyv na filozofiu výroby, ktorú neskôr značka pretavila aj do sveta automobilov po skončení druhej svetovej vojny.
Z dôvodu diverzifikácie výroby a zabezpečenia práce sa značka preorientovala aj na autá a tak v roku 1946 prišla s prvým prototypom Saab 92001. Zaujímavosťou bolo, že koeficient aerodynamického odporu bol najnižší v histórii áut a to 0,3.
Prvým sériovo vyrábaným modelom automobilky však bol až model 92, ktorý automobilka predstavila o rok neskôr. V roku 1949 spustila jeho sériovú výrobu.
Model Saab 92 bol výsledkom unikátneho inžinierskeho prístupu, kde bola spomínaná aerodynamika z lietadiel uplatnená aj na automobil. To mu dávalo efektívnosť výkonu a nižšiu spotrebu paliva, ale aj výrazný dizajn. Saab 92 sa rýchlo presadil na trhu vďaka svojej inovatívnej karosérii a tiež dvojtaktnému motoru s predným náhonom.
To bolo v tom čase neobvyklé, ale zvyšovalo to jeho stabilitu a ovládateľnosť v náročných podmienkach. Po prvých 5.300 kusoch prišla v roku 1952 inovácia v karosérií a neskôr aj vylepšenia motorov. Celkovo sa vyrobilo takmer 53 tisíc áut.
Po úspechu prvého modelu firma Saab pokračovala v ceste inovácií dizajnu a skúšania nových technológií, čo predstavila v nasledujúcich modeloch.
Model Saab 93, uvedený na trh v roku 1955, bol evolúciou modelu 92, ale s výkonnejším trojvalcovým dvojtaktným motorom s uložením nie naprieč, ale pozdĺžne, rovnako aj s inovovaným dizajnom karosérie. Saab 93 bol prvým modelom, ktorý bol exportovaný mimo Švédska, čím sa značka presadila aj na trhoch v zahraničí.
Saab 99, ktorý debutoval v roku 1968, predstavoval výrazný postup od predchádzajúcich modelov. Bol to prvý model s moderným štvortaktným motorom a ponúkal pokročilé funkcie, napríklad samočinné bezpečnostné pásy či kotúčové brzdy.
Nemenej zaujímavými modelmi v ponuke Saab boli Sonett a Sonett II. Tie predstavovali vstup tejto automobilky aj do segmentu športových automobilov. Pôvodný Sonett, uvedený v roku 1956, bol navrhnutý ako závodný športový automobil, ale bol vyrobený len v obmedzenom počte. Označoval sa aj ako Saab 94 či Super Sport.
Omnoho dôležité však bol Sonett II, ktorý prišiel na trh v roku 1966. Ten už bol výrazne redizajnovaný a ponúkol väčší komfort aj výkon. Vybavený bol trojlitrovým motorom, neskôr vidlicovým štvorvalcom. Celkovo sa ho vyrobilo 1.768 kusov.
V posledných rokoch pred svojim zánikom predstavila automobilka Saab dva modely, ktoré sa stali ikonami a súčasne legendami. Išlo o Saab 9-3 a Saab 9-5.
Historicky starším bol pritom model Saab 9-5 uvedený na trh v roku 1997. Bol vlajkovou loďou značky a ponúkal rozšírené bezpečnostné funkcie, vrátane systému ESP alebo adaptívneho riadenia svetlometov. Tieto technológie nielenže zvyšovali bezpečnosť jazdy, ale aj komfort a ovládateľnosť automobilu za rôznych podmienok.
Saab 9-5 bol tiež prvým automobilom, ktorý ponúkol ventilované sedadlá, čo bolo na tú dobu doslova prelomové. Vyrábal sa pritom iba s automatickou prevodovkou a k dispozícii bol v dvoch verziách karosérie ako klasický sedan, ale aj ako combi.
Druhým modelom bol Saab 9-3, ktorý bol predstavený v roku 1998. Ten ste si mohli kúpiť dokonca v troch karosárskych prevedeniach a to ako sedan, combi aj kabriolet. Tento model bol vybavený viacerými inovatívnymi systémami, vrátane bezpečnostného aktívneho systému hlavových opierok na zníženie rizika poranenia krku pri náraze.
Oba modely, Saab 9-3 aj Saab 9-5, predstavovali v čase uvedenia vrchol inžinierskeho umenia a dizajnu značky Saab. Niektoré špeciálne edície, napríklad Saab 93- Turbo X, mali aj špeciálne dizajnové prvky, napríklad imitáciu karbónu v interiéri.
Bohužiaľ, ak by ste si dnes chceli kúpiť nový Saab, už sa to nedá. Oficiálny koniec automobilky prišiel v roku 2011, keď po rokoch finančných ťažkostí a poklesu predajov definitívne zastavila svoju výrobu. Hoci počas predchádzajúcich rokov bolo viacero pokusov o reštrukturalizáciu a hľadali sa noví investori, zatiaľ to nevyšlo.
Aj napriek tomuto zániku si Saab zachoval lojalitu a obľubu medzi fanúšikmi a zberateľmi. Zaujímavým príkladom je situácia na Taiwane, kde síce Saab oficiálne skončil, no predajca jazdených vozidiel tejto značky úspešne funguje ďalej.
Za celú dobu histórie si Saab získal povesť netradičného, ale pozoruhodného výrobcu áut zo Švédska. To všetko vďaka dôrazu na bezpečnosť a inovácie.
Mnoho riešení, ktoré automobilka priniesla, sa neskôr rozšírili do celého segmentu a stali sa dnes už samozrejmosťou vo výbave áut. Či už ide o inovatívne turbodúchadlo pre motor, bezpečnostné funkcie, bočné airbagy alebo ostrekovače svetlometov, táto automobilka ukázala, že sa nebojí výzvy ísť mimo zavedených koľají.
Hoci výroba nových automobilov Saab skončila, vozidlá tejto značky si stále udržiavajú svoju hodnotu. Ak by ste zatúžili nejaké vlastniť, existujú možnosti kúpiť si ojazdené. Budete tak vlastniť kus histórie a možno budúcu automobilovú legendu!
zakúpené na filtreaoleje.sk 29.10.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.10.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.10.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 29.10.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 29.10.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 31.10.2024