Roztláčanie auta je technika, ktorá je známe z minulosti, v našich geografických končinách najmä od čias Škodoviek, ktoré keď neštartovali, tak sa roztláčali.
Hlavným cieľom tejto metódy je štartovanie motora auta bez použitia štartéra. To sa môže hodiť vtedy, ak je štartér pokazený, prípadne ešte v prípade, ak je batéria príliš slabá na to, aby zabezpečila energiu na roztočenie a naštartovanie motora.
Celý proces začína prípravou vozidla. Najskôr je potrebné uistiť sa, že prevodovka je zaradená v neutrálnom prevode. Následne ho pripravte do vhodnej pozície pre rozbeh, ideálne z mierneho svahu alebo aspoň na rovnú cestu. V treťom kroku vložte kľúč do zapaľovania a otočte do polohy aktivácie elektrických obvodov.
V štvrtom kroku sa ešte raz uistite, že vozidlo je v bezpečnej zóne a bez prekážok v priamej trase pred sebou. Osoba v aute potom zaistí zaradenie druhého alebo tretieho prevodového stupňa, zatiaľ aj so zatlačenou spojkou pre voľný pohyb.
Po týchto prípravách sa vozidlo môže začať roztláčať. Tlačiť treba už od úvodu na 100 % svojich fyzických síl a keď auto dosiahne rýchlosť 5 až 10 km/h, osoba za volantom uvoľní spojku a súčasne pridá plyn. Ak sa podarí načasovanie a rýchlosť, výsledkom bude naskočenie motora, ktorý potom nechajte na voľnobehu.
Ako vidíte, roztláčanie auta je veľmi jednoduchá technika štartovania motora, avšak nie je vhodná pre každý typ vozidla. Táto metóda je určená najmä pre staršie modely s manuálnou prevodovkou, kde sú jednoduchšia technológia a menej komplexné elektronické systémy. To zníži riziko poškodenia štartéra alebo iných komponentov.
Naopak, moderné vozidlá vybavené automatickou prevodovkou, ako aj hybridné a elektrické vozidlá, by sa nemali roztláčať nikdy. Majú komplexné elektronické systémy a pokusy o mechanické štartovanie môžu spôsobiť ich vážne poškodenie.
Hoci roztláčanie je rýchlym riešením v núdzových situáciách, má aj riziká. Platí to aj pre staršie autá, kde tiež existuje riziko poškodenia mechanických častí.
Pri novších modeloch je riziko ešte vyššie, keďže môže dôjsť k poškodeniu senzorov, riadiacich jednotiek alebo iných dôležitých komponentov elektronického systému. Okrem mechanických a technických rizík je tu aj riziko fyzického zranenia pre osoby, ktoré vozidlo tlačia alebo sa nachádzajú v jeho tesnej blízkosti pri štarte.
Z týchto dôvodov vždy dôkladne zvážte všetky okolnosti a možné dôsledky skôr, ako sa rozhodnete pre roztláčanie auta. Snažte sa posúdiť situáciu s ohľadom na typ vozidla, jeho vek a technické špecifikácie, niekedy sa to skrátka nevyplatí.
Ak sa auto nedá alebo nemôže roztlačiť, čiže musí zostať tam, kde je, treba v prvom rade zaistiť bezpečnosť vozidla a následne aj vás a ostatných účastníkov cestnej premávky. Prvým krokom je bezpečné odstavenie vozidla mimo jazdnú časť, ideálne na krajnicu, do vyhradeného odstavného pruhu alebo na priľahlé parkovisko.
Ak zostane auto na ceste, umiestnite výstražný trojuholník. Ten bal by byť umiestnený vo vzdialenosti 50 metrov od vozidla na bežných cestách a 100 až 200 metrov na diaľniciach. Prv, ako auto opustíte, nezabudnite na seba dať reflexnú vestu.
Tá zabezpečí, že budete viditeľní pre ostatných vodičov a to aj pri horšej viditeľnosti. Na vozovke a v blízkosti auta sa potom zdržujte čo najmenej.
Po vykonaní týchto krokov je vhodné zavolať odťahovú službu, ktorá vaše vozidlo bezpečne odstráni z miesta. V prípade, že to potrvá dlhšie, zabezpečte vozidlo proti pohnutiu. To spravíte pomocou ručnej brzdy, zaradením prvej rýchlosti na manuálnej prevodovke alebo parkovacej polohy u automatických prevodoviek.
V neposlednom rade nezabudnite na bezpečnosť a to najmä na viac frekventovaných cestách alebo diaľniciach. V takýchto prípadoch je bezpečnejšie, ak cestujúci opustia vozidlo a presunú sa na miesto mimo vozovky alebo až za zvodidlá.
Či už vaše auto môžete alebo nemôžete, prípadne chcete alebo nechcete roztláčať, nemali by ste zabúdať na základnú výbavu pre takéto prípady. Tu urobia najviac reflexná bezpečnostná vesta, ťažné lano, výstražný trojuholník a aj hasiaci prístroj.
V našej ponuke je dostupných niekoľko produktov, ktoré spadajú do uvedených kategórií a zároveň by nemali chýbať v povinnej výbave. vám môžu pomôcť byť pripravení na takéto prípady. Jedným z nich je bezpečnostný set Taška povinnej výbavy, ktorý je ľahko prenosný a zahŕňa všetko potrebné od lekárničky až po vestu a trojuholník.
Ďalším užitočným doplnkom je elastické ťažné lano, ideálne s nosnosťou do 2,1 tony a dĺžkou 1,5 metra. Je spoľahlivé, bezpečné a vhodné skoro pre každé auto.
Pomerne opomínanou súčasťou výbavy, ktorá však môže niekedy zachrániť nielen životy, ale aj vaše auto, sú hasiace prístroje. Tie, ktoré sú určené do auta, majú obvykle náplň 1 kg a kompaktný rozmer, takže ich dokážete umiestniť skoro všade.
Na záver ešte jedna rada pre prípad, že auto nebudete roztláčať, ale budete ho chcieť ťahať. Uistite sa, že odťahované vozidlo má funkčné brzdy a riadenie a že počas ťahania bude kľúč v zapaľovaní v takej polohe, že oba systémy budú plne funkčné. Bezpečnosť počas roztláčania, státia alebo ťahania je totiž vždy na prvom mieste!
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024