Biopalivá
Biopalivá patria k obnoviteľným zdrojom energie. Delíme ich na tuhé, kvapalné a plynné. Medzi tuhé zaraďujeme napríklad polená, štiepku, brikety, pelety, piliny, slamu či seno. Plynné biopalivá sú bioplyn, drevoplyn a vodík vyrobený štiepením uhľovodíkového biopaliva.
Kvapalné biopalivá sa postupne dostávajú do popredia v doprave. Vznikajú primiešavaním domácich surovín do fosílnych palív (do benzínu či do nafty). V krajinách Európskej únie sa primiešavajú v rôznych pomeroch. Medzi kvapalné biopalivá patrí bioetanol, ETBE, rastlinné oleje a bionafta. Slovenský biopalivový sektor vyrába kvapalné biopalivá „prvej generácie“, vyrábané z kukurice, slnečnice a repky (priemyselné plodiny). Vo svete sa vyrábajú biopalivá „prvej generácie“ zo sóje či palmového oleja.
V súčasnosti prebieha výskum biopalív „druhej generácie“, ktoré by mali byť vyrábané z celulózy, poľnohospodárskych zvyškov, či z odpadu. Nevyrábajú sa však komerčne, pretože ich cena je príliš vysoká pre bežných spotrebiteľov. Dokonca sa v dnešnej dobe začínajú skúmať aj biopalivá „tretej generácie“, ktorých výroba by mala prebiehať z rias. Na zavedenie novších generácií biopalív si budeme musieť ešte pár desaťročí počkať (zavedenie prvej generácie trvalo 80 rokov).
Prvá čerpacia stanica s bionaftou na Slovensku
Už aj na Slovensku si vodiči môžu natankovať bionaftu. Čerpacia stanica Solar 2009 s biopalivom B30 bola otvorená 11.10. na Trnavskej ceste v Leopoldove. Ide o prvú čerpaciu stanicu tohoto druhu. Biopalivá, medzi nimi aj B30, výrazne redukujú podiel skleníkových plynov v doprave, pomáhajú znižovať závislosť Slovenska od dovozu ropy, ale aj prispievajú k sebestačnosti vo výrobe kŕmnych surovín, uviedlo Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB).
Cestná doprava na Slovensku zodpovedala v minulom roku za viac ako štvrtinu vyprodukovaných emisií skleníkových plynov. Združenie pre výrobu a využitie biopalív tvrdí, že pri dekarbonizácii sektoru dopravy a napĺňaní ambicióznych klimatických cieľov zohrajú kľúčovú rolu biopalivá. ,,Slovensko dnes plní zelené ciele v doprave najmä vďaka biopalivám, ktoré tvoria 90% obnoviteľnej energie v doprave. Práve biopalivá sú v súčasnosti základom dekarbonizácie dopravy a som presvedčený, že aj napriek rozmachu elektromobility zohrajú kľúčovú rolu aj v budúcnosti“, tvrdí Radoslav Jonáš, expert združenia ZVVB.
Predseda predstavenstva spoločnosti Meroco, a.s. Robert Spišák sa vyjadril, že používanie biopalív je ekologickejšie, pomáha znižovať závislosť na dovoze ropy a produkuje významné množstvo vysoko proteínových kŕmnych surovín pre slovenských farmárov. ,,Ročne vyrobíme na Slovensku približne 260 tisíc ton biopalív a zhruba 220 tisíc ton kŕmnych surovín. V praxi to znamená, že o toľko menej fosílnych palív a kŕmnych surovín musíme dovážať“, hovorí Robert Spišák.
Výroba biopalív je podľa ZVVB bezodpadová. Zároveň je pre štáty dôležité mať alternatívne zdroje palív, čo potvrdila kríza kvôli vojne na Ukrajine. ,,Diverzifikácia zdrojov prispieva k zvýšeniu energetickej bezpečnosti, čo sa v aktuálnej situácii ukazuje ako mimoriadne dôležité. Zároveň si musíme uvedomiť, že nákladná doprava je značným zdrojom emisií a dnes neexistuje riešenie, ktoré dokáže plnohodnotne nahradiť spaľovacie motory. Ak to myslíme s ochranou životného prostredia vážne, musíme využívať všetky ekologickejšie alternatívy, medzi ktoré patria aj biopalivá“, povedal Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby, ktorý sa zúčastnil predstavenia výroby a využitia biopalív v Leopoldove.
S palivami, ktoré obsahujú biozložku sa vodiči stretávajú už dnes na každej čerpacej stanici. Klasická nafta obsahuje 7% biozložky a benzín 9% bioetanolu. Nová bionafta s označením B30, ktorú môžete natankovať v Leopoldove, obsahuje až 30% biozložky. ,,Pre vodičov vybraných osobných vozidiel s naftovým motorom je k dispozícii ekodiesel B30. Toto unikátne palivo prináša v porovnaní s bežnou naftou emisnú úsporu vyššiu ako 16 percent“, vysvetľuje Robert Spišák a dodáva. ,,Spaľovaním paliva B30 v 74-člennej flotile osobných áut, ktoré máme vo firme ušetríme ročne až 39 ton emisií CO2.“ Surovinou na výrobu paliva B30 sú najmä rastlinné oleje, pričom sa využívajú aj použité kuchynské oleje a tuky, ktoré tvoria približne 25 % zo vstupných surovín.
Pre ktoré automobily je biopalivo vhodné?
Či je biopalivo B30 vhodné pre motorové vozidlo, si môžu vodiči pozrieť na uzávere palivovej nádrže svojho auta alebo v prevádzkovej príručke. V súčasnosti moderné naftové motory od výrobcov Peugeot, Citroen, DS či Opel umožňujú tankovať palivo B30. Okrem ekodieslu pre osobné autá na Slovensku vyrába spoločnosť MEROCO, a. s. aj palivo B20 určené pre traktory, či stopercentnú bionaftu B100, ktorá je určená pre moderné kamióny a autobusy.
V minulosti značka Volkswagen neodporúčala využívanie bionafty B30 vo svojich automobiloch. Dlhé roky vývoja však určite odstránili nedostatky, ktoré boli s ekologickejším palivom spájané. Zároveň treba podotknúť, že automobilky vedia už roky o postupnom prechode na palivá s biozložkou.
Podpora štátu
Podľa ZVVB je potrebné využívať obnoviteľné zdroje energie a prispievať k znižovaniu otepľovania planéty. V roku 2020 bol podiel obnoviteľných zdrojov energie v doprave na úrovni 9,3%, pričom do budúcna ho bude potrebné zvýšiť. ,,Na úrovni EÚ sa rokuje o stanovení cieľa znížiť emisie skleníkových plynov v doprave o 13 až 16%, čo je ekvivalentom zhruba 26 až 33% podielu obnoviteľných zdrojov energie v doprave. Biopalivá ako obnoviteľný zdroj energie sú preto nenahraditeľnou alternatívou k fosílnym palivám, a poskytujú okamžité a udržateľné riešenie, čísla nás jednoducho nepustia“, uzatvára Radoslav Jonáš.
„Poslednú dekádu sledujeme všade na svete, v EÚ, ale aj na Slovensku, tlak na znižovanie emisií skleníkových plynov. Komerčné firmy a priemysel sa musia prispôsobovať tomu, aby znižovali emisie skleníkových plynov", okomentoval príchod bionafty štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť. Zároveň dodal, že Slovensko sa zaviazalo dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050.
Slovenská vláda toho roku schválila vyšší podiel biozložky v palivách. Vodiči sa musia pripraviť na to, že hodnota biozložky porastie minimálne na povinných 11,4 %. Stať sa tak musí najneskôr do roku 2030.
Myslíme si, že v biopalivách je budúcnosť, ktorá dokáže byť ekologickou alternatívou fosílnych palív. Ich používanie a vylepšovanie môže byť progresívnym krokom v oblasti spaľovacích motorov. V konečnom dôsledku až spotrebitelia rozhodnú či bude v popredí biopalivo, vodík alebo elektromobilita.
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024