Slováci za VWolantom
Rok 2022 sa na našich cestách niesol v znamení niekoľkých tragických nehôd, ktoré boli spôsobené alkoholom za volantom. Spoločnosť Volkswagen Slovensko chcela mať lepšiu predstavu o tom, ako to na našich cestách skutočne vyzerá a preto vytvorila anonymný dotazník, ktorý bol podporený reportážou o jazdení pod vplyvom alkoholu.
Ako sme už vyššie spomenuli, prieskumu sa zúčastnilo 3 591 ľudí, čo je dostatočná reprezentatívna vzorka. Ich úlohou bolo odpovedať na sériu otázok v dotazníku o tom, ako rešpektujú pravidlá cestnej premávky a akí sú za volantom (otázky sa týkali telefonovania za volantom, prekračovanie rýchlosti, púšťania chodcov na priechode, jazdy okolo cyklistov a podobne).
Alkohol je stále problém
Najpálčivejšou otázkou na cestách bol minulého roku alkohol za volantom. V prieskume až 15% respondentov priznalo, že nemá problém sadnúť za volant pod jeho vplyvom! Táto štatistika mierne prevyšuje oficiálnu štatistiku Polície Slovenskej republiky, ktorá hovorí o 12% vodičov.
Zaujímavý výsledok sme sa dozvedeli aj pri tzv. zostatkovom alkohole, kedy až 19% vodičov riskuje, a po výraznom požití alkoholu v noci ráno sadá za volant. Slováci si aj napriek tragédiám ťažkú hlavu z alkoholu za volantom nerobia. Práve ten má za následok v spojení s rýchlosťou často tie najtragickejšie nehody. Dokonca v reportáži o alkohole za volantom sa objavilo niekoľko komentárov, že niektorí bežne sadajú za volant opití a ešte nemali dopravnú nehodu. Čo však potom keď niekomu ublížia? Budú utekať a schovávať sa pred kamerami.
Používanie mobillu počas jazdy
Ďalším problémom našich ciest je používanie mobilu počas jazdy. Z prieskumu vyplýva to, že iba 23% vodičov si telefonovanie nechá až na koniec jazdy. 65% slovenských vodičov správne využíva na telefonovanie systéme hands-free, avšak 11% telefonuje počas jazdy s mobilom pri uchu.
Okrem toho sa až 20% vodičov priznalo, že za volantom nemajú problém písať SMS či posielať hlasové správy. 6% vodičov sa zase priznalo, že za volantom pravidelne sledujú sociálne siete. Iba 76 % respondentov Instagram a TikTok za volantom zásadne odmieta. Zvyšných 18 % sleduje sociálne siete za volantom príležitostne.
Konzumácia jedla a fajčenie za volantom
Fajčenie a konzumácia jedla tiež prispievajú k nepozornosti za volantom. K fajčeniu za volantom sa priznalo 16% respondentov. Dokonca až polovica vodičov počas jazdy konzumuje jedlo. Rýchlostné predpisy dodržiava len 53 % vodičovi, ostatní maximálnu rýchlosť považujú za orientačnú.
Tolerancia k ostatným účastníkom cestnej premávky
Slovenskí vodiči sa potrebujú zlepšiť aj v oblasti tolerancie k ostatným účastníkom cestnej premávky. Iba 70% vodičov radšej počká za cyklistom, aby ho neskôr obehli s dodržaním bezpečného odstupu. Smutný výsledok je, že 3% sa priznali, že cyklistu predbehne pokojne aj s rozstreknutím kaluže do tváre. Chodcov na priechode púšťa iba približne tretina slovenských šoférov.
Ako vidno z prieskumu vychádza, že máme čo zlepšovať. Najväčším problémom je aj naďalej alkohol, nepozornosť, vysoká rýchlosť a netolerancia. Je načase, aby sme sa konečne nad sebou zamysleli. Kompletné výsledky prieskumu nájdete na www.slovacizavwolantom.sk. A čo si o výsledkoch myslíte vy?
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024