Zelené predné brzdové svetlo
Na cestách Trenčianskeho samosprávneho kraja začali od štvrtka testovať predné brzdové svetlá na motorových vozidlách. „Zelené predné brzdové svetlo nie je farebný doplnok, ale nový bezpečnostný prvok na automobile. Spoločnosť vyvíja technológiu, vďaka ktorej chodci na priechodoch pre chodcov zistia, či auto spomaľuje a či môže bezpečne prejsť cez cestu,“ informovala o tom hovorkyňa spoločnosti Lunaco Inovations Paula Ďuranová. Zároveň dodala, že je predné brzdové svetlo dôležité aj pre vodičov, ktorí ho vidia v spätnom zrkadle.
„Môže to priniesť záchranu ľudských životov a ťažko zranených na cestách,“ podotýka konateľ spoločnosti Lunaco Inovations, Ľubomír Marjak.
Predné brzdové svetlo bude napojené na zadné červené brzdové svetlo. Fungovať by malo tak, že v momente, keď vodič začne brzdiť, výstražné zadné červené svetlo upovedomí ďalších účastníkov cestnej premávky. Priama prepojenosť zadných svetiel s prednými brzdovými svetlami, spôsobí to, že oba svetelné signály sú vyslané zároveň.
Prebiehajúce testovanie
Inovácia by sa mala testovať na taxíkoch, autobusoch, donáškových a iných vozidlách. Zároveň bude sledovaný aj prieskum verejnej mienky medzi ďalšími účastníkmi cestnej premávky (vodiči, chodci a cyklisti). Na Slovensku je projekt realizovaný pod hlavičkou Žilinskej univerzity za podpory Trenčianskeho samosprávneho kraja a miest Trenčín, Prievidza, Partizánske a Žilina.
Predné brzdové svetlá sa budú testovať po dobu deviatich mesiacov na približne 3 000 motorových vozidlách. Môžete sa s nimi stretnúť najmä v Trenčianskom samosprávnom kraji a vyššie spomenutých mestách, ale napríklad aj v Bratislave či v Nemecku. V prípade pozitívnych výsledkov s testovania, by sa mali predné brzdové svetlá zaviesť do praxe u nás a neskôr i v celej Európskej únii.
K testovaniu sa vyjadril Bernard Kirschbaum, riaditeľ Bonnského inštitútu pre právo a dopravnú psychológiu: „Počet ťažko zranených je ešte päťkrát väčší. Aj jeden zranený je príliš veľa, a preto je nutné využiť všetky možné prostriedky na zlepšenie bezpečnosti,“
Efektivita riešenia
Novinka vzbudila na slovenských sociálnych sieťach podporu ale aj vlnu nespokojnosti. Nové riešenie je zaujímavé, ťažko momentálne poveď či aj efektívne a účinné. Všetko ukáže prebiehajúce testovanie.
Podľa webu Automagazín, by novinka mala pomôcť jedine chodcom, aj to len minimálne. Vodičom v kolónach predné brzdové svetlá až tak nepomôžu. V prípade, že vodič za vami z akéhokoľvek dôvodu nedokáže dobrzdiť, vám neostáva nič iné len sa pripraviť na náraz. Zároveň treba podotknúť, že v prípade nefunkčnosti bŕzd, napríklad keď nemáte kvapalinu, brzdové svetlá svietia aj tak. Chodec tak môže byť uvedený do omylu a dôjde k stretu.
Zaujímavé bude sledovať aj to, ako v prípade zavedenia novinky v Európskej únii zareagujú automobilky. Pôjde tak o nový dizajnový prvok, ktorý sa im nemusí páčiť. Zelené brzdové svetlo by malo byť umiestnené pod EVČ, kde na druhej strane nepôsobí príliš rušivo.
Uvidíme ako dopadne testovanie tohto na realizáciu jednoduchého riešenia. Bolo by každopádne zaujímavé ak by sa táto slovenská inovácia dostala do celej Európy. My to určite budeme sledovať. A čo si vy myslíte o prednom brzdovom svetle? Zanechajte nám svoj názor v komentároch na našich sociálnych sieťach.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 15.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024