Viskozita je meranie odporu maziva voči prietoku, ale oveľa ľahšie je predstaviť si ju ako hrúbku maziva. Nižšie čísla označujú redšie oleje, ktoré pri nízkych teplotách lepšie tečú. Dnes sú motoristi zvyknutí na viacstupňové oleje, napríklad 5W-30. Na začiatku 20. storočia to bolo inak. Motorový olej bol klasifikovaný špecifikáciou SAE (SAE 10, 20, 30, 40 alebo 50) na základe jeho prietoku pri 100 °C alebo normálnej prevádzkovej teploty.
Keď sa rozbehol predaj automobilov a ľudia začali meniť motorový olej, bolo zrejmé, že niektoré monográdne oleje neponúkajú dostatočné vlastnosti pre fungovanie v zimnom období. Mnoho motoristov si preto osvojilo zvyk prechádzať z ťažšieho oleja - napríklad SAE 40 - na nižšiu viskozitu, keď sa blížila zima, aby uľahčila studené štarty a zaistila lepší tok za studena. Na jar sa olej vymenil opäť na SAE 40, pretože ponúkal lepšiu stabilitu pri vysokých teplotách v horúcich letných mesiacoch.
Taktiež sa ukázalo, že oleje pripravené z rôznych zdrojov ropy sa v prevádzke správali odlišne. Napríklad, keď teplota klesla pod bod mrazu, olej SAE 20 rafinovaný zo surovej ropy získavanej z pobrežia Mexického zálivu bol oveľa silnejší ako olej SAE 20 rafinovaný z ropy Pennsylvania, vzdialenej asi 2 500 km. Aj keď to boli obidva motorové oleje SAE 20 a ich viskozita bola podobná, akonáhle motor dosiahol prevádzkovú teplotu, výkon motora bol odlišný.
V roku 1952 sa prešlo na označovanie zimnej triedy olejov písmenom „W.“ Vďaka dodatku mali motoristi predstavu o tom, ako dobre si ich olej počínal pri teplote -20 °C. Krátko nato sa technológia motorových olejov natoľko zlepšila, že na trh sa dostali oleje vyššej triedy.
Tie dosahovali dostatočnú ochranu a zároveň dobrý výkon pri štarte, pri studenom motore a aj po dosiahnutí prevádzkovej teploty. Olej 5W-30 tečie rýchlo, keď naštartujete motor, správa sa ako 5W olej, pričom zostáva stabilný pri vysokých teplotách a ponúka výkon oleja SAE 30 pri 100 °C.
Aj keď viacstupňové oleje ukončili potrebu sezónnych výmen oleja, mnohí motoristi sa držali svojich návykov údržby a to najmä vďaka marketingovým ťahom ropných spoločností. V 60. rokoch 20. storočia marketingoví pracovníci podporovali výmenu oleja aspoň 2x za rok, aby neprišli o zisky.
Z toho, čo sme si napísali vyššie je zrejmé, že motorový olej vo svojom aute nemusíte meniť na jar a na jeseň. To platilo v minulosti, no dnes je situácia úplne iná. Vyrábajú sa oleje, ktoré sú kvalitné ako v letných, tak i v zimných mesiacoch.
Dokonca sa zmenila i marketingová stratégia ropných spoločností. Kým v minulosti odporúčali častejšie výmeny oleja, dnes ponúkajú oleje s dlhou životnosťou a intervalmi až 20 000 kilometrov.
Avšak nenachytajte sa na tieto sladké slová. Olej je potrebné meniť každých 10 – 12 tisíc kilometrov alebo aspoň raz za rok. Pokiaľ si neviete poradiť s výberom, navštívte aj náš e-shop filtreaoleje.sk , kde nájdete rôzne oleje pre každý motor.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024