Možno ste si všimli, že z pod kapoty uniká para alebo ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny vám signalizuje, že motor sa prehrieva a niečo nie je v poriadku. Taktiež sladký, sirupovitý zápach chladiacej kvapaliny je pri prehriatí motora úplne bežný. Pokiaľ na niečo také natrafíte, mali by ste zvýšiť pozornosť.
Tu je niekoľko krokov, ktoré treba podniknúť, ak si všimnete, že sa váš motor prehrieva:
1. Ak šoférujete, zastavte a pokiaľ je to možné, zaparkujte na tienistom mieste. Vypnite motor.
2. Nechajte motor vychladnúť
3. Kapotu zatiaľ neotvárajte. Taktiež sa nesnažte hneď odstrániť uzáver chladiča. Namiesto toho nechajte vozidlo niekoľko minút stáť, aby vychladlo.
4. Keď je motor vychladnutý, môžete bezpečne skontrolovať hladinu chladiacej kvapaliny.
5. Skontrolujte, v akom stave je chladiaca kvapalina. Ak vaše vozidlo vyžaduje, aby ste doplnili chladiacu kvapalinu priamo do chladiča, odstráňte krytku chladiča pomocou handry. Znova skontrolujte, či je motor najskôr vychladnutý, inak by ste sa mohli popáliť horúcou chladiacou látkou.
6. Ak je to potrebné, doplňte chladiacu kvapalinu
7. Siaha hladina chladiacej kvapaliny po spodok plniaceho hrdla? Ak nie, môže to byť dôvod, prečo sa motor prehrieva. Dúfajme, že máte v kufri bandasku chladiacej kvapaliny. Ak nie, je čas zavolať ktorémukoľvek priateľovi, ktorý vám dlží láskavosť.
8. Pokiaľ nemáte chladiacu kvapalinu po ruke, je pravdepodobné, že po vychladnutí opäť naštartujete vozidlo a pomaly sa pokúsite dostať do obchodu za účelom nákupu chladiacej kvapaliny. Snažte sa však čo najviac potlačiť teplotu motora. V prípade potreby privolajte odťahovú službu.
Existuje hneď niekoľko dôvodov, prečo sa vám môže prehrievať motor. Poďme sa na ne pozrieť.
1) Nízka hladina chladiacej kvapaliny
Ako už bolo povedané, nízka hladina chladiacej kvapaliny je prvou možnou príčinou prehrievania motora. Úniky chladiacej kvapaliny hľadajte na zemi pod chladičom a motorom. Taktiež skontrolujte hladinu oleja, aby ste sa uistili, že chladiaca kvapalina nepresakuje do motora. Následne opravte všetky zistené úniky.
Najlepšie chladiace kvapaliny pre rôzne motory nájdete na našom e-shope filtreaoleje.sk
2) Zlý chladiaci ventilátor
Zlý chladiaci ventilátor je ďalšou potenciálnou príčinou. Naštartujte vozidlo a zapnite klimatizáciu. Pozrite sa pod kapotu, aby ste sa uistili, že sa chladiace ventilátory otáčajú. Zlý ventilátor nebude ťahať dostatok vzduchu cez chladič na ochladenie motora. Najskôr skontrolujte poistku. Ak je v poriadku, môže ísť o zlyhanie termostatického spínača.
3) Chybný spínač snímača teploty
Môže tiež zlyhať spínač snímača teploty, ktorý zapína ventilátor, rovnako ako relé chladiaceho ventilátora. Pokiaľ nemáte po ruke multimeter, je najlepšie nechať si tieto problémy skontrolovať v servise.
4) Zlý termostat
Chybný termostat je ďalším vinníkom. Termostat by sa mal zatvárať, kým sa motor nezahreje, a potom, čo je horúci, otvoriť, aby umožnil prietok chladiacej kvapaliny cez systém. Ak sa drží pevne, chladiaca kvapalina nemôže tiecť, čo zvyšuje teplotu motora. Ak je motor teplý, ale horná hadica chladiča je na dotyk chladná, mohlo by to znamenať, že je termostat pokazený.
Termostat je taký lacný, že je často jednoduchšie ho hneď vymeniť, ako sa ho pokúsiť opraviť. To isté platí pre chybný uzáver chladiča.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024