Farba chladiacej kvapaliny motora neslúži na to, aby plnila estetickú funkciu a vyzerala dobre. Existuje niekoľko dôvodov, prečo poznáme rôzne farby chladiacej kvapaliny, no väčší význam to malo najmä v minulosti. Niečo si však o tom povieme v nasledujúcom článku.
V minulosti bola farba chladiacej kvapaliny určovaná typom chemikálií používaných na prevenciu korózie - to znamená, že o druhu chladiacej kvapaliny použitej v tejto farbe ste sa mohli veľa dozvedieť.
Vďaka použitým antikoróznym (a iným) prísadam sa kvapaliny chladiča delia na:
· IAT (technológia anorganických prísad)
· OAT (technológia organických kyselín)
· HOAT (technológia hybridných organických kyselín)
Staršie chladivá, ktoré používali technológiu anorganických aditív (IAT), boli zvyčajne modrej alebo zelenej farby. Ide o kvapaliny obsahujúce anorganické soli (kremičitany, fosforečnany, boritany), ktoré však vytvárajú na kovových prvkoch hrubú vrstvu tvrdého sedimentu. S týmito typmi chladiacich kvapalín by ste ich bežne museli meniť každé dva roky alebo každých 60 000 kilometrov.
Následne prišli chladivá Organic Acid Technology (OAT), ktorých chemický doplnok ponúkol lepšiu ochranu chladiacich systémov a predĺžil životnosť chladiacej kvapaliny. Kvapaliny OAT obsahujú organické kyseliny (napríklad deriváty kyseliny benzoovej).
Vyznačujú sa zvýšenou trvanlivosťou a nepoškodzujú hliníkové chladiče. Neodporúča sa ich však používať v starších vozidlách, keďže môžu reagovať s olovenými spájkami. Tieto chladivá s predĺženou životnosťou sú zvyčajne oranžovej farby a ponúkajú päťročný alebo 120 000 kilometrový interval výmeny.
Posledným typom chladiacej kvapaliny je tá, ktorá sa vyrába z technológie HOAT. Ide o hybridnú technológiu organických kyselín, ktorá je kombináciou technológie anorganických kyselín aj technológie organických kyselín. Vyznačuje sa najmä červenou farbou a používa sa vo väčšine nových vozidiel. Ponúka totiž až 10 ročný interval výmeny.
Pri výbere chladiacej kvapaliny by ste sa rozhodne nemali riadiť farbou a ani cenou. Dôležité je to, aby to bola chladiaca kvapalina, ktorú odporúča samotný výrobca automobilu. Preto by ste si mali podrobne preštudovať pokyny výrobcu vozidla a podľa nich sa riadiť.
Pri použití nesprávnej chladiacej kvapaliny riskujete poškodenie chladiaceho systému a jeho častí. Následná oprava chladiča či časovacieho systému s čerpadlom kvapaliny by vás mohla vyjsť na poriadny balík.
Rôzne chladiace kvapaliny nájdete aj na našom e-shope www.filtreaoleje.sk, kde si môžete vybrať zo širokej ponuky podľa toho, aký typ vozidla máte.
V dnešnej dobe nemá farba chladiacej kvapaliny žiadny vplyv na jej kvalitu či obsah. Neexistuje tak žiadny rozumný dôvod na to, aby výrobca chladiacich kvapalín používal výhradne jednu farbu. To znamená, že z farby kvapaliny sa nedozviete, aké chemikálie sa v nej nachádzajú.
To však nie je žiadny problém, lebo si to viete zistiť jednoducho z obalu chladiacej kvapaliny alebo priamo u výrobcu.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024