Pískanie bŕzd počas jazdy najčastejšie signalizuje opotrebenie brzdových platničiek alebo kotúčov. Keď sa brzdové platničky zoderú na úroveň, kde trecia vrstva mizne, kovové časti platničiek sa začnú trieť o kotúč, čo vytvára piskľavý zvuk. Podobne aj brzdové kotúče, ktoré sú opotrebované alebo majú na povrchu koróziu, môžu spôsobovať takýto zvuk. Pískanie naznačuje, že brzdové komponenty sú blízko konca svojej životnosti a potrebujú výmenu. Čím je intenzívnejšie, tým je to akútnejšie!
Pokiaľ brzdy pískajú počas cúvania, často to signalizuje prítomnosť špiny, prachu alebo jemnej hrdze na brzdových kotúčoch. Tieto nečistoty môžu spôsobiť dočasné trenie, ktoré vedie k piskľavému zvuku pri cúvaní. Mierna hrdza sa môže objaviť aj na kvalitných kotúčoch, najmä ak auto dlhšie stálo alebo bolo vystavené vlhkosti. Počas cúvania sa môže hrdza alebo špina odierať a spôsobovať hluk, ktorý zvyčajne zmizne po niekoľkých brzdeniach, keď sa povrch kotúča očistí.
Hrdza na brzdových platničkách a kotúčoch vzniká najmä vtedy, keď je vozidlo dlhšie odstavené alebo je vystavené vlhku. Pri jazde v daždi alebo po umývaní auta môže vlhkosť spôsobiť tvorbu povrchovej hrdze, ktorá sa môže rozšíriť, ak nie je odstránená brzdením. Keď je hrdza výraznejšia, môže ovplyvniť brzdný výkon a spôsobovať pískanie. Najlepšie je vždy vykonať niekoľko silnejších brzdení, aby sa očistila. Prevencia spočíva aj v jazde, ktorá bráni dlhodobej vlhkosti, alebo garážovaní auta.
Pískanie bŕzd môžu spôsobovať aj drobné kamienky a nečistoty, ktoré sa dostanú medzi brzdovú platničku a kotúč. Tento problém je bežný na jeseň, jar a v zime. Počas jazdy sa môžu tieto čiastočky zachytiť v brzdovom systéme, čo vedie k treniu a piskľavému zvuku. Zachytené kamienky a nečistoty môžu nielen spôsobiť hluk, ale aj poškodiť povrch brzdových komponentov, čo znižuje účinnosť bŕzd. Najlepšou prevenciou pred týmto problémom je pravidelné čistenie bŕzd.
Pískanie môže byť vyvolané aj opotrebovaným alebo voľným uchytením brzdových platničiek, čo nie je nič nezvyčajné pri starších autách. Ak uchytenie nie je pevné, platničky môžu pri brzdení mierne vibrovať a práve tieto drobné pohyby vytvárajú piskľavý zvuk. Ignorovanie tohto problému môže viesť k nerovnomernému opotrebeniu brzdových komponentov. Ak teda pískanie nie je spôsobené opotrebovanými platničkami či špinou, skúste ako prvé skontrolovať ich uchytenie.
Nedostatočné mazanie niektorých komponentov, najmä spomínaného uchytenia brzdových platničiek, ale aj ich vodiacich čapov, môže byť tiež príčinou pískania. Tieto časti potrebujú správne mazanie, aby sa zabránilo treniu a vibráciám. Dôležité je však mazať ich opatrne a nikdy nemať platničky na miestach, kde sa dotýkajú kotúčov, keďže to je priamo princípu ich fungovania. Mazivo by malo byť aplikované iba tam, kde je potrebné znížiť trenie, napríklad na vodiace čapy či zadnú stranu platničiek.
Za pískaním bŕzd môže byť aj pokrivený brzdový kotúč, čo sa stáva napríklad po prehriatí pri dlhšom zjazde z kopca alebo intenzívnom brzdení. Keď sa kotúč zdeformuje, môže to spôsobiť pískanie, pretože brzdová platnička nedolieha rovnomerne. Okrem pískania sa to často prejavuje aj vibráciami v pedáli alebo volante pri brzdení, prípadne pocitom, že auto pri brzdení „pulzuje“. Ak máte podozrenie na pokrivený kotúč, oplatí sa nechať ho skontrolovať a podľa potreby vyrovnať alebo vymeniť.
Ak brzdy pískajú, môže byť na vine aj pokrivený prachový štít pri brzdovom kotúči. Tento plech chráni brzdy pred špinou a vodou, ale keď sa ohne alebo dostane príliš blízko kotúča, začne škrtať a vydávať piskľavý zvuk. Stačí napríklad malý náraz o obrubník alebo nerovnosť na ceste, aby sa štít pokrivil. Ak zistíte, že pískanie pochádza odtiaľto, môže pomôcť štít jemne narovnať alebo ho trochu odtiahnuť od kotúča. Takýto jednoduchý zásah často stačí na to, aby ste sa zbavili nepríjemného hluku.
Pokiaľ auto stojí dlhší čas na mieste, tiež treba rátať s tým, že sa môže objaviť pískanie bŕzd. Najčastejšie je to kvôli tomu, že sa na brzdových kotúčoch začne tvoriť korózia. Keďže kotúče sú z kovu, vlhkosť a nečistoty môžu spôsobiť, že sa na nich vytvorí jemná vrstva hrdze, ktorá potom spôsobuje piskľavý zvuk pri brzdení. Ak sa pískanie objaví po dlhšom státí, najlepšie je vziať auto na kratšiu jazdu a niekoľkokrát intenzívnejšie zabrzdiť. Prevenciou môžu byť aj rozpúšťače hrdze.
Keď brzdy pískajú hneď po výmene platničiek, nemusí to byť hneď problém. Nové platničky si často musia „sadnúť“ a prispôsobiť sa kotúčom, čo môže pár dní trvať. Počas tohto obdobia sa môže objaviť pískanie, ale zvyčajne rýchlo zmizne, keď si brzdy na seba zvyknú. Pokiaľ pískanie pretrváva dlhšie, môže to byť tým, že materiál platničiek je trochu tvrdší a vydáva zvuk. V takom prípade nechajte brzdy skontrolovať alebo použite špeciálny prípravok na zníženie pískania nových brzdových platničiek.
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 30.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.12.2024