expedicia-img
Expedujeme do 24 hod. 

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA 

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme 

aby balík došiel v poriadku


Oprava defektu na aute: ako na to a ako vymeniť koleso




Defekt sa môže stať každému, čo na to vplýva?

To, či dostanete defekt, sa zdá byť vecou náhody, no tak tomu nie j. Existujú totiž faktory, ktoré jeho pravdepodobnosť zvyšujú aj také, ktoré znižujú.

Prvým je nesprávny tlak v pneumatikách. Platí pritom, že problémom nie je len vysoký, ale aj nízky tlak, oboje môže viesť k nerovnomernému opotrebeniu, čo zvyšuje riziko defektu. Nízky tlak zvyšuje trenie a teplotu, vysoký zas tvrdosť pneumatiky.

Druhý a nemenej významný faktor je opotrebenie alebo predošlé poškodenie pneumatiky, aj keď by bolo menej závažné. V oboch prípadoch je pneumatika náchylnejšia na prasknutie. Práve preto je dobré pravidelne kontrolovať jej dezén a povrch. Významný vplyv má aj vek, staršie pneumatiky sú krehkejšie a viac náchylnejšie na defekt.

Problémom môžu byť aj nesprávne vyváženie alebo zarovnanie diskov s pneumatikami. Aj v tomto prípade zvyšuje riziko vzniku defektu nerovnomerné opotrebenie plášťa. V spojení s vyšším vekom pneumatiky je pravdepodobnosť ešte vyššia!

Poslednými dvoma faktormi sú vysoké teploty okolia v lete alebo príliš nízke teploty v zime a samozrejme poškodenie pneumatiky priamo na ceste. Môže ísť o dôsledok nejakých jám, výtlkov, hrbov alebo typického „nabehnutia“ na obrubník. Práve príliš agresívna jazda, nepozornosť v meste aj prejazd zákrutami sú najviac rizikové.

Najjednoduchšia je oprava cez sadu na defekt

Menší defekt spôsobený nejakým ostrým predmetom alebo vznikom drobnej trhliny sa dá opraviť bez väčších problémov na mieste cez špeciálnu sadu.

V tomto mieste máte na výber dva druhy sád s rôznym mechanizmom opravy. Prvou je klasický opravný sprej na defekty, ktorý funguje ako špeciálna pumpa a utesňuje pneumatiku po celom jej vnútornom povrchu. Sprej sa aplikuje cez ventil určený na dotlakovanie vzduchu a utesní otvor po defekte zvnútra špeciálnu latexovou textúrou.

Plusom tohto riešenia je, že nepotrebujete mať so sebou žiadne náradie, nemusíte koleso vymieňať za rezervné, nepotrebujete koleso nanovo vyvažovať a nemusíte ani nijako manipulovať s autom. Nemanipulujete ani so samotným kolesom.

Nevýhodou riešenia je, že pri niektorých veľkostiach pneumatík už nie je bežný sprej použiteľný a musíte kúpiť špeciálny prípravok. Druhým druhom je príručná sada na opravu defektu s mechanickým náradím. V tomto prípade musíte nájsť miesto defektu, následne ho prevŕtaním zväčšiť, vyplniť špeciálnou tyčinkou a zalepiť.

V jednom aj druhom prípade by ste po takejto oprave na mieste mali navštíviť profesionálny pneuservis. Vďaka nej to bude možné bez odťahu. Tam vám defekt riadne opravia a to bez ohľadu na to, aký bol spôsob opravy alebo aký bol rozsah poškodenia.

Ak nejde defekt opraviť, treba koleso vymeniť

Kým v predošlom prípade budete musieť opravené koleso dofúkať, takže by ste so sebou mali mať aj príručný kompresor, druhou možnosťou je jeho výmena.

Tú budete musieť realizovať v prípade, ak je defekt neopraviteľný sprejom alebo ak prišlo k prerazeniu pneumatiky či poškodeniu disku. K výmene potrebujete mať nielen rezervné koleso, ale aj hever, čiže zdvihák na auto, a kľúč na skrutky.

Pri výmene treba v prvom rade dbať na bezpečnosť a preto zaparkujte na pevnom a rovnom povrchu ďaleko od premávky. Zapnite výstražné svetlá, použite ručnú brzdu a ak máte manuálnu prevodovku, zaraďte prvú rýchlosť, ak automatickú, nastavte parkovaciu pozíciu. Potom si pripravte rezervné koleso a vyššie spomínané náradie.

Skôr, ako zdvihnete auto, uvoľnite skrutky kolesa použitím kľúča. Neodskrutkujte ich však celé. Následne umiestnite hever pod vozidlo v blízkosti kolesa s defektom a to na miesto na to určené. Pomaly zdvíhajte auto a dbajte pritom na jeho stabilitu.

Následne úplne odstráňte skrutky a odmontujte celé koleso. Odložte ho bokom a namontujte na os kolesa rezervu, ktorý ručne upevníte skrutkami tak, ako sa bude dať. Spustite vozidlo a skrutky na kolese dotiahnite pomocou kľúča, ideálne momentového. Zbaľte do auta poškodené koleso, hever, kľúč a odstráňte výstražný trojuholník.

Lepšie ako defekt riešiť je mu predchádzať

To, že sa aj vám môže stať na aute defekt, je niečo, na čo treba myslieť vopred. Po ruke je dobré mať spomínané nástroje a náradie, rezervené koleso v aute natlakované na správne hodnoty a celú povinnú výbavu, vrátane reflexnej vesty a trojuholníka.

Môžete však spraviť aj niekoľko preventívnych opatrení, vďaka ktorým minimalizujete to, že defekt vôbec dostanete. Tým najjednoduchším je pravidelná kontrola tlaku vzduchu vo všetkých pneumatikách a to aspoň raz mesačne alebo pred dlhšou cestou. Riaďte sa vždy tým, čo je uvedené v manuáli od auta a podľa odporúčaní výrobcu.

Dôležitá je aj vizuálna kontrola pneumatík. Detailne si prezrite ich vonkajší plášť, všímajte si prítomnosť prasklín, priehlbín, výstupkov a iných poškodení.

Rovnako tak sledujte dezén, či už jeho opotrebenie alebo prítomnosť nejakých predmetov, najmä kamienkov. Nevyhovujúci alebo málo hlboký dezén nielenže zvyšuje riziko defektu, ale aj znižuje priľnavosť pneumatiky a predlžuje brzdnú dráhu.

Nezabúdajte tiež na výmenu pneumatík a to nielen, ak sú nejako poškodené. Spravidla by ste tak mali robiť každých 5 rokov kvôli starnutiu materiálu. Pravidelne kontrolujte aj ich vyváženie a snažte sa dodržiavať aj ich maximálne hmotnostné zaťaženie. Pochopiteľne, najlepšou prevenciou sú technicky opatrná jazda a predvídanie.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku