9-eurový lístok
Na konci jari bol v Nemecku spustený univerzálny 9-eurový mesačný cestovný lístok, ktorý bol platný na verejnú dopravu v celej krajine. Nemecká vláda chcela týmto spôsobom kompenzovať vysoké ceny palív. Lístok bol úspešný nie len u domácich ale aj u turistov, ktorí ho mohli tiež využívať. V priebehu celého leta sa predalo až 52 miliónov kusov! Na jeho využívanie sa zamerali aj analytici, ktorí odhadli, že tento lístok okrem iného znížil emisie CO2 približne o 1,8 milióna ton. Platnosť lístka však skončila koncom augusta, no vysoká popularita rozbehla v Nemecku diskusiu o jeho trvalom zavedení. Nemecká vláda preto prišla s ďalším ambicióznym plánom.
49-eurový lístok
Po veľkom úspechu 9-eurového lístka sa spolkové krajiny v Nemecku s vládou dohodli na pláne zaviesť nový 49-eurový mesačný cestovný lístok, ktorý bude platiť vo verejnej a regionálnej doprave po celej krajine. Pôvodne sa rozhodovalo medzi cenami 69 eur alebo 49 eur. Napokon väčšinovú podporu získala suma 49 eur, čo je aj na slovenské pomery relatívne atraktívna cena.
Jedným z najväčších lákadiel pre používateľov je, že lístok bude platiť na všetkých regionálnych autobusových, vlakových a električkových sieťach v krajine, z ktorých každá má nespočetné množstvo cestovných taríf, čo mnohí považujú za mätúce. Novinka by mala tieto problémy vyriešiť a zjednodušiť. Lístok však nebude možné využiť na diaľkové a medzištátne spoje. Nemecká vláda chce zároveň týmto spôsobom docieliť, aby motoristi pomohli bojovať s infláciou a dávali prednosť ekologickejším spôsobom dopravy.
Ako bude fungovať nový lístok
Používanie 49-eurového lístka má byť podľa ministra dopravy Volkera Wissing jednoduché. Ten sa v priebehu minulého týždňa stretol na jednaniach so svojimi náprotivkami zo 16 spolkových krajín. Dodal, že nový lístok nebude papierový, bude sa dať kúpiť na jeden mesiac alebo v prípade záujmu ako lístok, ktorý je možné predlžovať. V prípade nevyužívania bude možné lístok jednoducho kedykoľvek zrušiť.
Nemecká vláda týmto krokom sprístupní ekologický spôsob dopravy širokej spoločnosti. Nemecký autoklub ADAC však skonštatoval, že najväčším problémom bude vidiek kde nie je dostatočne rozvinutá infraštruktúra. Kvôli tomu pre týchto ľudí zostáva verejná doprava nepoužiteľná, a aj to je dôvod prečo si musia zabezpečiť auto.
Spustenie a financovanie projektu
Nemecká spolková vláda odsúhlasila spustenie lístkov od 1. januára 2023. Využívať sa budú počas obdobia dvoch rokov, po nich sa ich efektivita na základe získaných dát podrobne vyhodnotí. Predpokladá sa však výrazný nárast cestujúcich vo verejnej doprave, ako sa to preukázalo v lete pri 9-eurovom lístku.
Financovanie projektu nie je zatiaľ úplne jasné. Spolková vláda prisľúbila na financovanie projektu 1,5 miliardy eur, ale len pod podmienkou, že rovnakou sumou prispejú aj ostatné spolkové štáty. Bližšie informácie o financovaní by mali byť jasné v najbližších týždňoch. Zároveň sa očakáva informácia či budú môcť lístok využívať aj cudzinci.
Najväčším problémom ambiciózneho projektu sa môže stať to, že o lístky bude priveľký záujem, ktorý spôsobí preplnenie spojov. Podobný problém majú v Rakúsku kde od roku 2021 funguje lístok KlimaTicket Ö. Jeho výhody vzbudili silný ohlas verejnosti, no na druhej strane dochádza k preplneným spojom najmä v čase špičky. A čo si o takomto spôsobe dopravy za výhodnú cenu myslíte vy? Zanechajte nám váš názor na našich sociálnych sieťach.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024