Nadmerný obsah nečistôt v oleji vedie k zvýšenému opotrebovaniu trecích povrchov, k tvorbe usadenín a kalov hromadiacich sa v kľukovej skrini a celom olejovom systéme a v konečnom dôsledku aj k upchatiu olejového filtra a k poruchám dodávky oleja do systému.
Vo všeobecnosti rozlišujeme dva druhy nečistôt v motorovom oleji:
· Mäkké nečistoty - sú tvorené prevažne ropnými živicami a tzv. "studenými kalmi", ktoré obsahujú produkty oxidácie oleja a palivo vo forme veľmi jemnej suspenzie. Sú rozpustné v benzéne a sú organického pôvodu.
· Tvrdé nečistoty – sú tvorené prevažne kovovým oterom z trecích plôch, prachovými časticami a tvrdým karbónom. Nie sú rozpustné v benzéne a sú prevažne anorganického pôvodu.
Nečistoty sa môžu do motorového oleja dostať nasledovne:
· Vodou, ktorá sa dostáva do oleja netesnosťami a kondenzáciou,
· Palivom, ktoré sa do oleja dostáva vplyvom nedokonalého spaľovania,
· Vzduchom, prípadne inými plynmi,
· Oterom z trecích plôch.
V motorovom oleji sa najčastejšie vyskytujú práve mäkké nečistoty. Ide väčšinou o prirodzené produkty starnutia. Hlavnou príčinou znečistenia motorového oleja mäkkými nečistotami je nedokonalé spaľovanie paliva. Toto nespálené palivo je tak piestnymi krúžkami stierané a dostáva sa do motorového oleja.
Za následok to má pokles viskozity a mazacej schopnosti oleja. Medzi mäkké nečistoty môžeme zaradiť aj vodu, ktorá sa do oleja dostáva najmä vo forme kondenzátu pri častom štartovaní. Voda je v motorovom oleji nežiadúca, pretože spôsobuje zvýšené koróziu u strojových súčiastok.
Okrem mäkkých nečistôt poznáme aj tvrdé nečistoty. Množstvo tvrdých nečistôt sa zvyčajne vyjadruje v hodnote karbonizačného zvyšku (MCRT - Micro Carbon Residue Test). Nový olej má množstvo karbonizačného zvyšku do 1% hm a u vyjazdených motorových olejov sa táto hodnota pohybuje zvyčajne do 3% hm. Motorový olej je však v poriadku až do hodnôt 4% hm.
Ak je táto hodnota vyššia ako 4% hm, tak motorový olej už nie je vhodný na prevádzku. Problémy s vysokým karbonizačnými zvyškom sa objavujú najmä u opakovaných výmen oleja. Tieto problémy boli spojené s vyčerpaním detergencie motorových olejov pri dlhých výmenných lehotách a s tvorbou kalov, ktoré pri výmene motorových olejov nie sú dostatočne odstránené a zostávajú v olejovej vani.
U naftových motoroch sa v motorovom oleji veľmi často objavujú sadze. Čiastočky sadzí sú veľmi malé, priemerne v desatinách mikrometra, ale veľmi tvrdé a v trecích uzloch potom pôsobia ako brúsny materiál. To vedie k zvýšenému oderu, čo môže postupne poškodiť jednotlivé časti motora.
Opotrebenie motora sa sleduje pomocou stanovenia množstva oterových kovov v oleji. Väčšinou sa sleduje obsah železa, medi, chrómu, olova a ďalších kovov, ktoré sú obsiahnuté v konštrukčných materiáloch. Navyše sa obsah kremíka, ktorý sa do motorového oleja dostáva ako typická súčasť prachu z nasávaného vzduchu, ktorý prejde cez vzduchový filter.
Jednou možnosťou je pridanie aditív do motorového oleja, ktoré zlepšujú jeho vlastnosti. Takéto aditíva nájdete aj na našom e-shope www.filtreaoleje.sk
Najlepšie je však pravidelne vymieňať motorový olej a potom sa nemusíte báť, že by vám nečistoty v oleji mohli poškodiť motor. Motor vymieňajte aspoň raz ročne alebo každých 10 000 najazdených kilometrov.
zakúpené na filtreaoleje.sk 08.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 08.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.11.2024