Pri tankovaní benzínu aj nafty je dôležité dodržiavať presný postup, v oboch prípadoch je rovnaký. Začnite tým, že vždy vypnete motor pred tankovaním, to zabráni akémukoľvek riziku vznietenia palivových výparov od bežiaceho motora.
Ak ide o výber správneho paliva, uistite sa, že čerpáte palivo vhodné pre váš motor, čiže benzín pre benzínový a diesel pre naftový. Nesprávne palivo vedie k vážnym motorovým škodám. Po otvorení veka nádrže vložte tankovaciu pištoľ a počas tankovania ju držte pevne vo vstupnom otvore, aby ste predišli unikaniu paliva alebo výparov.
Snažte sa neprekračovať maximálnu kapacitu nádrže vozidla, pretože pri rozpínavosti paliva v horúcich dňoch by mohlo dôjsť k jeho pretečeniu.
Po naplnení nádrže sa uistite, že ste pištoľ riadne odložili a uzavreli kryt nádrže tak, aby ste eliminovali riziko úniku výparov, ktoré zvyšujú spotrebu paliva. Zabudnúť uzavrieť kryt nádrže je bežnou chybou, ktorá má predovšetkým bezpečnostné riziká.
Z bezpečnostných dôvodov by ste mali počas tankovania nosiť aj ochranné rukavice, ochránia vás pred priamym kontaktom s palivom, ktoré je k pokožke agresívne. Pri tankovaní sa samozrejme vyhýbajte fajčeniu a používaniu otvoreného ohňa v blízkosti stojana, pretože palivové výpary sú vysoko horľavé a ľahko sa vznietia.
Ešte viac opatrnosti treba pri tankovaní kvapalných LPG a CNG, nakoľko v ich prípade ide o riziká spojené s plynným palivom. Aj tu sa pred tankovaním sa uistite, že motor je vypnutý a elektronické zariadenia nie sú v prevádzke. Elektrostatické vybíjanie totiž môže v prípade palív ako LPG a CNG spôsobiť rýchle vznietenie.
Pri samotnom tankovaní týchto palív je nevyhnutné použiť špecificky navrhnuté konektory a adaptéry pre tankovanie LPG alebo CNG. Tieto sú vyrobené tak, aby zabezpečili pevné a hermetické spojenie medzi tryskou a nádržou vozidla.
Nedbanlivé manipulovanie s pištoľou môže viesť k úniku plynu, ktorý môže mať za následok okamžitý požiar a z toho plynúce aj riziko výbuchu nádrže.
Po dokončení tankovania pištoľ opatrne a jemne vytiahnite z konektora nádrže a tú dobre uzavrite. Tento krok je obzvlášť dôležitý, nakoľko zabraňuje úniku plynu, ktorý by mohol ovplyvniť bezpečnosť aj životné prostredie. Zároveň, majte na pamäti, že pri tankovaní LPG a CNG sa treba striktne vyhýbať fajčeniu a otvorenému ohňu.
Tieto plyny sú extrémne horľavé a ak máte auto na takýto pohon, odporúčame v ňom mať hasiaci prístroj. Nezabúdajte tiež, že podzemné garáže majú zákaz vjazdu vozidiel s LGP a CNG, v týchto priestoroch ich nesmiete nikdy tankovať.
O niečo odlišná situácia je v prípade tankovania močoviny, čiže AdBlue. Ide o chemický roztok, ktorý sa používa v dieselových a čoraz viac aj v benzínových autách na pomoc s čistením výfukových plynov. Skladá sa z demineralizovanej vody a močoviny, pričom hrá kľúčovú úlohu v redukcii produkovaných škodlivých emisií.
Vo o vozidlách, ktoré AdBlue používajú, sa tento chemický roztok tankuje do špeciálnej nádrže, ktorá je často umiestnená vedľa palivovej nádrže. Spôsob dopĺňania AdBlue závisí najmä na tom, ako často a ako intenzívne auto používate.
Ak často jazdíte dlhé trasy, pravdepodobne budete potrebovať AdBlue častejšie. Kúpiť ho môžete na čerpacej stanici, ale aj v predajniach dielov a doplnkov.
Kúpa na čerpacej stanici je zvyčajne lacnejšia a môže byť vhodnejšia pre ľudí, ktorí používajú viac AdBlue, napríklad majitelia nákladných áut. Pre majiteľov osobných áut, ktorí AdBlue potrebujú len občas doplniť, je praktickejšie kúpiť menšie množstvo v plastovom obale. Ten umožňuje jednoduchšie manipulovanie a skladovanie doma.
Aj keď je táto možnosť niekedy drahšia na liter, flexibilita a pohodlie zrejme prekonajú aj tento faktor. Na druhú stranu, tankovanie AdBlue priamo z tankovacieho stojana je finančne výhodnejšie a umožňuje rýchlejšie doplniť nádrž až do plna.
Pri tankovaní paliva sa často stretávame s rôznymi mýtmi aj nejasnosťami o tom, ako alebo dokonca kedy palivo tankovať. Medzi najčastejšie otázky patrí, či je lepšie tankovať plnú nádrž a na doraz, alebo sa zastaviť hneď po prvom cvaknutí.
Experti odporúčajú, aby sa tankovanie ukončilo práve pri prvom „cvaknutí“, pretože to znamená, že nádrž je dostatočne plná a ďalšie tankovanie by mohlo viesť k pretečeniu alebo vracaniu paliva do systému. Tento systém je navrhnutý tak, aby zachytával výpary paliva a preplnením nádrže by mohlo dôjsť k jeho poškodeniu.
Čo sa týka času tankovania, obľúbený mýtus hovorí, že tankovanie v ranných hodinách alebo pri nižších teplotách je výhodnejšie z dôvodu hustoty paliva. Teória hovorí, že pri nižších teplotách je palivo hustejšie, a preto získate viac za svoje peniaze.
V skutočnosti však teplota paliva uchovávaného v podzemných nádržiach na čerpačkách sa mení len minimálne, takže praktický dopad na množstvo nakúpeného paliva je zanedbateľný. Výhody tankovania za chladnejšia rána sú teda viac želanie, ako realita. Pri tankovaní je dôležitejšie sa zamerať skôr na správnu techniku, ako na čas.
Mýtom je aj to, že plná nádrž znamená vyššiu hmotnosť a spotrebu. Palivo v nádrži totiž tvorí oproti celkovej hmotnosti vozidla naozaj iba minimálnu váhu.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024