Modrý dym vychádzajúci z výfuku je varovným signálom, ktorý by ste nemali ignorovať. Nikdy neveští nič dobré a môže naznačovať hneď niekoľko problémov. Ak to však včas spozorujete a začnete s tým niečo robiť, tieto problémy je možné vyriešiť. Aby sme vám to všetko uľahčili, v tomto článku vám ukážeme, čo je modrý dym, čo ho spôsobuje ale aj to, ako sa ho zbaviť.
Modrý dym je jasný signál toho, že motor vášho automobilu spaľuje olej. Stane sa to tak, že piestne krúžky alebo tesnenie vedenia ventilov (prípadne iné komponenty motora) sú opotrebované alebo zlomené, čo spôsobuje únik oleja. Olej následne tečie do spaľovacej komory, kde sa spaľuje spolu s palivom a vytvára sa modrý dym. Taktiež vytvára nepríjemný zápach a môže byť zdraviu nebezpečný.
Existuje niekoľko dôvodov zodpovedných za modrý dym vychádzajúci z výfukového potrubia. V tomto článku rozdelíme tieto dôvody na 2 skupiny: modrý dym z výfuku pri štarte a modrý dym z výfuku pri akcelerácii.
1. Veľa modrého dymu pri štartovaní benzínového motora: zlé tesnenie ventilov
Keď naštartujete auto a po chvíli státia uvidíte, že z výfuku vychádza modrý dym, pravdepodobne to bude mať na svedomí zlé tesnenie ventilov. Každý motor má ventily, ktoré sa otvárajú a zatvárajú. Tieto ventily sa vyrábajú tak, aby sa mechanicky otvárali tlakom a nechali vzduch s benzínom vniknúť do motora. Po spálení zmesi vzduchu a benzínu vypúšťajú z motora aj výfukové plyny.
Olej sa používa na zakrytie hornej časti ventilov, kde vahadlo tlačí na tlak. Tu sa nachádzajú tesnenia ventilov, ktoré zabraňujú prúdeniu tohto oleja do motora. Ak sú tieto ventily opotrebované alebo zlomené, olej prenikne do motora a potom sa spolu so vzduchom a benzínom spáli, čo spôsobuje modrý dym.
2. Pri štartovaní dieselového vozidla sa vyskytuje modrý dym: poškodená žhaviaca sviečka
Tento prípad sa zas týka naftového motora. Na to, aby vznetový motor naštartoval, je potrebná žhaviacia sviečka, ktorá zapáli naftu. Akonáhle je však motor zahriaty, nie je potrebné použitie žhaviacej sviečky, pretože teplo motora spôsobuje vznietenie motorovej nafty.
Ak má však naftový motor poškodenú žhaviacu sviečku, bude pri štarte vytvárať modrý dym, kým sa nezahreje.
1. Zaseknutý ventil PVC
Ak vo svojom automobile neustále pozorujete modrý dym, prvou vecou, ktorú by ste mali skontrolovať, je ventil PCV (Positive Crankcase Ventilation). Funkcia ventilu PCV uvoľňuje tlak (ktorý sa hromadí v olejovej vani) do sacieho potrubia (kde motor dostáva vzduch do chodu). Sacie potrubie je spojené aj so vzduchovým filtrom vášho motora. Takže ak sa ventil PCV zasekne, bude naďalej miešať olej so vzduchom a inými plynmi vo vnútri motora. Spaľovanie tejto zmesi spôsobí modrý dym.
2. Opotrebovaný motor
Opotrebovaný motor je ďalším vinníkom zodpovedným za modrý dym z výfukového potrubia. Každý motor má piesty, ktoré sa pohybujú hore a dole po valci. Každý piest má po boku piestne krúžky. Úlohou týchto krúžkov je pomôcť piestu vytvárať pevné tesnenie proti valcu. Takže ak sú krúžky alebo valec opotrebované, olej spod piestu bude stúpať. Potom sa olej zmieša so vzduchom a benzínom, v spaľovacom priestore zhorí a spôsobí modrý dym.
3. Modrý dym prichádza so stratou prevodovej kvapaliny
Na riadenie radenia prevodových stupňov sa u starších vozidiel používa modulátor pomocou vákuovo riadených automatických prevodoviek. Ak dôjde k problémom s modulátorom, napríklad k poruche membrány, umožňuje to motoru nasávať prevodovú kvapalinu. Potom sa táto prevodová kvapalina spáli ako olej a vytvorí sa modrý dym vychádzajúci z výfukových plynov.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024