Vývoj bezvzduchovej pneumatiky
Francúzska značka Michelin pracuje na bezvzduchovej pneumatike Uptis už od roku 2005. Prvý krát bol koncept predstavený v roku 2019 na montrealskom summite Movin'On o udržateľnej mobilite. Cieľom bolo predstaviť riešenie, ktoré je odolné voči prepichnutiu alebo prerazeniu, a tým pádom odstrániť nebezpečenstvo defektu na cestách.
Dobrý výsledok sa mal podariť vďaka hi-tech materiálom (sklené a uhlíkové vlákna v kombinácii so živicou), pričom si pri vývoji Michelin uplatnil viac než 50 patentov. Nová pneumatika sľubuje dlhšiu životnosť, takmer nulovú údržbu a vyššiu bezpečnosť.
Testovanie v reálnej premávke
Už začiatkom januára tohto roku boli pneumatiky Michelin Uptis nasadené na flotile 30 elektrických dodávok Toyota Hiace pre DHL v Singapure či na niektorých terénnych štvorkolkách. Teraz francúzska spoločnosť oznámila, že rozširuje testovací program aj na ďalšie vozidlá v reálnej premávke.
Aktuálne Michelin testuje bezvzduchové pneumatiky na dodávkach (Citroën Jumpy),ktoré vlastní francúzska poštová služba La Poste. Ide tak o prvú fázu, ktorá bude slúžiť na zbieranie cenných dát. Následne sa dáta využijú na druhú fázu, ktorá prebehne na budúci rok, keď dostane revolučné plášte ďalších 40 ľahkých úžitkových vozidiel. Tie budú jazdiť v Európe v severofrancúzskych mestách Lesquin, Valenciennes a Douai.
Nová technológia v prípade úspechu pravdepodobne ešte nebude nasadená v segmente osobných áut. Michelin skôr počíta, že pneumatiky Uptis budú rozšírené vo svete dodávok. To napriek tomu, že nedávno sa pochválil úspešným testom novej pneumatiky pri rýchlosti 210 km/h.
Udržateľnosť voči životnému prostrediu
Pri sériovej výrobe zo stopercentne udržateľných a recyklovateľných materiálov by Michelin Uptis mohol významne prispieť k znižovaniu potreby nie len vstupných surovín, ale aj odpadu. Francúzska značka dokonca tvrdí, že ročne celosvetovo musíme zbytočne zlikvidovať približne 200 miliónov kusov pneumatík, prevažne kvôli ich poškodeniu prepichnutím alebo prerazením. To vraj, pre názornosť, zodpovedá váhe dvoch stoviek Eiffelových veží.
A čo cena?
Keď sa novej technológie dočkáme, je potrebné počítať aj s vyššou cenou. Pneumatika by mala byť drahšia približne o 60 eur v porovnaní so štandardnou technológiou. Jej výhodou bude aj možnosť výmeny dezénu, čo dokáže zabezpečiť dlhšiu životnosť. Okrem iného si budú môcť majitelia vybrať dezén podľa svojich potrieb. Pneumatika bude zároveň ľahšie, čo sa určite prejaví aj na spotrebe.
Čo hovoríte na bezvzduchovú pneumatiku od spoločnosti Michelin? Dajte nám vedieť na našich sociálnych sieťach.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024