Pri rozhodovaní o tom, či a kedy lakovať vaše auto alebo jeho diely, treba zvážiť niekoľko faktorov. Lakovanie totiž nie je vždy nevyhnutné a v niektorých prípadoch môže byť dokonca nevhodné, neekonomické alebo nejako kontraproduktívne.
Lakovanie auta sa odporúča, ak auto trpí nedokonalosťami typu škrabance, odreniny či malé miesta s koróziou alebo oškretím laku. Vtedy môže nielen zlepšiť vzhľad vozidla, ale zároveň poskytne ochranu pred ďalším poškodením. Pri starších autách, kde je pôvodný lak už oslabený, môže nová vrstva laku predĺžiť životnosť karosérie.
Naopak, lakovanie sa neoplatí v prípade, keď je vozidlo príliš poškodené a ďalšie investície do neho by neboli opodstatnené alebo by boli príliš vysoké.
Ak je hodnota vozidla nižšia, ako náklady na lakovanie, je samozrejme lakovanie ekonomický nezmysel. Pri vozidlách s vysokou historickou hodnotou alebo pri veteránoch by ste mali tiež zvážiť, či lakovanie nepoškodí ich autentickosť a unikátne prvky.
V prípade, že poškodenie auta je mimoriadne rozsiahle, ako napríklad vážna korózia alebo deformácia karosérie po nehode, môže byť lakovanie dokonca kontraproduktívne. V týchto prípadoch je najlepšie obrátiť sa na profesionálov, ktorí posúdia, či je oprava možná alebo ekonomicky výhodná vzhľadom na rozsah poškodenia.
Ak sa už pre lakovanie rozhodnete, nezabudnite na dôkladnú prípravu pred ním a starostlivosť po ňom, vrátane dlhodobej údržby. Pred začatím je kľúčové auto kompletné vyčistiť, úovrch musí byť zbavený všetkých nečistôt, prachu, mastnoty aj starého laku. Na tieto účely existujú špeciálne odmasťovacie prostriedky a čistiace prípravky.
Ďalším nevyhnutným krokom je odstránenie starej vrstvy laku a prípadnej hrdze. Ideálne je na to použiť brúsny papier alebo elektrickú brúsku, ktoré vám pomôžu dosiahnuť takmer dokonale hladký povrch. Po jeho vybrúsení nezabudnite na očistenie.
Následne prichádza na rad maskovanie. Na to sa používajú maskovacie pásky, ktoré ochránia ostatné diely, okná alebo svetlá, ktoré nechcete lakovať.
Samotné lakovanie začína aplikáciou základnej vrstvy, ktorá pomáha zlepšiť trvanlivosť konečnej vrstvy laku. Po nanášaní základnej vrstvy nasleduje vrchná vrstva laku, ktorá dáva farbu a lesk. Tento krok vyžaduje presné techniky striekania a rovnomerné pokrytie povrchu, aby sa predišlo šmuhám, bublinám alebo rôznym odtieňom.
Po skončení lakovania dbajte na dostatočné vytvrdnutie nového laku. Auto by malo zostať v suchom a teplom prostredí bez väčšieho prúdeniu vzduchu. Takto lak najlepšie vyschne a vytvrdne. Po vytvrdnutí odporúčame aplikovať ochranný vosk.
Ak sa rozhodnete pre lakovanie auta doma, vždy používajte profesionálne produkty. Výber správnych nástrojov a materiálov výrazne ovplyvňuje kvalitu a životnosť lakovanej vrstvy. Základným nástrojom, ktorý by ste mali mať po ruke, je kvalitná lakovacia pištoľ, napríklad model Amio PT-10, ktorý využíva technológiu HVLP.
Za touto skratkou sa skrýva High Volume Low Pressure, čo znamená, že pracuje pri nižšom tlaku, šetrí až 30 % objemu farby a má nastaviteľný prúd.
Na vyplnenie väčších nerovností a prasklín, či už sú to škrabance alebo menšie poškodenia je ideálny prípravok Dinitrol 6010 Super Soft. Tento tmel sa nanáša jednoducho, je mäkký na spracovanie a po vytvrdnutí dostatočne pevný na lakovanie.
Pre samotné lakovanie potom u nás nájdete rôzne druhy farieb a lakov, od základných, cez bázy do metalíz alebo dvojzložkových farieb. Tie posledné poskytujú karosérii výraznú odolnosť voči vysokým teplotám, korózii, chemikáliám a olejom. Dobrým príkladom je HB Body Autoemail 100, napríklad v žltej verzii a objeme 3,75 litra.
Použitie produktov takejto kvality je istotou, že vaše lakovanie bude mať dlhotrvajúci účinok a 100 % vizuálnu hodnotu. Dvojzložkové farby sú rýchloschnúce, založené na akrylovej živici, s vysoký leskom a v komplexnej ponuke odtieňov.
Samozrejme, sú situácie, keď lakovanie auta doma nie je najlepšia voľba a naopak, odporúča sa zveriť túto úlohu odborníkom v servise. Jedným z hlavných faktorov, ktoré o tom rozhodujú, je rozsah poškodenia do hĺbky alebo veľkosti.
Pri rozsiahlom poškodení, ako sú veľké hrdzavé miesta, hlboké škrabance alebo deformácie karosérie po dopravnej nehode, je domáce lakovanie neúčinné alebo dokonca riskantné. Odborný servis naopak disponuje špeciálnymi nástrojmi a technológiami na efektívne opravy a prípravu povrchu, čo zaručuje, že lakovanie bude trvanlivé.
Náklady na profesionálne lakovanie síce na prvý pohľad sú vyššie, ale odzrkadľujú použité materiály a rozsah práce. Cena lakovania jednotlivých častí vozidla, ako sú nárazníky, kapoty alebo dvere, sa pohybuje od stoviek do niekoľko tisíc Eur.
Napríklad lakovanie jedných dverí sa pohybuje v sumách okolo 100 Eur, lakovanie nárazníka je v sumách okolo 300 Eur a lakovanie celej kapoty môže stáť tiež okolo 300 Eur. Najviac samozrejme stojí komplexné lakovanie celého vozidla, kde cena môže dosiahnuť sumy od 3.000 Eur až do 10.000 Eur v závislosti od karosérie.
Platí však, že pri rozhodovaní o tom, či lakovať auto doma alebo v servise, nepozerajte iba na financie, ale najmä na kvalitu laku a dlhodobý výsledok!
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024