expedicia-img
Expedujeme do 24 hod. 

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA 

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme 

aby balík došiel v poriadku


Kimi Räikkonen: životopis a kariéra v F1, WRC aj NASCAR


31.10.2024
 | 
6 min. čítania.

Detstvo, začiatky na motokárach a pred vstupom do F1

Kimi Räikkönen sa narodil vo fínskom Espoo 17. októbra 1979. Už ako malého chlapca ho fascinovala rýchlosť a tak, keď sa vo veku 10 rokov začal venovať motokáram, mohla sa naplno ukázať jeho vášeň pre rýchlosť a súťaživosť. Talent, ktorý mal už od narodenia, rozvíjal naozaj dlho, pričom motokáry boli iba začiatkom.

Postupne sa Kimi presadil do vyšších úrovní tohto športu a úspešne súťažil v prestížnych šampionátoch, ako je Formula Super A, kde patril medzi špičku. Jeho výkony nezostali bez odozvy a tak čoskoro spravil prvý krok do sveta monopostov.

Kimiho prvé skúsenosti s jednomiestnymi vozidlami prišli s účasťou v sérii Formula Ford Euro Cup. Tu dokázal svoju schopnosť jazdiť rýchlo a dravo, čo mu umožnilo dosiahnuť pôsobivé výsledky a celkovo obsadiť 5. miesto na konci sezóny. Po úspechu sa presunul do Formuly Renault Winter Series a do britskej Formuly Renault.

V oboch sériách preukázal výnimočnú rýchlosť a konzistenciu výkonov. V britskej Formule Renault vyhral sedem z desiatich pretekov a získal aj titul majstra sveta pre rok 2000. Obhájil tak prvenstvo z predošlého ročníka vo Formule Renault.

Práve úspešných šampionát v roku 2000, kde vyhral 7 z 10 pretekov, mu otvoril dvere do kráľovskej Formuly 1. Príležitosti sa chopil a už ju nepustil.

Prvá sezóna v F1 v Sauberi a úspešný prestup do McLarenu

Kimi začal svoju kariéru v F1 v roku 2001 s tímom Sauber, kde sa hneď v prvých pretekoch, na Veľkej cene Austrálie, dokázal bodovať a skončil na 6. mieste. Prvú sezónu tak zakončil pomerne úspešne, získal 9 bodov a celkovo skončil 10. v poradí.

Jeho schopnosti mu vyniesli pozornosť významnejších tímov a tak si ho už v ďalšom roku vybral McLaren, kde mal nahradiť ďalšieho Fína, Miku Häkkinena.

V McLarene rýchlo ukázal, že voľba bola správna. Hoci v prvom roku ešte neobsadzoval popredné miesta, dokázal si vyjazdiť 24 bodov a celkovo skončil na 6. Miestom. O rok neskôr to však už bolo o poznanie lepšie, nakoľko dostal k dispozícii veľmi slušné auto a tak mohol bojovať o titul. V tejto sezóne získal aj svoje prvé víťazstvo v F1.

V dramatickom boji sa nakoniec umiestnil v celkovom poradí len dva body za Michaelom Schumacherom, čo bol na jeho vek aj skúsenosti výrazný úspech. Celkom prirodzene sa tak očakávalo, že bude v nastolenom trende pokračovať aj ďalej.

Bohužiaľ, v roku 2004 mu neprialo šťastie a celkovo až 8 krát nedokázal prísť do cieľa. V ďalšej sezóne však opäť ukázal svoju silnú stránku a vyhral sedem pretekov. Opäť súťažil o titul, no aj tentokrát skončil druhý, keď ho porazil Fernando Alonso. Sezóna 2006 bola pre Kimiho opäť náročná a znova nedokázal súperiť s najlepšími.

Prestup do Ferrari, titul a potom prestávka vo WRC a NASCAR

Po pôsobení v McLarene prešiel Räikkönen  do Ferrari a hneď v prvej sezóne, v roku 2007, okamžite ukázal, čo v ňom je. Práve v prvom ročníku vyhral svoj prvý majstrovský titul v F1. Tento triumf si naozaj zaslúžil, keďže zvíťazil v 6 pretekoch a získal až 110 bodov. Po konci ročníka tak bolo jasné, že bude v červenej stajni pokračovať.

V roku 2008 získal opäť niekoľko víťazstiev, no v šampionáte skončil až na treťom mieste, keďže Ferrari začalo strácať na konkurenciu. Ešte horšie to bolo o rok neskôr, keď prišli aj zmeny v pravidlách a Kimi tak vyjazdil celkovo iba 48 bodov.

Po konci sezóny 2009 sa Räikkönen rozhodol odísť z F1 a prešiel do sveta rally, kde začal súťažiť v kategórii WRC s tímom Citroën a znova našiel rýchlosť.

Jeho výkony vo WRC boli skutočne pozoruhodné, najmä ak ide o nováčika. Hoci nedosiahol vrcholné umiestnenia, dokázal znova nájsť chuť pretekať a dva ročníky po sebe, v rokoch 2010 a 2011, skončil vo WRC na 10. mieste v celkovom poradí.

V roku 2011 súťažil aj v triede NASCAR, kde sa zúčastnil niekoľkých pretekov v sériách Nationwide a Truck Series. Jeho účasť však bola krátka a začalo sa ukazovať, že mu svet F1 chýba čoraz viac. Na konci roku 2011 tak oznámil svoj návrat do F1. Najskôr vyjednával s tímom Williams, no nakoniec sa dohodol s Lotusom.

Návrat do F1, ako sa mu darilo a ako ukončil kariéru

Po návrate do Formuly 1 v roku 2012 Kimi Räikkönen ukázal, že mu nič nechýba z pôvodnej rýchlosti, tentokrát už aj so spojením skúseností. V prvej sezóne s tímom získal víťazstvo na Veľkej cene Abu Dhabi a pravidelne sa umiestňoval na pódiách. To mu vynieslo 3. miesto a 207 bodov. O rok neskôr ich získal 183. a 5. miesto.

V roku 2014 sa vrátil do Ferrari, kde absolvoval až päť sezón. Najúspešnejšia bola tá posledná, v roku 2018, kedy zaknihoval 251 bodov a konečné tretie miesto.  Práve víťazstvom na Veľkej cene USA ukončil päťročné obdobie bez prvenstva.

V roku 2019 sa Kimi presunul do tímu Alfa Romeo, kde svoje bohaté skúsenosti využil na pomoc s rozvojom tímu a na mentorovanie mladších jazdcov.

V tejto role si užil viacero zaujímavých výkonov, no jeho maximom vo výsledku bolo 4. miesto na Veľkej cene Brazílie hneď v debutovom ročníku 2019.  V roku 2021 oznámil ukončenie svojej aktívnej pretekárskej kariéry vo Formule 1.

Dnes sa Räikkönen venuje svojmu osobnému životu mimo pretekárskych okruhov. Trávi veľa času so svojou rodinou a občas sa zúčastňuje verejných podujatí alebo akcií. Na sociálnych médiách je aktívny a delí sa o svoje životné skúsenosti. Má jedného syna a jednu dcéru a tak, ako mnoho iných legiend F1, aj on si užíva zaslúžený dôchodok.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku