Vietor vie potrápiť nejedného vodiča. Aj mierny bočný závan dokáže rozhodiť stabilitu vozidla, nehovoriac už o prudkom vetre na otvorených úsekoch ciest a diaľnic. V nasledujúcom texte preto nájdete tipy, ako si s vetrom poradiť, ako prispôsobiť jazdu a na čo si dať najviac pozor, ak vás zastihne vietor.
(Zdroj: depositphotos.com)
Vietor je prírodný jav, ktorému sa na ceste občas proste nevyhnete. Dokáže vám šoférovanie naozaj sťažiť, napríklad keď fúka zboku, tlačí celé auto nabok a je to cítiť aj na volante, ktorý musíte vyrovnávať. Čím vyššie a hranatejšie vozidlo šoférujete, tým viac ho vietor chytí. Najhoršie sú mosty, otvorené roviny a výjazd z lesov.
V tom momente to s vami môže hodiť a aj keď budete volant držať, pokojne môže nastať jeho pohyb. Podobne to môže byť aj na ceste, ak idete v zákryte vedľa väčšieho vozidla, typicky autobusu alebo kamióna a náhle ho rýchlo predbehnete.
U nás fúka najviac na otvorených priestranstvách, ale aj v horských oblastiach a priechodoch. Problémom sú aj estakády alebo dlhé mosty na diaľniciach.
Po prechode studeného frontu sa vie rozduť aj v nížinách, v lete býva vietor najsilnejší popoludní, keď je vzduch rozpálený. Ak plánujete cestu k Jadranu, počítajte s vetrom na otvorených nížinách. Na severe Európy zas vie vietor z oceánu rozfúkať dlhé cesty alebo vysuté mosty, ktoré sa nachádzajú priamo nad morom.
Pri jazde vo vetre je špecifikom aj dodržiavanie vzdialenosti a odstupu od vozidiel. Pozor si dajte tak predbiehaní aj pri dobiehaní áut. Ak máte prívesný vozík, počítajte s tým, že vietor ho môže rozkolísať. To isté platí aj pri strešnom boxe.
Keď fúka na ceste, najdôležitejšie je spomaliť. Menší odpor vzduchu totiž znamená, že bočný náraz nemá takú páku a vy stíhate vyrovnať smer jazdy.
Druhou zásadou je mať väčší odstup. Ak vietor posunie auto o pol metra, stále máte rezervu, aby ste neťukli auto pred vami a ani zvodidlá. Veľmi dôležité je tiež jazdiť plynule, čiže žiadne trhanie volantom, prudké zrýchlenie ani brzdenie.
Držte volant pevne, ale uvoľnene. Ideálna je poloha tzv. a ruky majte mierne pokrčené, aby ste tlmili malé nárazy vetra. Ak máte tempomat, radšej ho vypnite. Náhle zmeny odporu vzduchu by ho nútili prudko pridávať či uberať, čo autu na stabilite nepridá. Ak sa dá, podraďte, nižší prevod dá motoru viac sily a akčnosti.
Dôležité je tiež dať zo strechy auta všetko, čo tam byť nemá. Strešný box, nosič bicyklov, prázdny kufor na veku, to všetko je pre vietor príležitosť, ako sa do auta oprieť. Pozor aj na váhu, snažte sa ju rozložiť čo najnižšie a do stredu auta.
Ťažké veci dajte na dno kufra a čo najbližšie k operadlám zadných sedadiel. Sledujte aj to, ako sa kývajú stromy, zástavky či karosérie áut pred vami. Majte vždy pripravený plán B, napríklad aj v podobe alternatívnej cesty. Ak máte možnosť ísť mimo otvorených priestorov alebo vo výške, kde fúka najviac, skúste zmeniť trasu.
(Zdroj: depositphotos.com)
Ak s volantom neustále bojujete, vietor vás s autom hádže z pruhu do pruhu a po ceste sa kotúľajú konáre, netreba s vetrom bojovať. Radšej zvoľte pauzu.
Zastavte aj pred dlhým mostom, horským sedlom či úsekom, kde navigácia alebo rádio hlásia nárazy bočného vetra nad bežný limit. Pár minút prestávky je bezpečnejších, ako napätá jazda v kŕči. Všímajte si aj autá, ktoré idú oproti. Ak ich je stále menej a menej, môže ísť o znamenie, že pred vami je nejaká vážnejšia prekážka.
Najistejšie útočisko nájdete za pevným múrom. Pumpy či parkovisko pri veľkej budove spoľahlivo tlmia vietor. Naopak, auto nechajte ďalej od stromov a prístreškov. Kolesá natočte k obrubníku a zatiahnite ručnú brzdu, aby vás vietor neodsunul.
Vyhnite sa zastaveniu na vrchole mosta, hrebeni kopca, širokej rovine či krajnici hneď za slepou zákrutou. Tam ste priamo na rane a iné vozidlo vás môže ľahko zasiahnuť zozadu alebo ak ho vietor vyhodí zo stopy. Rovnako neparkujte pod starými stromami, pri billboardoch ani pod vysokým kovovým stĺpom a konštrukciou.
Najväčší vietor obvykle trvá len niekoľko minút, takže kým si dáte kávu, dotankujete alebo si oddýchnite, podmienky sa často viditeľne upokoja. Ak však predpoveď hlási silný vietor na dlhšie, zvážte aj prerušenie cesty alebo návrat, ak sa to dá.
Silný vietor nerobí problémy len priamym nárazom. Z okolia dokáže vyfúknuť drobný štrk či konáre a rozsypať ich po vozovke alebo priamo na vás.
Ak súčasne fúka a prší, vietor rozpráši vodu z kaluží do jazdných pruhov. Tu hrozí aquaplaning, kedy nedokáže vozidlo istý čas kontrolovať vôbec. Opatrní buďte aj pri obiehaní súprav s prívesmi, vietor ich dokáže v sekunde posunúť aj do vášho pruhu. Pozor aj pri nastupovaní do auta, vietor dokáže poriadne zamávať s dverami.
Ak vás odfúkne mimo vozovku, nepanikárte a netrhajte volant späť. Držte ho pevne, zľahka uberte plyn a nechajte auto spomaliť v priamom smere. Ak zastavíte na krajnici a neviete sa pohnúť, zapnite výstražné svetlá, v hmle aj hmlové.
Pokiaľ ste skončili až v priekope, vypnite motor, skontrolujte, či nikto nie je zranený a z miesta mimo vozovku zavolajte pomoc. Nepokúšajte sa vycúvať sami, kým neviete, či podvozok, ramená a pneumatiky neutrpeli skryté poškodenie. Ohnutá náprava alebo natrhnutý bok plášťa sa môže totiž prejaviť až pri vyššej rýchlosti.
Ak ste vyviazli len s krátkym výletom na štrkovú krajnicu, doprajte si pár nádychov a pauzu. Adrenalín klesne, ruky prestanú tŕpnuť a sústredíte sa na ďalšiu jazdu. Vetru totiž neodoláte silou, ale iba rozvahou a plynulou jazdou v absolútnom pokoji.
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025