Čo nemecká automobilka zvažuje
Energetická kríza, ktorú spôsobila ruská invázia na Ukrajinu môže ohroziť celý európsky priemysel. Najväčšia európska automobilka Volkswagen uviedla, že pokiaľ sa v dohľadnej dobe nevyrieši problém s dodávkami plynu, bude nútená presunúť svoju výrobu mimo Nemecka a všetkých európskych krajín, ktoré sú závislé od ruskej energie. Spoločnosť má významné továrne v Nemecku, Českej republike a na Slovensku, čo sú krajiny najviac závislé od ruského plynu, ako uvádza Bloomberg.
"Z hľadiska strednodobých plánov sa zameriavame na väčšiu lokalizáciu, premiestnenie výrobných kapacít alebo technické alternatívy, podobné tomu, čo je už bežnou praxou v kontexte výziev súvisiacich s nedostatkom polovodičov a inými nedávnymi narušeniami dodávateľského reťazca," vo vyhlásení to uviedol šéf nákupu Volkswagenu.
Situácia v Nemecku
Rusko sa rozhodlo obmedziť dodávky zemného plynu do Európy, čo spôsobilo 10-násobné zvýšenie cien tejto komodity. Zároveň došlo k obavám, že najsilnejšia ekonomika Európy (Nemecko), ho nebude mať dostatok na celú sezónu. Nedávne správy, že zásoby plynu dosiahli 90% pred plánovaným termínom, utíšili tieto obavy z akútneho nedostatku na túto zimu. Nemecko však čelí výzve pri doplnení vyčerpaných zásob v lete budúceho roka bez pomoci Ruska, čo môže mať negatívny vplyv na európsky priemysel.
Možnosti presunu
"Juhozápadná Európa alebo prímorské krajiny na severe Európy, kde je lepší prístup k skvapalnenému zemnému plynu (LNG), by sa mohli v prípade zmeny výroby javiť ako správna alternatíva," uviedol hovorca Volkswagenu pre Bloomberg. Nemecká automobilka pritom prevádzkuje závody v Portugalsku, Španielsku a Belgicku. Volkswagen tiež uviedol, že spravil všetky možné opatrenia, aby zabezpečil výrobu v prípade nedostatok plynu cez zimu. Obáva sa však, že to nebude postačovať.
Automobilka tiež vyjadrila obavy z vplyvu cien na jej dodávateľov. "Politici musia obmedziť súčasnú nekontrolovanú explóziu cien plynu a elektriny. Postihne to najmä malé a stredne veľké podniky náročné na energie, ktoré budú nútené znížiť, prípadne až zastaviť svoju produkciu," povedal šéf Volkswagenu pre vonkajšie vzťahy Thomas Steg. "V opačnom prípade budú mať najmä malé a stredné energeticky náročné spoločnosti veľké problémy v dodávateľskom reťazci a budú musieť obmedziť alebo zastaviť výrobu." dodal Thomas Steg.
Vyjadrenie a blízka budúcnosť bratislavského závodu
Správy, ktoré priniesol Bloobmerg ihneď vyvolali obavy čo bude s najväčším zamestnávateľom na Slovensku. „Prosím o pochopenie, že k dezinformáciám a fabuláciám sa nevyjadrujeme. Vo Volkswagen Slovakia sa aktuálne intenzívne pripravujeme na nábeh nových modelov,“ uviedla hovorkyňa Volkswagen Slovensko Lucie Makyová. Ďalej dodala, že je však potrebné priznať, že rastúce ceny energií zvyšujú ich spoločnosti neúmerne prevádzkové náklady, a tak hľadajú možnosti, ako ešte viac znížiť svoju spotrebu.
Len v bratislavskom závode pracuje okolo 12 tisíc ľudí a nateraz nič nenasvedčuje, že by malo prísť k presunu výroby. Práve naopak. "Naplno pracujeme na príprave nábehu na nové produkty VW Passat a Škoda Superb. Práce idú podľa plánu a investícia vo výške do 500 mil. eur prinesie aj nové pracovné miesta," uviedla hovorkyňa Volkswagen Slovensko.
Dopady energetickej krízy na automobilový priemysel budeme pre vás aj naďalej sledovať.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024