Honda je značka, ktorú pozná snáď každý, kto sa aspoň trochu zaujíma o autá. Jedným z jej historicky najúspešnejších modelov je Civic, auto, ktoré prináša úspornosť, celkom zaujímavý výber modelov a samozrejme japonskú spoľahlivosť. V tejto recenzii sa pozrieme na to, ako Civic vznikol, akou cestou prešiel a čo všetko ponúka dnes.
(Zdroj: depositphotos.com)
Honda Civic sa objavila v roku 1972, čo bolo práve v čase, keď svet riešil ropnú krízu. Cieľom tak bolo nájsť úsporné auto a v tom bola značka silná.
Prvá generácia Civicu bola jednoduchá, ale technicky pokroková. Disponovala predným náhonom, nezávislým zavesením a revolučným motorom s technológiou CVCC. Tá ju dostala cez prísne americké emisné normy bez potreby katalyzátora, pričom s objemom 1,2 litra a výkonom 50 koní neohúrila výkonom, no nízkou spotrebou áno.
2. generácia prišla o 7 rokov neskôr a stavila na evolúciu. Karoséria bola väčšia aj odolnejšia a platforma prepracovaná na lepšiu tuhosť. Podvozok mal upravené zavesenie, kotúčové brzdy vpredu a niektoré verzie už aj stabilizačné prvky.
Ponuka motorov bola širšia a to s výkonom od 55 po 70 koní, čo na svoju dobu a triedu zaujalo najviac. Civic druhej generácie bol navyše vyrábaný v rôznych karosárskych verziách, okrem hatchbacku bol v ponuke aj sedan alebo kombi. To ukazovalo ambície Hondy zaujať širšie publikum, čo sa napokon podľa čísel značke podarilo.
3. generácia z roku 1983 navyše posilnil technický charakter. Mala nezávislé zavesenie všetkých kolies, ostrejší dizajn a motory s výkonom až 90 koní, vrátane verzií so vstrekovaním. Objavila sa dokonca už aj športová Civic CRX ako kupé.
Štvrtá generácia prišla v roku 1987 a priniesla naozaj obrovský posun v jazdnom zážitku. Auto malo lepšiu ovládateľnosť na ceste a pod kapotou sa objavili motory od 1.3 až po 1.6 litra. Tie silnejšie už mali aj novú technológiu VTEC, čiže systém variabilného časovania ventilov, vďaka ktorému vedelo auto spojiť úspornosť s výkonom.
Táto generácia Hondy Civic sa predávala ako troj aj päťdverový hatchback, elegantný sedan a nechýbalo ani priestranné a rodinné kombi s názvom Shuttle.
V roku 1991 prišla 5. generácia, ktorú si u nás už môžu starší vodiči pamätať aj osobne. Mala ešte lepšiu aerodynamiku a silnejšie motor, ten vo verzii VTi výkon až 160 koní. Okrem hatchbacku a sedanu bolo populárne aj kupé, najmä v Amerike.
Šiesta generácia z roku 1995 pôsobila už dospelejšie. Auto bolo robustnejšie, komfortnejšie a kvalitnejšie spracované. Motory boli opäť v rozsahu 1.3 až 1.6 litra, niektoré už s moderným vstrekovaním PGM-FI a vylepšeným VTEC, ktorý mal dva režimy. Aj v tomto prípade bola Civic dostupní ako hatchback, sedan, kombi a štýlové coupé.
7. generácia z roku 2000 priniesla viac priestoru vďaka torznej zadnej náprave, bolo to však na úkor jazdných vlastností. Veľmi populárny bol 5-dverový hatchback, no najviac zaujal športový Type-R s motorom 2.0 i-VTEC K20 a až 200 koňmi.
(Zdroj: depositphotos.com)
V roku 2006 Honda poňala Civic revolučne a tak prišla s 8. generáciou, ktorá šokovala svojim dizajnom. Ten priniesol ostré línie, skryté kľučky a digitálny kokpit.
V Európe sa predával ako päťdverový hatchback so zadnou torznou nápravou, no stále pôsobil pevne a stabilne. Ponuka motorov zahŕňala benzínové 1.4 a 1.8 i-VTEC, no hitom bol 2.2 i-CTDi diesel s výkonom 140 koní. Type-R dostal atmosférický dvojliter s výkonom 201 koní a tak bol svižný a zároveň uhladenejší, než predošlé generácie
9. generácia z 2011 sa potom vrátila k jemnejšiemu dizajnu, ku ktorému pridala aj lepšie odhlučnenie. Nový naftový motor 1.6 i-DTEC pôsobil dospelejšie a súčasne úspornejšie. Nový Civic Type-R už bol s turbom a výkonom až 310 koní.
Desiata generácia z roku 2017 už bola globálna. Hatchback, sedan aj coupé mali jednotný športový štýl a v ponuke sa objavili nové turbomotory 1.0 a 1.5 VTEC Turbo, ktoré priniesli dobrý pomer medzi výkonom a spotrebou. Táto Civic jazdila veľmi stabilne a svižne, pričom Type-R bol ešte ostrejší a disponoval výkonom až 320 koní.
Zatiaľ poslednou je 11. generácia z roku 2021. Tá sa u nás už predáva ako hybrid s 2.0 benzínom a elektromotorom, dokopy má 184 koní. Auto je tiché, úsporné a komfortné, pričom z pohľadu technológií ide o výkladnú skriňu Hondy.
Civic je meno, ktoré v automobilovom svete dnes niečo znamená. Od svojho štartu si auto vybudovala silnú reputáciu založenú na spoľahlivosti, pokrokových technológiách a kompaktnosti. Vývoj Civicu prešiel 11. generáciami, pričom bol plynulý, plný odvážnych krokov a zároveň praktických zmien, ktoré išli vždy s dobou.
V starších generáciách bodoval ľahkou konštrukciou, jednoduchou mechanikou a podvozkom, pričom pôsobil nenápadne, no ponúkal to najlepšie.
Postupne sa pridávali komfort, modernejšia výbava, širšia ponuka motorov a vyššia spoľahlivosť. Civic sa tak vždy držal cieľa byť praktický, živý a úsporný. Verzie ako Type-R navyše ukázali, že vie konkurovať aj naozaj výkonným autám.
V novších generáciách prišla ďalšia vlna zmien, najmä turbomotory, hybridné pohony, nové technológie a viac priestoru. Napriek týmto modernizáciám ostal Civic, až na jednu generáciu, v zásade vždy konzervatívny v dizajne, motorizácii aj výbave. To bola jeho výhoda aj nevýhoda súčasne, pričom táto charakteristika platí pre auto dodnes.
Najnovší hybridný pohon k tomu prináša aj úspornosť a ticho, najmä v meste, čo oceňujú vodiči po celom svete. Veľkým plusom bola vždy aj pestrá paleta karosárskych verzií. Ak teda chcete univerzálne auto, Civic je absolútne jasná voľba.
zakúpené na filtreaoleje.sk 15.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 17.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 17.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 15.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 17.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 16.06.2025