Graham Hill sa narodil v skromných pomeroch 15. februára 1929 v Hampsteade, čo je časť Londýna. Jeho rané roky boli formované v prostredí, kde boli materiálne zdroje obmedzené, ale rodina mu poskytovala podporu a vďaka tomu vyrástol.
Už v mladosti sa zaujímal o motorové športy, čo ho priviedlo k jeho prvej práci ako inžinier v motocyklovej garáži, kde získal zručnosti, ktoré uplatnil v pretekárskom svete. Jeho kariéra v F1 začala v roku 1958 a počas 17 rokov sa zúčastnil viac ako 176 Grand Prix, kde dosiahol 14 víťazstiev a 36 pódiových umiestnení v pretekoch.
Bol známy svojou technickou zdatnosťou a schopnosťou excelovať na náročných okruhoch, čo z neho robilo obávaného konkurenta. Prvé víťazstvo získal v Holandsku v roku 1962 a následné získanie titulu majstra sveta boli len začiatkom.
V roku 1968 Hill opäť ukázal svoju vynikajúcu schopnosť adaptácie na nové podmienky a práve v tejto sezóne si pripísal druhý majstrovský titul. Stalo sa tak dokonca napriek silnej konkurencii a technologickým inováciám. Jeho úspechy však prekročili hranice Formuly, no ani tu už nebola jeho motoristická kariéra bez prekážok.
Všeobecne ale platí, že Graham Hill prekonal množstvo výziev a dokázal, že jeho talent bol naozaj mimoriadny. Začneme však jeho kariérou v F1.
Graham Hill vstúpil do sveta Formuly 1 v roku 1958, svoju kariéru v tejto kráľovskej sérii ukončil v roku 1975. Za toto obdobia ukázal, že jeho schopnosti prekračujú bežný rámec a to aj vo svetle revolučných zmien, ktoré v tom období prichádzali. Kariéru začal v tíme Lotus, neskôr pôsobil aj v tímoch BRM, Brabham a Embassy Hill.
Jeho začiatky boli skromné, ale jeho neúnavná práca, technické znalosti a pretekárske schopnosti mu rýchlo pomohli získať uznávanie. Po štyroch rokoch, v roku 1962, dosiahol svoj prvý veľký úspech, keď získal prvý majstrovský titul.
Druhý titul prišiel neskôr, až v roku 1968, čo bolo obdobie intenzívneho súperenia. Hill však dokázal využiť svoje skúsenosti na zdolanie konkurencie.
V tejto sezóne vyhral niekoľko kľúčových pretekov vrátane svojho vtedy už piateho víťazstva na Monackej Grand Prix, ktorá patrí medzi najťažšie v kalendári F1. V nasledujúcich rokoch dokázal pridať na tejto Veľkej cene už len jedno víťazstvo, o rok neskôr. Tretí titul už síce tiež nepridal, no napriek tomu sa do histórie F1 zapísal.
Počas svojej kariéry tak získal dva majstrovské tituly a stal sa známym pre svoju schopnosť úspešne súperiť na rôznych druhoch okruhov a prakticky za každého počasia. Dohromady nazbieral 270 bodov a 13 krát si vybojoval Pole position.
Okrem svojich významných úspechov v F1 sa Hill zapísal do histórie motoršportu aj svojím pôsobením v pretekoch Indianapolis 500 a 24 hodín Le Mans. Tieto podujatia predstavovali vrchol jeho kariéry vo vytrvalostných aj oválových pretekoch, ktoré ukázali jeho všestrannosť a schopnosť prispôsobiť sa rôznym typom prostredia.
V roku 1966 prekvapil motoršportový svet tým, že vyhral Indianapolis 500. Tento úspech bol o to významnejší, že prišiel v dobe, keď bolo pre európskych pretekárov veľmi neobvyklé súťažiť a uspieť v tejto predovšetkým americkej udalosti.
Okrem svojho triumfu v Indianapolis 500 získal víťazstvo aj v pretekoch Le Mans v roku 1972. Toto víťazstvo bolo súčasťou jeho snahy dosiahnuť tzv. Triple Crown od Motosport, čo je ocenenie pre víťazstvá v Monackej Grand Prix, Indianapolis 500 a 24 hodín Le Mans. Hill je jediným pretekárom v histórii, ktorému sa to podarilo.
Tak, ako množstvo iných legiend sveta F1, aj Graham Hill zomrel predčasne, 29. novembra 1975. Zahynul pri leteckej nehode, keď sa vracal z testovacích jázd vo Francúzsku. Lietadlo, kde bol Hill pilotom, narazilo nečakane do stromov v hmle.
On, ako aj všetci ostatní na palube, tragicky zahynuli. Jeho smrť zanechala vo svete motoršportu hlboký smútok, no našťastie, v rodine mal pokračovateľa.
Damon Hill, syn Grahama Hilla, totiž zdedil talent po otcovi a tak pokračoval v rodinnej tradícii. Narodil sa v roku 1960 a do sveta Formuly 1 vstúpil v 90. rokoch. Už na prvý pohľad bolo jasné, že dedičstvo svojho otca môže dôstojne obhájiť.
Svoju kariéru začal v roku 1992 ako testovací jazdec pre tím Williams-Renault. Už nasledujúci rok sa stal plnohodnotným pretekárom a hoci sa tomu tak stalo relatívne neskoro, keďže mal už 32 rokov, dokázal, že má talent a odhodlanie uspieť na najvyššej úrovni. V rokoch 1993 až 1996 tak jazdil Damon Hill za stajňu Williams.
Prvé víťazstvo v Grand Prix dosiahol v roku 1993 na Hungaroringu a počas svojho pôsobenia v tíme Williams Hill vyhral celkom 21 pretekov. Jeho najvýznamnejším úspechom však bol zisk majstrovského titulu v roku 1996, čím sa zapísal do histórie.
Damon Hill sa totiž stal prvým synom šampióna F1, ktorý tiež získal titul vo Formule 1. Napriek množstvu slávnych dynastií sa to prvému podarilo až jemu.
Po odchode z Williamsu sa pridal k tímu Arrows v roku 1997 a neskôr k Jordanu, kde pretekal do roku 1999. Tu už nezaznamenal také úspechy, napríklad v stajni Arrows získal len jedno pódiové umiestnenie, keď skončil druhý v Maďarskej Grand Prix 1997. Posledné víťazstvo v kariére získal v Jordane v Belgicku v roku 1998.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 13.12.2024