Gilles sa narodil v roku 1950 v Richelieu, malom meste v okrese Québec v Kanade. Jeho fascinácia rýchlosťou sa prejavila už v detstve. Z malých snežných skútrov, ktoré upravil na pretekanie po zamrznutých jazerách, prešiel k pretekaniu na autách.
Villeneuve začal svoju pretekársku kariéru v náročných pretekoch s terénnymi autami a amatérskych závodoch s vozidlami na asfaltových okruhoch. Jeho nadanie pre rýchlu jazdu a schopnosť kontrolovať vozidlo v extrémnych podmienkach si rýchlo získali pozornosť miestnych pretekárskych fanúšikov, no aj organizátorov pretekov.
Pred vstupom do sveta F1 sa Gilles predstavil vo viacerých nižších motoršportových sériách, najmä v obľúbenej kanadskej sérii Formula Atlantic. Tu sa mu podarilo dosiahnuť niekoľko pôsobivých víťazstiev, čo prilákalo pozornosť aj tímov F1.
Jeho nebojácnosť a neortodoxné techniky riadenia, vrátane agresívnych predbiehacích manévrov a jazdy na hranici možností, mu rýchlo vyniesli obdiv medzi fanúšikmi a rešpekt medzi jeho súpermi. Jeho schopnosť vytlačiť z auta maximum aj za cenu veľkého rizika, bola jeho poznávacím znamením, ktoré ho líšilo od jeho súperov.
Za svoje pôsobenie v nižších súťažiach si vyslúžil obdiv a rešpekt, takže cesta do prestížnej F1 bola už iba otázkou času a prekonaní prekážok, ktoré zdolal.
Gilles Villeneuve zažil svoj debut vo Formule 1 v roku 1977 na Grand Prix Veľkej Británie vo Farneborough. Tento závod bol pre neho veľkou šancou, ktorú mu poskytol tím McLaren. Napriek tomu, že išlo o jeho prvý závod v tejto prestížnej sérii, preukázal obrovský potenciál, ktorý upútali pozornosť vtedajšieho motoristického sveta.
V tíme McLaren sa však dlho nezohrial, keďže jeho talent neunikol pozornosti Enza Ferrariho, legendárneho šéfa tímu Scuderia Ferrari. Ten videl v Gillesovi nielen talent, ale aj odhodlanie, ktoré považoval za esenciálne pre úspech v F1.
Koncom roka 1977 tak Gilles Villeneuve podpísal zmluvu s tímom Ferrari, čím sa začala jedna z najikonickejších kapitol jeho motoršportovej kariéry.
Prestup do Ferrari bol pre Gillesa zásadným krokom. Jeho prvé preteky za tento tím absolvoval v 1978 a hoci jeho začiatky boli náročné kvôli zvyku na nové vozidlo, jeho schopnosť rýchlo sa učiť mu umožnili dosahovať prvé úspechy.
V tejto dobe sa Gilles neoddeliteľne spájal s červenými monopostami Ferrari. Dosiahol množstvo víťazstiev a stal sa jedným z najobľúbenejších pretekárov doby, hoci nikdy nedosiahol na titul majstra sveta. V roku 1979 skončil celkovo na druhom mieste so 47 bodmi, prvenstvo si vtedy vybojoval jeho kolega Jody Scheckter.
Osudová sezóna 1982 sa pre Gillesa stala synonymom tragédie v F1. Počas tejto sezóny sa objavili prvé známky napätia medzi Villeneuveom a jeho kolegom Didierom Pironim. Konflikt vyvrcholil počas Grand Prix v San Marine, kde Pironi porušil tímom schválenú stratégiu a predbehol Gillesa, čo viedlo k rozporu medzi jazdcami.
Nehoda, ktorá ukončila Villeneuveov život, sa odohrala počas kvalifikácie na belgickej Grand Prix v Zolderu 8. mája 1982. Villeneuve sa pokúšal zlepšiť svoj čas a prekonať Pironiho, keď jeho vozidlo narazilo do pomalšieho auta Jochena Massa.
Massa videl prichádzajúceho Villeneuvea a presunul sa doprava, aby mu uvoľnil cestu. V nešťastnej zhode okolností sa Villeneuve tiež rozhodol zmeniť smer doprava, čím došlo k zrážke. Villeneuveovo auto letelo viac ako 100 metrov a narazilo do zábrany, kde sa rozpadlo. Jeho sedačka, stále s Villeneuveom, bola vymrštená z vraku.
Ako prví na pomoc mu prišli John Watson a Derek Warwick, prvý lekár bol pri ňom do 35 sekúnd. Ten zistil, že Gilles už nedýcha, hoci jeho srdce ešte bilo.
Akékoľvek pokusy o záchranu bohužiaľ zlyhali a v ten deň o 21:12 Gilles Villeneuve zomiera. Jeho nehoda viedla k posilneniu pravidiel bezpečnosti vo Formule 1, vrátane návrhov na ochranné zariadenia a prísnejšie požiadavky na bezpečnosť.
Kariéra Gillesa Villeneuvea v F1 bola tragicky krátka, no poznačená nebojácnym štýlom jazdenia a významnými úspechmi. Jeho dedičstvo napriek tragickej nehode žije ďalej v rekordoch, ktoré zanechal, ale aj v príbehoch o jeho odvahe.
Počas kariéry absolvoval 67 pretekov Grand Prix, z ktorých vyhral 6 a dosiahol 13 pódiových umiestnení. Získal 2 pole positions a 8-krát zaznamenal najrýchlejšie kolo pretekov. Dokopy nazbieral 107 majstrovských bodov. Rýchlosť a vášeň pre F1 však s jeho nehodou neskončili, dedičstvo Gillesa prevzal totiž o 20 rokov jeho syn Jacques.
Jacques Villeneuve pôsobil v F1 celkovo od roku 1996 do roku 2006, kedy sa zúčastnil 165 pretekoch. Medzi jeho najväčšie kariérne vrcholy a zároveň osobné úspechy patrí 11 víťazstiev a 23 pódiových umiestnení na Veľkých cenách.
Jacques dosiahol tiež 13 pole positions a 9-krát zaznamenal najrýchlejšie kolo. Dokopy si pripísal 235 majstrovských bodov, čím prekonal aj svojho otca.
Jeho najvýznamnejším úspechom bol zisk majstrovstva F1 v roku 1997 vo farbách Williams v súboji s Michaelom Schumacherom z Ferrari. Okrem pôsobenia v F1 sa Jacques stal aj víťazom šampionátu CART a prestížnych 500 míľ Indianapolis v roku 1995. Spolu s Mariom Andrettim a Emersonom Fittipaldim sú jediný, ktorí získali oba tituly.
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024