expedicia-img
Expedujeme do 24 hod. 

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA 

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme 

aby balík došiel v poriadku


Fernando Alonso: životopis, tituly a kariéra v F1 doteraz


16.11.2024
 | 
6 min. čítania.

Narodenie, motokáry už od 3 rokov a kde jazdil pred F1

Fernando Alonso sa narodil v španielskom Oviede, kde už od útleho veku začal prejavovať záujem o pretekanie. Jeho vášeň pre motory podporoval aj jeho otec, ktorý pre Alonsa upravil detskú motokáru, ktorá bola určená pre jeho staršiu sestru. Trojročný Fernando sa ale chopil príležitosti a už vtedy bolo jasné, že má neuveriteľný talent.

S podporou rodiny sa Alonso postupne zúčastňoval rôznych miestnych motokárových súťaží, kde začal zbierať prvé skúsenosti a úspechy. Jeho schopnosti rástli, neuveriteľne napredoval a čoskoro sa stal známym po celej krajine ako mladý talent.

V španielskych a európskych motokárových sériách dosahoval Fernando vynikajúce výsledky, čím si získal pozornosť aj mimo rodného Španielska. Alonso súťažil v juniorských šampionátoch, kde sa mu podarilo získať tituly v rokoch 1993 až 1996 za sebou v rade, v rokoch 1997 a 1998 bol aj v bojoch o A-Titul v iných krajinách.

Pred vstupom do Formuly 1 však Alonso prešiel aj ďalšími dôležitými pretekárskymi kategóriami. Po úspechoch v motokárach súťažil v súťažiach ako Formula Nissan a Formula 3000, v druhej menovanej bol historicky najmladším pilotom.

V týchto sériách sa Alonso opäť dokázal presadiť a jeho talent, ktorý predvádzal na trati, si všimli aj tímy z najvyššej kategórii, čiže z Formuly 1.

Začiatok kariéry vo Formule 1 v Minardi a sezóny v Renaut

Fernando Alonso vstúpil do sveta F1 1 v roku 2001, keď debutoval v tíme Minardi. V tejto sezóne sa ocitol za volantom auta, ktoré síce patrilo medzi najpomalšie na trati, ale jeho talent rýchlo upútali pozornosť oveľa silnejších pretekárskych stajní.

Vďaka svojim výkonom si získal rešpekt a v nasledujúcom roku zaujal pozíciu testovacieho jazdca tímu Renault. Pôvodne mal nahradiť Jensona Buttona.

V roku 2003 sa však už posunul z pozície testovacieho pilota do plnohodnotnej roly pretekárskeho jazdca v štartovom poli. Dokázal vyhrať svoju prvú veľkú cenu v Maďarsku, čím sa zapísal do histórie ako najmladší víťaz pretekov dovtedy. Celkovo sa vo svojej debutovej sezóne umiestnil na 6. mieste a získal 55 bodov.

Najväčšie úspechy však prišli v sezónach 2005 a 2006, keď po 4. mieste za rok 2004 dokázal Alonso v tíme Renault siahnuť na historický úspech a stať sa majstrom sveta F1. V roku 2005 sa mu pritom podarilo zlomiť dominanciu Michaela Schumachera.

To bol veľký míľnik a v podstate aj koniec jednej slávnej éry. Alonso jazdil sebavedomo a aj keď čelil tvrdým súperom, jeho schopnosť pravidelne víťaziť priniesla ovocie. V sezóne 2006 potom titul obhájil a stal sa najmladším dvojnásobným šampiónom v histórii. To ešte nevedel, že raz bude o titul súťažiť aj v červenom monoposte.

Prestupy medzi McLarenom a Renaultom a zakotvenie vo Ferrari

V roku 2007 Fernando Alonso zamieril do McLarenu, kde mali bok po boku s Lewisom Hamiltonom vytvoriť jednu z najsilnejších jazdeckých dvojíc. Táto sezóna však priniesla množstvo napätia a konfliktov medzi ním a nováčikom Hamiltonom, čo sa prejavilo aj na výsledkoch. Až tretie miesto a iba 109 bodov bolo prosto málo.

Po náročnom roku plnom sporov preto z McLarenu odišiel a na dve sezóny sa vrátil do Renaultu. Hoci ten už vtedy nepatril medzi najlepšie tímy, Alonso v rokoch 2008 a 2009 ukázal svoju schopnosť získať maximum aj z priemernej techniky.

Jeho ďalší prestup tak prišiel v roku 2010, keď sa pripojil k Ferrari, kde zotrval až do roku 2014. Toto obdobie prinieslo už viac radosti a aj lepšie výkony.

Najbližšie k titulu mal v sezónach 2010 a 2012, keď sa ocitol v dramatických bojoch so Sebastianom Vettelom, ktorý reprezentoval vtedy dominujúci tím Red Bull. Hoci Ferrari nebolo vždy najlepšie, Alonsova konzistentnosť a schopnosť získať maximum z každého preteku ho držali vždy v boji o najvyššie priečky až do záveru.

Práve v tomto období tak pridal k svojim dvom majstrovským titulom aj dva tituly vicemajstra sveta vo Formule 1, konkrétne v sezónach 2010, 2012 a 2013. Nechýbalo veľa a priblížil by sa k rekordu nemeckej legendy, Michaela Schumachera.

Prestup do McLarenu a ako sa vyvíjala jeho kariéra do dnes

V roku 2015 sa Alonso vrátil do McLarenu s nádejou, že jeho skúsenosti pomôžu tímu opäť dosiahnuť úspechy. Spolupráca s dodávateľom Honda však priniesla množstvo technických problémov a McLaren zápasil s nedostatkom spoľahlivosti. Počas štyroch sezón 2015 až 2018 tak Alonso nedokázal už dosiahnuť svojich predošlé výkony.

Často sa aj napriek veľkej snahe nepriblížil ani k pódiu a jeho maximum bolo 54 bodov v sezóne 2016. Nakoniec tak v roku 2018 sklamaný F1 opustil.

Po F1 Fernando Alonso presunul svoju pozornosť na iné prestížne motoristické preteky, kde dosiahol znova úspechy. Absolvoval a vyhral legendárny 24-hodinový závod Le Mans, dokonca dvakrát, v sezóne 2018 a o rok neskôr v sezóne 2019.

V rokoch 2018 a 2019 súťažil aj v sérii FIA World Endurance Championship, kde s tímom Toyota získal majstrovské tituly a dostál svojej povesti všestranného pretekára, ktorý dokáže excelovať aj mimo sveta F1. Po dvojročnej prestávke sa v roku 2021 rozhodol vrátiť do F1 s tímom Alpine, ktorý vznikol premenovaním bývalého Renaultu.

Návrat do F1 ukázal, že ešte stále má čo ponúknuť. Od roku 2023 jazdí už za team Aston Martin a v poslednom ukončenom ročníku, práve v roku 2023, získal až 206 bodov a celkovo 4. miesto. Fernando Alonso je tak už dnes žijúca legenda F1.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku