Všetko sa začalo na prelome 19. a 20. storočia. Vtedy začala byť s narastajúcim rozširovaním vozidiel evidentná potreba regulácie dopravy a zabezpečenia bezpečnosti na cestách. Viac áut a ich vyšší výkon tak prirodzene pripravil pôdu pre samostatnú políciu.
Prvé dopravné policajné oddelenie vzniklo tak v Londýne a to už v roku 1890. Tento nový orgán bol poverený monitorovaním a riadením dopravy, čo zahŕňalo vozidlá, kočiare aj chodcov. Policajti boli vybavení jednoduchými nástrojmi ako píšťalky a ručné semafory a ich prítomnosť nebola ešte kvôli pokutám, ale preto, aby doprava prebiehala hladko.
Nasledoval New York, ktorý v roku 1908 založil svoju prvú dopravnú policajnú jednotku, primárne na kontrolu a riadenie preplnených ulíc Manhattanu.
Tento krok bol motivovaný neustálym prírastkom motorových vozidiel a nutnosťou udržiavať bezpečnosť premávky. Tieto dopravné policajné jednotky sa zameriavali na manuálne riadenie premávky, často s použitím fyzických signálov a značiek.
Takto sa postupne formoval základ pre moderné dopravné policajné oddelenia, ktoré dnes fungujú vo veľkých mestách po celom svete. Dnes sú samozrejme vybavené modernými technológiami, no samotná história dopravnej polície je príkladom adaptácie štátu a verejnej správy na meniace sa technologické aj spoločenské podmienky.
V období prvej Československej republiky po jej vzniku v roku 1918 sa začala formovať dopravná polícia aj u nás. Potreba regulácie dopravy v reakcii na rozmach automobilizmu, ktorý postupne prenikal aj do novovzniknutého štátu, viedla k organizovanému zriadeniu dopravnej polície, ktorá mala za úlohu riešiť túto oblasť.
Počas obdobia prvej Československej republiky, najmä v 20. a 30. rokoch, bola dopravná polícia zodpovedná za riadenie premávky, dohliadanie na dodržiavanie dopravných predpisov a prevenciu nehôd. Využívala hlavne manuálne pomôcky a nástroje.
Po II. svetovej vojne a s nástupom komunistického režimu prišlo k zásadnej zmene. Tá spočívala v prísnom dohľade nad všetkými aspektmi dopravy.
Boli zavedené prísnejšie predpisy a zvýšená kontrola nad dodržiavaním pravidiel cestnej premávky. V 50. a 60. rokoch 20. storočia komunistický režim zaviedol rozsiahlejšie používanie technologických noviniek v dopravnej polícii, ako sú napríklad prvé pokusy s používaním rádiového spojenia a prvé merania rýchlosti.
Komunistický režim tiež zintenzívnil výcvik a profesionalizáciu dopravnej polície, čo viedlo k vytvoreniu špeciálnych školení pre dopravných policajtov. Zaujímavosťou je, že vtedy sa im nehovorilo „Polícia“, ale tzv. „Verejná bezpečnosť“.
Po páde komunistického režimu a vzniku samostatnej Slovenskej republiky v roku 1993 došlo k podstatným zmenám aj v oblasti dopravnej polície. Nový začiatok si vyžiadal obrovskú reorganizáciu a modernizáciu policajných síl, vrátane dopravnej polície. Tá sa dočkala aktualizácie vozového parku, uniforiem aj farebných vzorov.
V prvých rokoch po páde komunizmu sa zaviedli nové uniformy, ktoré nahradili komunistické vzory. Dopravná polícia dostala prevažne biele uniformy, rovnako tak autá zmenili farebnú schému zo bielo-žltej na bielo-zelenú kombináciu.
Tieto zmeny mali symbolizovať odchod starých praktík a zavádzanie nových, demokratických princípov a to aj v oblasti polície. Samozrejme, nielen dopravnej.
Vozový park sa postupne modernizoval a začali sa používať automobily západných značiek, ktoré nahradili staršie sovietske modely. Najčastejšie išlo o koncern Volkswagen, pričom nové autá boli lepšie vybavené, vrátane pokročilej komunikačnej technológie, navigačných systémov a radarových systémov na mobilné meranie rýchlosti.
V posledných rokoch prišli ďalšie výrazné revolučné zmeny, vrátane nasadenia dronov na monitorovanie priestupkov. Zmenila sa aj farebnosť, či už ide o čierne uniformy alebo o nový farebný vzor vozidiel v strieborno-žlto-modrom prevedení.
Dopravná polícia vo svete sa stáva čoraz technologicky pokročilejšou a niektoré krajiny dokonca využívajú extrémne výkonné a luxusné vozidlá. Takto dávajú najavo prestíž, ale aj nutnosť držať krok s dobou, napríklad ako je tomu v Dubaji.
Dopravná polícia tejto krajiny je známa svojím vozovým parkom zahrňujúcim niektoré z najdrahších a najrýchlejších športových áut na svete. Medzi vozidlá patriace pod dubajskú dopravnú políciu patrí Bugatti Veyron, Lamborghini Aventador alebo Ferrari FF, ktoré sú symbolmi luxusu aj konkurencieschopnosti cestným pirátom.
Okrem športových automobilov umožnil technologický pokrok dopravnej polícii po celom svete využívať aj iné technológie. Ide napríklad o drony, ktoré sú čoraz viac používané pre letecký dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou dopravy.
Okrem Dubaja sa nenechali zahanbiť ani niektoré krajiny v Európe. Ide napríklad o Nemecko a Taliansko, ktoré investovali do výkonných vozidiel ako súčasť svojej dopravnej polície. Nemecká polícia používa napríklad modely Audi R8 a BMW i8 na monitorovanie diaľnic, talianska zas disponuje vozidlami ako Lamborghini Huracan.
V oboch prípadoch je cieľom udržiavať výkon a vysokú rýchlosť všade tam, kde je to potrebné, vrátane dostihnutia aj rýchlych športových cestných pirátov.
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024