Vojna spôsobila masívne prerušenie výroby vo fabrikách na Ukrajine a v Rusku. Veľkým problémom je aj prerušenie dopravných ciest a finančných transakcií. Vyrobené komponenty a suroviny sa nedokážu dostať na miesto, kde sú potrebné, pretože zlyhávajú všetky spôsoby dopravy.
Ukrajina je hlavným exportérom neónového plynu pre európske automobilky. Neónový plyn je dôležitý pri výrobe automobilových mikročipov, ktorých je momentálne tiež nedostatok. Ďalšími nedostatkovými prvkami sú paládium (výroba katalyzátorov) a nikel (výroba lítiových batérií do elektromobilov). Dôležitým dodávateľom oboch prvkov je Rusko.
V momentálnej neľahkej situácii chýbajú aj elektrické káble. Ich výpadok viedol k uzatvoreniu fabrík BMW a problémy s nimi začínajú mať aj všetky automobilky koncernu Volkswagen. Na Ukrajine pôsobí spoločnosť Leoni, ktorá je jedným z najväčších výrobcov elektrických káblov. Problémy hlásia aj ďalší výrobcovia, spoločnosti Fujikura a Nexans.
Automobilové značky začali na vojnu reagovať bojkotom, ktorý sa prejavil zastavením exportu a predaja áut a motocyklov v Rusku. K tomuto kroku doteraz pristúpili značky Volvo, BMW, Ford Motors, Volkswagen group, Jaguár, Stellantis, Aston Martin, Nissan, Mercedes-Benz, Renault, Honda, Daimler Truck, Scania, Mazda a Land Rover.
Chýbajúce komponenty a vojnová kríza spôsobili pozastavenie výroby v ruských závodoch. Značky Hyundai a Toyota boli nútené pozastaviť výrobu v Petrohrade, pričom ako dôvod uviedli dlhodobo pretrvávajúce problémy s dodávkami komponentov. Volkswagen pozastavil výrobu v závodoch v Kaluge a v Nižnom Novgorode, kde boli vyrábané aj modely značky Škoda. Veľký vplyv majú pretrvávajúc problémy na najväčšiu ruskú automobilku AvtoVAZ v Togliatti a Iževsku, kde sa vyrábajú autá značky Nissan a Renault, závody majú rovnako pozastavenú výrobu.
V Európe zatiaľ dochádza k postupnému znižovaniu výroby v jednotlivých automobilkách (Mercedes-Benz). Niektoré z nich už boli nútené pozastaviť produkciu, kvôli nedostatku komponentov (Audi, Porsche). Aktuálne je náročné hodnotiť aký dopad bude mať táto kríza na automobilový priemysel, pretože je to jej začiatok. Dlhodobé vedenie vojny môže mať katastrofálne dopady a znamenať ďalší ťažký rok pre automobilové značky. Veríme, že dôjde k čo najrýchlejšiemu vyriešeniu tejto napätej situácie a k návratu do normálu.
zakúpené na filtreaoleje.sk 06.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 07.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 06.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.11.2024