Dacia bola založená v roku 1966, keď vtedajšia komunistická vláda uzavrela dohodu s francúzskym automobilovým výrobcom Renault s cieľom založiť národnú automobilku. Týmto chcela poskytnúť občanom cenovo dostupné automobily domácej značky, továreň bola postavená v meste Colibași, dnešnom Mioveni v strede Rumunska.
Táto lokalita bola vybraná najmä kvôli svojej strategickej blízkosti k hlavným dopravným uzlom a rovnako aj dostupnosti kvalifikovanej pracovnej sily.
Prvé auto, ktoré opustilo brány novej továrne, bol model Dacia 1100, ktorý bol uvedený na trh v roku 1968. Tento model bol licencovanou replikou Renaultu 8 a získal si obľubu hlavne vďaka svojej jednoduchosti, spoľahlivosti a samozrejme nízkej cene.
Dacia 1100 bol vybavený zadným motorom a ponúkal základné pohodlie a decentný výkon. Tento model disponoval motorom s objemom 1.1 litra, čo poskytovalo na vtedajšie časy dostatočnú dynamiku pre miestnu dopravu. Výroba modelu pokračovala až do roku 1971, pričom celkovo bolo vyrobených približne 44 000 kusov vozidiel.
Tento model zároveň položil základy pre budúce úspechy značky Dacia, ktorá sa postupne rozširovala a pridávala do svojej ponuky nové modely. Z dnešného pohľadu tak bol prvý model Dacia 1100 iba prvý krok v jej dlhodobej tradícii výroby áut.
Medzi najznámejšie modely značky z minulosti patrí bezpochyby Pick-Up, Nova, Solenza a Logan. Získali si obľubu vďaka svojej dostupnosti a praktickosti.
Na prvý model 1100 nadväzovalo niekoľko ďalších modelových radov, pričom jedným zo spoločných typov pre viacero radov, avšak s osobitným postavením, bol model Dacia Pick-Up. Ten bol oslovil zákazníkov vďaka svojmu vysokému nákladovému priestoru, pričom vo verzii 1302 sa vyrábal do roku 1982 a vo verzii 1304 do roku 2006.
Prvým moderným vozidlom automobilky bol model Dacia Nova, ktorý už bol 100 % rumunským autom a vyrábal sa v rokoch 994 ž 1999. Šlo o sedan s možnosťou otvorenia celých 5-tych dverí a na tú dobu prinášal až prekvapivo štýlový dizajn.
Jeho nasledovníkom sa snažila byť Dacia Solenza, predstavená v roku 2003 ako kompaktný sedan. Solenza sa vyznačovala modernizovaným dizajnom a lepšími bezpečnostnými funkciami, ako jej predchodcovia. V ponuke boli verzie so zážihovými aj vznetovými motormi., pričom samozrejmosťou boli nízke prevádzkové náklady.
Z nedávnej minulosti je najnovším modelom Dacia Logan z roku 2004. Logan predstavoval revolučný krok vpred, bol cenovo dostupný a išlo o plnohodnotné rodinné auto, ktoré sa stalo populárnym v Európe, severnej Afrike a na Blízkom východe.
Aktuálna ponuka modelov značky Dacia zahŕňa inovatívne a stále cenovo dostupné autá, pričom z nej určite vyčnievajú modely Spring, Duster, Sandero a Jogger.
Dacia Spring je prvé plne elektrické vozidlo značky, ktoré prináša revolúciu v dostupnosti elektromobility. Je to kompaktný mestský automobil, ktorý ponúka nízke prevádzkové náklady s dojazdom približne 230 kilometrov na jedno nabitie.
Duster, známy svojou všestrannosťou, je kompaktné SUV, ktoré sa uplatní tak v mestských, ako aj v náročnejších terénoch. Duster ponúka široký výber pohonov, vrátane možnosti 4x4, čo z neho robí ideálne vozidlo pre dobrodružstvá mimo vyšliapaných ciest. Známy je jeho priestranný interiér aj flexibilná konfigurácia komfortných sedadiel.
Model Sandero, často chválený za pomer ceny a hodnoty, je kompaktný hatchback, ktorý ponúka skvelú kombináciu efektívnosti a cenovej dostupnosti. Sandero je vybavené modernými bezpečnostnými technológiami a tak prináša pohodlnú jazdu.
Najnovší prírastok do rodiny Dacia je Dacia Jogger. Tá kombinuje vlastnosti MPV a SUV, pričom ponúka až sedem sedadiel s modulárne usporiadaným interiérom, takže flexibilita pre cestujúcich aj batožinu je vysoká. Zároveň sa Jogger vyznačuje veľmi dobrou cenovou dostupnosťou v spojení s priestorom, funkčnosťou a trendy dizajnom.
Dacia je považovaná za symbol cenovej dostupnosti, no dnes už aj za kvalitnú automobilku. Vďaka pomerne dobrým cenám a lacným prevádzkovým nákladom predstavujú jej vozidlá voľbu pre praktických šoférov, no aj s výbornou úžitkovou hodnotou.
Hoci sú vozidlá Dacia cenovo prístupné, medzi ich menšie mínusy patria o niečo viac obmedzená výbava s menej pokročilými technológiami oproti niektorým iným značkám. Tento kompromis je dôsledkom snahy udržať ceny áut nízke, čo však môže byť pre niektorých vodičov sklamaním, najmä v porovnaní výbavy s inými značkami.
Ďalším faktorom, ktorý je ale individuálny, je prestíž. Dacia sa zameriava na cenovo dostupné a základne modely, takže niektorí vodiči môžu považovať jej vozidlá za menej prestížne v porovnaní s drahšími značkami. Ide však naozaj o vec každého z vás.
Napriek týmto nevýhodám Dacia ponúka až prekvapujúco nadpriemernú spoľahlivosť, čo je vo vynikajúcej harmónii s dostupnou cenou. Áno, iné značky môžu ponúkať vozidlá preplnené funkciami, viaceré však nie sú nevyhnutne potrebné pre každodennú jazdu. Zároveň je Dacia známa ľahkou údržbou a nenáročnosťou na opravy.
Dacia je jasnou voľbou pre tých, ktorí hľadajú spoľahlivé auto za rozumnú cenu. Jej dnešné modely sú dizajnovo zaujímavé, no najmä praktické pre denné potreby.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024