Keď sa povie meno Colin McRae, mnohým sa okamžite vybaví zvuk motora, lietajúce kamene, driftovanie v zákrutách a poriadna dávka adrenalínu. Tento škótsky jazdec sa stal legendou sveta rally a to nielen vďaka svojmu nespútanému štýlu jazdy, ale aj charizme a odhodlaniu. Odhaľte s nami jeho profesionálny životopis.
(Zdroj: depositphotos.com)
Colin sa narodil 5. augusta 1968 v škótskom meste Lanark do rodiny, ktorá mala motoršport v krvi. Otec Jimmy McRae bol 5-násobným britským šampiónom v rally a patril k najrešpektovanejším jazdcom. Už od útleho veku tak mal Colin vzor.
Vyrastal ako najstarší z troch bratov a vášeň pre rýchlosť sa postupne rozšírila aj na jeho mladšieho brata Alistera, ktorý sa stal úspešným rally jazdcom.
Colin však začínal najskôr v motokrose, kde ako trinásťročný získal titul školského šampióna. No stále ho to ťahalo k autám a tak vstúpil do Coltness Car Clubu a už o rok neskôr sa postavil na svoju prvú súťaž. Vypožičaný Hillman Avenger GT mu poslúžil na miestne rally v pretekoch Kames Stages, kde zaujal a skončil na 13. mieste.
Netrvalo to teda dlho a začal jazdiť častejšie. V roku 1986 štartoval v Škótskom šampionáte v rely na Talbote Sunbeam a spolujazdca mu Ian Grindrod, bývalý navigátor jeho otca. Symbolické spojenie sa tak zavŕšilo a Colin sa ukázal naplno.
Práve na týchto pretekoch sa ukázalo, že nejde len o syna slávneho otca, ale o výnimočný talent. Jeho meno začalo rezonovať naprieč britskou motoristickou scénou a čoskoro sa Colin McRae stal synonymom pre rýchlosť, dravosť a pretekárske nadšenie. Už vtedy bolo jasné, že rally našla ďalšiu budúcu hviezdu a 90. roky to potvrdili.
Colin naplno vstúpil do sveta Majstrovstiev sveta v rally v roku 1993, keď sa stal súčasťou továrenského tímu 555 Subaru World Rally. Už počas prvej sezóny si pripísal historické víťazstvo na Rally Nový Zéland, prvé nielen pre neho, ale aj pre tím Subaru. Jazdil na modeli Subaru Legacy, no krátko nato prišla už nová Impreza 555.
V roku 1995 nastal zlom. McRae sa dostal do súboja o titul s vlastným tímovým kolegom Carlosom Sainzom. Rozhodlo sa až v záverečnej sezóne, Rallye Veľkej Británie, kde McRae zvíťazil a stal sa prvým britským majstrom sveta v rally.
V 27. rokoch bol najmladším šampiónom v histórii WRC a tento rekord odolával až do roku 2022. Subaru si s jeho pomocou zaistilo titul konštruktérov.
Nasledujúce dve sezóny McRae pokračoval vo výborných výkonoch, opäť bojoval o titul a tím Subaru získal ďalšie dva konštruktérske tituly. Aj keď ho v oboch prípadoch v individuálnom poradí prekonal Fín Tommi Mäkinen, McRae si pripísal viaceré víťazstvá na súťažiach ako Safari Rally, Acropolis Rally či Tour de Corse.
Rok 1998 bol jeho posledným v modrom tíme Subaru. Aj v tejto sezóne zaznamenal 3 výhry a obsadil 3. miesto v šampionáte jazdcov. Na jej konci si dokonca pripísal aj víťazstvo na prestížnych Pretekoch šampiónov na Kanárskych ostrovoch.
(Zdroj: depositphotos.com)
Po úspešných sezónach v Subaru prestúpil Colin v roku 1999 do tímu Ford, ktorý predstavil nové vozidlo Ford Focus WRC. McRae sa stal jeho hlavnou tvárou a podpisom zmluvy za 6 miliónov libier sa stal najlepšie plateným jazdcom rallye.
V Debutovej sezóne zvíťazil na Safari Rally aj v Portugalsku, no auto malo svoje technické problémy a tak aj napriek dobrému výkonu skončil až na 6. mieste.
V roku 2000 vyhral v Španielsku a Grécku, no sériu úspechov brzdili znova technické poruchy a tak to stačilo iba na 4. miesto v celom šampionáte. O rok neskôr po víťazstvách v Argentíne, na Cypre a v Grécku viedol šampionát pred posledným pretekom, no v rozhodujúcej Rallye Veľkej Británie havaroval a titul mu unikol.
Skončil tak druhý a iba dva body za Richardom Burnsom. O rok neskôr sa chystal opäť bojovať o titul a hoci získal ďalšie víťazstvo na Safari Rally, celá sezóna bola nevyrovnaná a na konci roka Ford oznámil, že zmluvu s McRaeom nepredĺži.
Až 4. miesto bolo totiž tak pre tím, ako aj pre samotného Colina, sklamaním. Napriek tomu zostalo jeho pôsobenie vo Forde významnou kapitolou jeho kariéry a hoci nezískal titul, dokázal vyhrávať na rôznych povrchoch a vždy bo považovaný za jedného z najvážnejších kandidátov na prvenstvo. To podčiarklo jeho status legendy.
Po skončení pôsobenia vo Forde v roku 2002 sa Colin presunul do tímu Citroën, kde v 2003 jazdil po boku ďalších dvoch špičkových pretekárov a to Carlosa Sainza a Sébastiena Loeba. Hoci dosiahol pár dobrých výsledkov, víťazstvo už nepridalo a tím si tak pre ďalšiu sezónu ponechal iba Loeba a Sainza. V sezóne 2004 tak WRC nejazdil.
Naopak, vyskúšal si Le Mans, kde skončil na 3. Mieste v triede GTS a štartoval dvakrát na Rely Dakar, kde vyhral niekoľko etáp. V rokoch 2005 a 2006 absolvoval ešte niekoľko štartov vo WRC za Škodu a tým zakončil kariéru v tejto kategórii.
Ak ide o súkromný život, Colin bol známy ako priamy a súťaživý človek, ktorý miloval rýchlosť. Žil s manželkou Alison a ich deťmi, dcérou Hollie a synom Johnnym, v Škótsku. Bohužiaľ, v rok 2007 prišla tragédia. 15. septembra 2007 jeho súkromný vrtuľník havaroval neďaleko domova, na palube bol aj jeho syn a dvaja priatelia.
Pri tomto nešťastí Colin aj celá posádka zahynuli a vyšetrovanie neskôr ukázalo, že nemal platnú licenciu a lietal nízko. Jeho smrť bola pre svet šokujúca.
Priatelia, rivali aj fanúšikovia z celého sveta si uctili jeho pamiatku na pohrebe v Lanarku aj počas špeciálnych spomienkových podujatí. Jeho odkaz však pretrváva dodnes a to nielen v rekordoch a víťazstvách, ale aj v tom, ako veľmi miloval rally.
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025