Ako ste možno aj tipovali, oxidáciu motorového oleja spôsobuje kyslík. Kyslík tvorí asi 20 percent našej atmosféry. Je to tretí najčastejšie sa vyskytujúci prvok vo vesmíre. Bez neho by sme prakticky nemohli existovať. A i napriek tomu nám vie spôsobiť určité problémy.
Oxidácia nastáva v tom momente, keď prídavok kyslíka zmení chemickú látku. Vezmite si napríklad jablko. Každý vie, že kyslík rýchlo spôsobí to, že nahryznuté jablko zhnedne.
Alebo taký kov. Kyslík môže spôsobiť tvorbu hrdze na niektorých kovoch už v priebehu niekoľkých dní. Všimli ste si niekedy, že vaše brzdy vydávali nepríjemný zvuk po tom, čo ste nechali niekoľko dní auto vo vlhkom prostredí? Tým zvukom sú vaše brzdové doštičky, ktoré drvia hrdzu.
Motorový olej nie je odolný voči oxidácii. Keď olej reaguje s kyslíkom, dôjde k trvalej chemickej zmene, ktorá spôsobí, že molekuly oleja stratia jeden alebo viac elektrónov. To môže mať za následok niekoľko problémov, vrátane ...
Navýšenie teploty o každých 10 ° C zdvojnásobuje rýchlosť oxidácie. To neveští nič dobré pre motoristov, ktorí jazdia na moderných vozidlách s turbodúchadlom. Tie vytvárajú zvýšené teplo v porovnaní so staršími vozidlami.
Teplo nie je jediným urýchľovačom oxidácie - oxidáciu môžu urýchliť aj určité kovy, kyseliny a voda. Rovnako aj veľké objemy strhnutého vzduchu, známeho ako penenie.
Deštruktívnu oxidáciu oleja možno označiť ako cyklický proces zahŕňajúci iniciáciu, šírenie, rozvetvenie a ukončenie. Pokiaľ nie je cyklus prerušený alebo ukončený, bude oxidácia prebiehať ďalej, až kým nebude olej absolútne nepoužiteľný.
Bohužiaľ nie. Príroda je neúprosná a všetok motorový olej nakoniec do istej miery oxiduje. Ale môžeme dramaticky spomaliť oxidáciu použitím správnych motorových olejov a kvalitných prísad inhibítorov oxidácie. Medzi tie najlepšie možnosti patria aditíva do motorového oleja, konkrétne antioxidanty.
Antioxidant je látka, ktorej molekuly obmedzujú aktivitu kyslíkatých molekúl – znižujú pravdepodobnosť ich vzniku alebo ich odvádzajú do menej reaktívneho alebo neaktívneho stavu. Týmto obmedzujú proces oxidácie v motorovom oleji.
Existujú dva typy antioxidantov: primárne a sekundárne antioxidanty. Primárne antioxidanty sú zvyčajne zložené z aromatických amínov a blokovaných fenolov. Sekundárne antioxidanty sú obvykle zložené z fosfitov a určitých zlúčenín obsahujúcich síru, ako sú tioétery a tioestery. Každý typ antioxidantu plní inú funkciu, aby inhiboval oxidáciu.
Oxidačný proces začína iniciačnou fázou, keď sa tvoria voľné radikály. Primárne antioxidanty sú „lapače radikálov“, ktoré rýchlo reagujú s voľnými radikálmi počas fázy propagácie, a tak spomaľujú proces degradácie tvorením nových radikálov, ktoré sú stabilnejšie.
Sekundárne antioxidanty reagujú s peroxidmi, ktoré sú často prítomné pri reakcii motorového oleja s kyslíkom. Tieto antioxidanty sú zodpovedné za prerušenie cyklu a za zabránenie rozvetvenia a ďalšieho množenia. Výrobcovia olejov najčastejšie používajú kombináciu primárnych a sekundárnych antioxidantov na maximalizáciu ochrany oleja pred oxidačnou degradáciou.
Tie najlepšie aditíva na potlačenie oxidácie motorového oleja nájdete aj na našom e-shope filtreaoleje.sk
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 09.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 08.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 08.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024