Ak si všimnete ešte pred naštartovaním motora, že ste auto na diesel natankovali benzínom, musíte celý systém vyčistiť. To v prvom rade znamená vypustenie palivovej nádrže a doplnenie správneho paliva.
Pokiaľ si stihnete uvedomiť včas, že do naftového motora dávate benzín, nejazdite s ním, inak môže dôjsť k vážnemu poškodeniu motora. Svoje auto by ste mali odtiahnuť k profesionálnemu mechanikovi alebo autorizovanému predajcovi, ktorý dokáže systém správne prepláchnuť.
Pokiaľ to však spozorujete až po naštartovaní motora, s najväčšou pravdepodobnosťou dôjde ku katastrofickej poruche vstrekovacieho čerpadla, vstrekovačov a nakoniec celého motora. Nikto nevie presne odhadnúť, kedy sa to stane, no nebude to trvať dlho.
Benzínové aj naftové motory zmiešavajú palivo so vzduchom a potom zmes lisujú pri pohybe piestu smerom k hornej časti valca motora. Naftové motory nemajú sviečky a na zapálenie paliva sa spoliehajú iba na kompresiu. Kompresné pomery pre naftové motory sa pohybujú od 18: 1 do 23: 1.
Pre porovnanie, benzínové motory sa podľa časopisu Engine Builder Magazine zvyčajne vyznačujú kompresným pomerom 9: 1 alebo 10: 1. Zvýšený tlak na predčasné zapálenie benzínu v naftovom motore môže zlomiť piesty, ohnúť ojnice alebo dokonca odfúknuť hlavu z motora - poruchy, ktoré sa bežne vyskytujú iba u vysoko namáhaných motorov.
Pokiaľ natankujete naftu do benzínového motora, nejde až o taký závažný problém ako v predošlom prípade. Niekoľko litrov nafty môže spôsobiť, že auto nebude dobre fungovať a bude poriadne dymiť. To však platí v prípade, ak sa nafta zmieša s benzínom. Ak bude benzínové vozidlo poháňané iba naftou, rýchlo prestane fungovať.
Ako už bolo spomenuté vyššie, benzínové motory majú zvyčajne kompresný pomer okolo 10: 1, čo ani zďaleka nestačí na zapálenie nafty, a to ani pomocou sviečky.
Ak natankujete naftu do benzínového motora a budete predstierať, že sa tak nestalo, mohlo by sa poškodiť palivové čerpadlo, potrubie a vstrekovače, upchať palivový filter a spôsobiť ďalšie škody. Ak si svoju chybu uvedomíte skôr, ako naštartujete auto, nechajte vozidlo odtiahnuť do opravovne, kde je možné vypustiť palivovú nádrž.
Čo robiť, ak naplníte nádrž nesprávnym druhom paliva a motor ste ešte neštartovali:
Mechanik v autoservise bude musieť vypustiť vašu palivovú nádrž a skontrolovať, či nie sú poškodené jednotlivé časti motora.
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024