DPF filter je dôležitá súčasť výfukového systému vozidiel. Spočiatku sa používal iba v naftových motoroch, čoraz viac sa však inštaluje aj do benzínových.
Tento filter má za úlohu zachytiť a zadržať pevné častice a sadze produkované počas prevádzky motora. Používa sa v osobných autách aj v úžitkových a nákladných vozidlách. Jeho prítomnosť je dôsledkom požiadaviek na emisné limity, ktoré sú stanovené environmentálnymi predpismi v krajinách EÚ aj mimo nej.
Všetky vozidlá vybavené týmto filtrom sú schopné spĺňať tieto legislatívne normy, čím sa umožňuje ich prevádzka v rámci striktných ekologických regulácií. Fungovanie samotného DPF filtra pevných častíc je založené na princípe fyzikálnej bariéry.
Tá zachytáva najviac škodlivé častice sadzí z výfuku a zabraňuje ich unikaniu do atmosféry. Filter je vyrobený z keramického materiálu alebo kovového pletiva a je navrhnutý tak, aby vydržal vysoké teploty a agresívne chemické látky vznikajúce pri spaľovaní paliva. Po určitej dobe sa však môže začať upchávať nahromadenými časticami.
Tento faktor si vyžaduje čistenie DPF filtra. Táto regenerácia sa často deje automaticky pri vyšších teplotách motora, kedy dochádza k spáleniu týchto častíc a ich odstráneniu z filtra. Po určitom čase však už ani takáto regenerácia nemusí stačiť.
DPF filter môžu postihnúť viaceré problémy a poruchy. Niektoré môžu negatívne ovplyvniť funkčnosť vozidla a spôsobiť drahé opravy. Medzi najčastejšie problémy patria upchávanie filtra, neúplná regenerácia a poškodenie fyzickej štruktúry filtra.
Upchávanie filtra pevného častíc je bežný problém, ktorý nastáva, keď častice sadzí a pevných látok postupne zablokujú filtračný materiál DPF filtra.
Tento problém je obzvlášť výrazný u vozidiel, ktoré sa väčšinou používajú na krátke trasy alebo v mestskom prostredí, kde motor nemá príležitosť dosiahnuť dostatočnú teplotu potrebnú pre prirodzenú regeneráciu filtra. Toto upchávanie môže viesť k zníženiu výkonnosti motora, zvýšenej spotrebe paliva a následne aj k zvýšeným emisiám
Problémom môže byť aj nepravidelné čistenie, pri ktorom dochádza k nedostatočnému spáleniu nahromadených častíc sadzí. Ak vozidlo pravidelne nedosiahne optimálnu teplotu pre spálenie týchto častíc, môže dôjsť k ich čiastočnému nahromadeniu.
Okrem týchto problémov môže dôjsť aj k poškodeniu fyzickej štruktúry DPF filtra, či už v dôsledku externého nárazu alebo vplyvom dlhodobého vysokého tepla. Takéto poškodenie môže znemožniť správnu funkciu filtra a vyžadovať jeho výmenu. Efektívne riešenie týchto problémov zahŕňa pravidelné diagnostikovanie a čistenie filtra.
Pre udržanie dlhodobej funkčnosti DPF filtra najlepšia prevencia. Tá by mala spočívať v kombinácii jeho čistenia, regenerácie a ďalších opatrení.
Pravidelné čistenie tohto filtra je kľúčové, pretože nahromadené častice a sadze vedú k jeho upchaniu a k znižovaniu výkonu motora a zvyšovaniu spotreby paliva. Proces čistenia zahŕňa vyhriatie filtra na vysokú teplotu, ktorá spáli nahromadené častice.
Prevencia spočíva aj vo vyhýbaní sa jazde na krátke vzdialenosti pri nízkych otáčkach, čo neposkytuje dostatočnú teplotu pre automatickú regeneráciu filtra. Jazda na dlhšie vzdialenosti pri vyšších rýchlostiach môže pomôcť udržiavať filter čistý a fungujúci tým, že umožní dosiahnuť potrebnú teplotu pre spálenie sadzí.
Tiež by ste mali používať kvalitné palivo a pravidelne kontrolovať stav motora a výfukového systému, aby sa zabránilo upchaniu filtra. Prevencia teda zahŕňa aj pravidelné servisné prehliadky a diagnostiku, čo by mal vykonávať odborník.
Tieto prehliadky pomáhajú identifikovať potenciálne problémy skôr, než môžu spôsobiť vážne škody. Technici môžu overiť, či filter správne funguje, či plní svoju funkciu, ale zároveň aj to, či dochádza k dostatočnému čisteniu a regenerácii prirodzeným spôsobom. Takto viete predísť jeho nenávratnému poškodeniu a výmene.
Výmena DPF filtra je nevyhnutná v prípade, keď sa už filter nedá efektívne vyčistiť alebo keď je mechanicky poškodený. Tento stav nastáva v dôsledku dlhodobého usadenia častíc, ktoré už nie je možné odstrániť cez štandardnú regeneráciu.
V takýchto prípadoch sa vyžaduje jeho kompletná výmena, aby sa zaistila správna funkčnosť aj splnenie emisných noriem. Cena výmeny sa môže výrazne líšiť v závislosti od značky a modelu vozidla, rozdiel je aj v jednotlivých servisoch. Pre populárne modely známej značky Volkswagen začína cena nového filtra aj s výmenou pri 1.200 €.
Pri luxusnejších vozidlách, ako je BMW série 3, sa cena môže pohybovať už okolo 1,500 €. Naopak, prípade niektorých ekonomických modelov, ako je napríklad Ford Focus, môže cena výmeny filtra pevných častíc dosiahnuť obvykle najviac 1.000 €.
Niektoré servisy môžu ponúknuť aj možnosť repasovania filtra, čo môže byť cenovo výhodnejšie. Tam je však otázna kvalita a najmä výdrž riešenia.
V každom prípade, ak máte auto vybavené DPF filtrom, je dosť pravdepodobné, že bude vybavené aj systémom pre AdBlue. Ich funkcie sú navzájom prepojené a tak, ako je dobré sa riadiť preventívnymi opatreniami v prípade DPF, treba tak robiť aj v prípade AdBlue. Preventívne opatrenia sú podobné, dôležitá je aj jeho údržba.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024