Každý spaľovací motor pracuje s určitými látkami akými sú napríklad palivo, olej, brzdová kvapalina, chladiaca kvapalina a pod. Čistota týchto látok zásadne ovplyvňuje funkciu a tiež aj životnosť motora. Pokiaľ sú tieto kvapaliny znečistené, nekvalitné alebo nesprávne skladované, môže to mať zlý dopad na spaľovací motor, pričom môže niekedy dôjsť až k jeho úplnému zničeniu.
Keď si vezmeme napríklad moderné naftové motory, ktoré sú vybavené modernými vstrekovacími systémami ako napr. Common Rail, požiadavky na čistotu nafty sú veľmi prísne.
V takýchto systémoch býva palivo stláčané až na tlak 2500 barov a za vysokých tlakov a teplôt môže dochádzať k opotrebovaniu predovšetkým vstrekovačov či už vplyvom vody alebo jemných čiastočiek prítomných v nafte.
Toto sú najčastejšie sa vyskytujúce zdroje znečistenia paliva:
Čistotou paliva sa zaoberá norma EN 590, ktorá určuje maximálnu hmotnosť nečistôt 24 mg na 1kg nafty. Zároveň však uvádza aj maximálnu hodnotu kódu čistoty nafty podľa ISO 4406 - 18/16/13.
To znamená, že v 1 mililitri takej nafty môže byť maximálne 2500 častíc väčších ako 4 mikrometrov, maximálne 640 častíc väčších ako 6 mikrometrov a maximálne 80 častíc väčších ako 14 mikrometrov. Pre niektoré systémy Common Rail sa uvádza dokonca limitný kód čistoty 12/9/6.
Metódy, ktorými sa určuje čistota paliva opisuje priamo už spomínaná norma EN 590. Najpoužívanejšou metódou je metóda membránovej filtrácie. Membrána by mala mať priemernú porozitu okolo 0,7 mikrometrov.
Obsah vody v palive je možné zistiť kalometricky a to filtráciou podľa normy EN ISO 12937. Limit obsahu vody je max. 200 mg na 1kg paliva.
Poznáme ešte laserovú metódu počítania častíc, ktorou sa stanovuje kód čistoty.
Palivový filter hrá dôležitú úlohu v tom, aké palivo sa dostane do spaľovacieho priestoru. Nachádza sa v systéme palivového potrubia a dokáže zachytávať nečistoty v palive, drobné čiastočky hrdze ale napríklad aj vodu. Palivový filter je tak veľmi dôležitou súčasťou v motore a netreba naň zabúdať.
Vyžaduje si pravidelnú údržbu v podobe výmeny, na čo by ste mali myslieť dopredu. Palivový filter stojí pár desiatok eur, no ak ho nemeníte pravidelne, riskujete poškodenie palivového systému či dokonca samotného motora.
Keď si predstavíte cestu paliva z rafinérie až do nádrže vášho auta, v akom bode sa môže najviac znečistiť? Odpoveďou sú nádrže na čerpacích staniciach. Tie musia byť pravidelne čistené, čo je pomerne nákladné a nie vždy sa to podarí urobiť dokonale.
Akonáhle sa palivo z tankera prečerpáva do nádrže na čerpacej stanici, hladina sa rozvíri a práve vtedy sa tam nachádza najviac nečistôt. Preto ak uvidíte odchádzať cisternu z čerpacej stanice, radšej si choďte natankovať palivo niekde inde.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024