Chladiaca kvapalina do auta je kľúčovou súčasťou systému chladenia vozidla. Jej hlavnou úlohou je udržiavať motor v prevádzkovej teplote a zabraňovať jeho prehriatiu, okrem toho ho aj chráni pred koróziou, zvyšuje bod varu znižuje bod mrazu vody.
Kvapalina je zložená z vody a chemikálie, najčastejšie etylénglykolu alebo propylénglykolu, ktoré zabezpečujú teplotnú ochranu proti mrazu a varu. Toto zloženie zabezpečí ochranu motora pred prehrievaním, čo by mohlo viesť až k jeho zadretiu. Kvapalina sa dopĺňa do chladiaceho systému, či už do expanznej nádoby alebo do chladiča.
Hlavnou úlohou chladiacej kvapaliny je teda udržiavať motor auta v optimálnej prevádzkovej teplote a rozptýliť teplo, ktoré sa počas jeho prevádzky generuje.
V zimných mesiacoch zabraňuje zamrznutiu vody v chladiacom systéme, čo je možné práve vďaka spomínaným prísadám znižujúcim bod mrazu. Zároveň zvyšuje bod varu vody, čo znamená ochranu motora pri intenzívnom používaní a to v lete.
Chladiace kvapaliny tiež obsahujú inhibítory korózie, ktoré chránia kovové časti chladiaceho systému pred hrdzavením a koróziou. Tiež pomáhajú minimalizovať tvorbu usadenín a iných nečistôt, ktoré môžu zablokovať chladiaci systém, takže ho prečisťujú. V neposlednom rade udržuje kvapalina stabilný teplotný režim v celom systéme.
Chladiaca kvapalina do auta je zložená z viacerých látok, ktoré zabezpečujú jej efektívnosť a dávajú jej spomínané účinky pre motor aj chladiaci systém.
Základom zloženia sú vo väčšine kvapalín etylénglykol alebo propylénglykol. Etylénglykol je dôležitý pre efektívne zníženie bodu mrazu aj bodu varu vody. Vďaka tomu chráni motor pred nadmerným zahrievaním a vodu zas pred zamrznutím. Chemicky ide o bezfarebnú, hustú a olejovitú kvapalinu, ktorá sa však vyznačuje toxicitou.
Oproti tomu, druhá používaná základná látka v zložení, propylénglykol, je menej toxickou alternatívou. Aj v tomto prípade ide o bezfarebnú a viskóznu kvapalinu so zhodným účinkom na bod mrazu a bod varu, avšak s ekologickejším prístupom.
Ďalšími zložkami sú voda, obvykle zmiešaná s glykolom v pomere 1:1 ako vhodný prenášač tepla a špeciálne inhibítory korózie chrániace kovové súčasti chladiaceho systému, blokov motora, hláv valcov a vodných pámp pred ich prehrdzavením. Nájdete tu aj pH stabilizátory udržujúce pH chladiacej kvapaliny v neutrálnej časti.
Ako doplnkové látky sú v zložení chladiacich kvapalín pridané protipenivé prísady, ktoré pomáhajú znižovať tvorbu peny v chladiacom systéme, ktorá by mohla znižovať efektívnosť chladenia, ale aj farbivá pre rozlíšenie typu kvapaliny.
Práve farba je to, čo si bežný motorista pri výbere chladiacej kvapaliny všimne. To, že sú jej farby odlišné, má svoj zmysel pre určenie zloženia kvapaliny.
Žltá chladiaca kvapalina G10 je zvyčajne na báze etylénglykolu s pridaním špeciálnych inhibítorov korózie. Je určená pre staršie modely áut a má kratšiu životnosť, obvykle 2 až 3 roky, prípadne 30.000 až 50.000 km. Modro-zelená kvapalina, označená ako G11, je naopak vhodná pre novšie motory s hliníkovou hlavou valcov motora.
Oranžová alebo ružová chladiaca kvapalina G12, označovaná aj ako Dex-Cool, používa organické inhibítory korózie namiesto tradičných neorganických. Jej zloženie je tak navrhnuté pre dlhšiu životnosť až do 5 rokov alebo až do 240.000 km.
Modrá chladiaca kvapalina často obsahuje rozdielne prísady oproti zelenej alebo oranžovej a je bežná v niektorých japonských automobiloch, svoje vlastnosti si zachováva až do teploty mínus 30 °C. Červená kvapalina je používaná tak pre ázijské, ako aj európske značky vozidiel a má špeciálne prísady pre vyššiu ochranu a dlhšiu účinnosť.
Ak ide o miešanie farieb, to nie je odporúčané práve pre odlišnosti v ich zložení. Rôzne kvapaliny obsahujú rôzne chemické prísady a inhibítory korózie, ktoré môžu byť nekompatibilné medzi sebou a môžu aj poškodiť chladiaci systém.
Dolievanie chladiacej kvapaliny by sa malo vykonávať podľa potreby v závislosti od stavu. Práve preto je dôležité pravidelne kontrolovať hladinu cez rysku.
Ak zistíte, že hladina kvapaliny je pod minimálnou značkou na expanznej nádobe, mali by ste ju doplniť. Nikdy ale neotvárajte viečko expanznej nádoby alebo chladiča, keď je motor horúci, môže to spôsobiť vystreknutie kvapaliny a popáleniny.
Keď motor vychladne, pomaly otvorte viečko expanznej nádoby. Použite chladiacu kvapalinu, ktorá je odporúčaná pre váš typ vozidla, ak k nej nemáte prístup, môžete dočasne použiť destilovanú vodu ako núdzové riešenie. Používajte ochranné rukavice a vyhnite sa kontaktu s pokožkou alebo očami, kvapalina je toxická.
Výmena chladiacej kvapaliny by sa mala vykonať podľa odporúčaní výrobcu, čo je obvykle každých 2 až 5 rokov, prípadne podľa najazdených kilometrov, štandardne je to každých 40.000 km až 160.000 km, čo závisí aj od typu kvapaliny.
Výmena je dôležitá aj preto, že počas nej príde k úplnému vypusteniu celej nádrže alebo expanznej nádoby, prečisteniu celého systému na odstránenie usadenín a zvyškov starej kvapaliny a naplnenie novou. To, či treba kvapalinu vypustiť, sa dá zistiť aj podľa zmeny jej farby alebo častejším a opakovaným prehrievaním motora.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024