Vyhrievané mosty dnes
S vyhrievaným mostom sa môžu slovenskí vodiči stretnúť napríklad v okolí Pezinka, konkrétne v miestnej časti Grinava. Most disponuje výhrevom, ktorý reaguje na nízke teploty s rizikom tvorby poľadovice, prostredníctvom teplotných čidiel. Následne vyhrievanie zabezpečujú elektrické výhrevné telesá v konštrukcii mosta. Českí odborníci však vyvíjajú funkčnejšie a zaujímavejšie riešenie vo forme stavebného materiálu, ktorý má na výhreve spolupracovať s umelou inteligenciou a internetovým pripojením. Výhodou systému je automatické fungovanie bez zasáhu človekom.
Autonómne ovládané vyhrievanie
Na tomto projekte spolupracujú Vysoké učení technické v Brne (VUT) a spoločnosť Betosan. Čiastkou 640 000 eur projekt podporila Technologická agentúra Českej republiky v programe Trend ministerstva priemyslu a obchodu. Podrobnosti a konkrétne informácie zatiaľ výskumný tím drží v tajnosti. V rozhovore pre Český rozhlas však jeho autori pár zaujímavostí prezradili.
Nový stavebný materiál vzniká na silikátovej báze (organické zlúčeniny oxidu kremičitého) s využitím pokročilých technologických plnív. „Do elektricky vodivej vrstvy privedieme bezpečné napätie, ktoré si môžeme dovoliť, bez chránenia izoláciou. Tým, že materiál povedie elektrický prúd, začne sa zahrievať. Nie je potrebné do neho aplikovať vykurovacie drôty a funguje to samo o sebe,“ vysvetlil pre ČTK Vít Černý z Ústavu technológie stavebných hmôt a dielcov na Fakulte stavebnej VUT.
Využitie odpadov
Zaujímavosťou je, že na výrobu elektricky vodivých plnív budú čiastočne využívané odpady. Výhodou materiálu okrem iného bude jeho homogénne rozloženie vo vozovke. Znamená to, že ohrev prostredníctvom materiálu bude rovnomerný a rýchlejší v celom jeho objeme. Aktuálna technológia ohrieva vozovku len lokálne.
Českí odborníci sú navyše schopní meniť úroveň vodivosti nového materiálu v závislosti na jeho množstve v asfaltovej zmesi, pričom smerom k povrchu sa má napätie znižovať, aby silikát neznižoval zaťaženie vozovky. Vrchná časť bude zároveň pevnejšia, aby vydržala nápor áut.
Fungovanie systému pomocou siete 5G
Zahrievanie vozovky novým systémom má byť plne automatizované prostredníctvom technológie dátového 5G pripojenia. Umelá inteligencia na základe dát, napríklad teploty konštrukcie, predpovede počasia a teplotných výkyvov, ohrev automaticky spustí či vypne. Toto riešenie ma zároveň zabezpečovať maximálnu energetickú efektivitu.
Nový materiál je aktuálne testovaný v laboratórnych podmienkach. Upravuje sa zloženie zmesi a vývojový tím rieši reguláciu teploty tak, aby sa dosiahli optimálne parametre na vyhrievanie. Celý systém má byť dokončený už v roku 2024. Počíta sa s jeho využitím na diaľničných a cestných mostoch, zastávkach MHD, železničných staniciach či letiskových dráhach. „Pôjde predovšetkým o dôležité konštrukcie, pretože to asi nebude úplne lacná záležitosť,“ dodal Černý.
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024