Návrh ETSC
Európska rada pre bezpečnosť v doprave so sídlom v Bruseli (ETSC) požiadala Európsku komisiu, aby došlo k zjednoteniu a úprave maximálnej povolenej rýchlosti pre osobné a nákladné vozidlá. ETSC a ďalšie organizácie vyzvali komisiu na zníženie rýchlostného limitu na diaľnici na 100 km/h pre osobné a dodávkové vozidlá. Zároveň by sa pre nákladné autá mala znížiť rýchlosť na diaľnici na 80 km/h. S týmito návrhmi však ETSC nekončí! Chce rokovať aj o úprave limitov v mestách a obciach.
Na tzv. okresných cestách mimo miest a obcí sa požaduje rýchlosť 80 km/h. V samotných mestách a obciach má dôjsť k zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti zo súčasných 50 km/h na 30 km/h! Európska rada pre bezpečnosť v doprave považuje túto rýchlosť za nový štandard pre mestské oblasti, kde sa spolu pohybujú motorové vozidlá, chodci a cyklisti.
"Pretože spotreba paliva, emisie znečisťujúce ovzdušie a riziko nehody sa výrazne zvyšuje pri vyšších rýchlostiach, obmedzenie rýchlosti považujeme za múdre riešenie," obhajuje nápad organizácia ETSC v liste adresovanom európskym komisárom. Zmeny majú byť súčasťou rozsiahleho balíka opatrení na úsporu energie s cieľom jednak znížiť závislosť od ruskej ropy a zemného plynu, a jednak podporiť aktuálnu politiku Európskej únie v oblasti zmeny klímy. Netreba zabudnúť aj na to, že ambíciou je tiež samotná bezpečnosť na cestách. Vodičov však tieto návrhy zmien určite nepotešia.
Analýzy a vzory kde to funguje
Analýzy zníženia maximálnej povolenej rýchlosti na 30 km/h sa uskutočnili v Spojenom kráľovstve. Ukázalo sa, že pri nižšej povolenej rýchlosti sa znižujú aj nároky na zastavenie či rozjazd v mestách. Dochádza tak k redukcii emisií CO2 a s tým sa znižuje aj spotreba paliva až o štvrtinu.
Európska rada pre bezpečnosť v doprave tiež uvádza ako úspešný príklad Holandsko, ktoré znížilo maximálnu povolenú rýchlosť na diaľniciach počas dňa na 100 km/h. Motiváciou holandskej vlády bolo znížiť výfukové emisie. Výsledkom je to, že vozidlo s rýchlosťou 100 km/h je podľa správy o 25% efektívnejšie ako pri rýchlosti 130 km/h.
K znižovaniu rýchlosti sa pripájajú aj mestá ako Brusel či Paríž, kde nedávno zaviedli rýchlostný limit na 30 km/h. Spomínaný limit sa má stať novou normou v mestských oblastiach aj po celom Španielsku. Z analýzy v bruselskom regióne vychádza dokázateľné zníženie toxických emisií, hluku a nehôd od kedy došlo k zníženiu maximálnej rýchlosti.
„Tieto časy si vyžadujú mimoriadne opatrenia. EÚ a členské štáty by sa mali urýchlene zaviazať k zníženiu rýchlostných limitov na 100 km/h na diaľniciach (80 km/h pre nákladné autá), 80 km/h na vidieckych cestách a 30 km/h v mestských oblastiach. Tri limity, ktoré predstavujú trojité víťazstvo pri znižovaní závislosti od ruskej ropy, emisií a dopravných zranení,“ uviedla Európska rada pre bezpečnosť v doprave vo svojom vyhlásení.
Či bude znižovanie maximálnej rýchlosti v rámci tohto návrhu postupne zavádzané do praxe v krajinách Európskej únie ukáže len čas. Na jednej strane môžeme hovoriť o snahe vyriešiť určité problémy (emisie, závislosť od ruských palív či bezpečnosť), no na druhej strane je nespokojnosť a obavy vodičov. Uvidíme ako návrh časom vylepší samotná Európska únia. Čo si myslíte vy o tejto zmene? Vyvolalo nové nariadenie u vás smútok, alebo ste podporovateľmi zmien? Zanechajte nám váš názor na našich sociálnych sieťach.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024