expedicia-img
Expedujeme do 24 hod. 

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA 

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme 

aby balík došiel v poriadku


Celoeurópska maximálna rýchlosť?




Návrh ETSC

 

Európska rada pre bezpečnosť v doprave so sídlom v Bruseli (ETSC) požiadala Európsku komisiu, aby došlo k zjednoteniu a úprave maximálnej povolenej rýchlosti pre osobné a nákladné vozidlá. ETSC a ďalšie organizácie vyzvali komisiu na zníženie rýchlostného limitu na diaľnici na 100 km/h pre osobné a dodávkové vozidlá. Zároveň by sa pre nákladné autá mala znížiť rýchlosť na diaľnici na 80 km/h. S týmito návrhmi však ETSC nekončí! Chce rokovať aj o úprave limitov v mestách a obciach. 

 

Na tzv. okresných cestách mimo miest a obcí sa požaduje rýchlosť 80 km/h. V samotných mestách a obciach má dôjsť k zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti zo súčasných 50 km/h na 30 km/h! Európska rada pre bezpečnosť v doprave považuje túto rýchlosť za nový štandard pre mestské oblasti, kde sa spolu pohybujú motorové vozidlá, chodci a cyklisti. 

 

"Pretože spotreba paliva, emisie znečisťujúce ovzdušie a riziko nehody sa výrazne zvyšuje pri vyšších rýchlostiach, obmedzenie rýchlosti považujeme za múdre riešenie," obhajuje nápad organizácia ETSC v liste adresovanom európskym komisárom. Zmeny majú byť súčasťou rozsiahleho balíka opatrení na úsporu energie s cieľom jednak znížiť závislosť od ruskej ropy a zemného plynu, a jednak podporiť aktuálnu politiku Európskej únie v oblasti zmeny klímy. Netreba zabudnúť aj na to, že ambíciou je tiež samotná bezpečnosť na cestách. Vodičov však tieto návrhy zmien určite nepotešia. 

 

Analýzy a vzory kde to funguje

 

Analýzy zníženia maximálnej povolenej rýchlosti na 30 km/h sa uskutočnili v Spojenom kráľovstve. Ukázalo sa, že pri nižšej povolenej rýchlosti sa znižujú aj nároky na zastavenie či rozjazd v mestách. Dochádza tak k redukcii emisií CO2 a s tým sa znižuje aj spotreba paliva až o štvrtinu. 

 

Európska rada pre bezpečnosť v doprave tiež uvádza ako úspešný príklad Holandsko, ktoré znížilo maximálnu povolenú rýchlosť na diaľniciach počas dňa na 100 km/h. Motiváciou holandskej vlády bolo znížiť výfukové emisie. Výsledkom je to, že vozidlo s rýchlosťou 100 km/h je podľa správy o 25% efektívnejšie ako pri rýchlosti 130 km/h. 

 

K znižovaniu rýchlosti sa pripájajú aj mestá ako Brusel či Paríž, kde nedávno zaviedli rýchlostný limit na 30 km/h. Spomínaný limit sa má stať novou normou v mestských oblastiach aj po celom Španielsku. Z analýzy v bruselskom regióne vychádza dokázateľné zníženie toxických emisií, hluku a nehôd od kedy došlo k zníženiu maximálnej rýchlosti.  

 

„Tieto časy si vyžadujú mimoriadne opatrenia. EÚ a členské štáty by sa mali urýchlene zaviazať k zníženiu rýchlostných limitov na 100 km/h na diaľniciach (80 km/h pre nákladné autá), 80 km/h na vidieckych cestách a 30 km/h v mestských oblastiach. Tri limity, ktoré predstavujú trojité víťazstvo pri znižovaní závislosti od ruskej ropy, emisií a dopravných zranení,“ uviedla Európska rada pre bezpečnosť v doprave vo svojom vyhlásení.

 

Či bude znižovanie maximálnej rýchlosti v rámci tohto návrhu postupne zavádzané do praxe v krajinách Európskej únie ukáže len čas. Na jednej strane môžeme hovoriť o snahe vyriešiť určité problémy (emisie, závislosť od ruských palív či bezpečnosť), no na druhej strane je nespokojnosť a obavy vodičov. Uvidíme ako návrh časom vylepší samotná Európska únia. Čo si myslíte vy o tejto zmene? Vyvolalo nové nariadenie u vás smútok, alebo ste podporovateľmi zmien? Zanechajte nám váš názor na našich sociálnych sieťach.

 

 

 

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku