Prvá gumená pneumatika pre automobily je známa už od roku 1895. Dovtedy autá jazdili na tzv. kovových pneumatikách, ktoré brzdili ďalší vývoj. Od začiatku 20. storočia sa experimentovalo ako gumené pneumatiky zlepšiť. Pri jednom takomto pokuse boli použité sadze, získané z rôznych priemyselných procesov, ktoré boli primiešané do kaučukovej zmesi. Dosiahla sa vyššia odolnosť, stabilita a ľahšie odvádzanie tepla pneumatiky. Kedysi biela pneumatika kvôli sadziam začala byť čierna a kvalitnejšia
Sadze sú pri výrobe pneumatík aj dnes dôležitou surovinou. Využívajú sa ako plnivo do gumy, zvyšujú tak odolnosť proti odieraniu a prispievajú k pevnosti. Odvádzaním tepla z behúňov a pásov pneumatík pomáhajú predĺžiť jej životnosť. Keby neexistovali sadze, museli by sme pneumatiky meniť dva krát do roka. Menším bonusom je aj to, že vďaka ním sú pneumatiky čierne a preto sa ľahšie udržiavajú čisté.
Áno, pokračujúci konflikt na Ukrajine spôsobuje nedostatok pre pneumatiky dôležitých sadzí, ktoré sa dovážajú väčšinou z Ruska. Boris Engelhardt z Nemeckej asociácie gumárenského priemyslu (WDK) sa vyjadril k situácii takto: „Sadze sú pre nás nenahraditeľné a až tretina ich dovozu pochádza z Ruska. Ruské kapacity zlyhávajú a európske kapacity sadzí na pokrytie dopytu ani zďaleka nestačia.“ Problém spôsobuje aj nedostatok prepravných kapacít (problémy s logistikou) a uvalenie ekonomických sankcií na Rusko (problém s platbami).
Sadze, ktoré sa dnes využívajú pri výrobe pneumatík sú tzv. primárne. Vznikajú spaľovaním látok s vysokým obsahom uhlíka. Tento produkt je čistý amorfný uhlík, ktorý je v ďalších krokoch rôznymi spôsobmi ďalej upravovaný. Výrobcovia skúšali sadze nahradiť recyklovanou zložkou, no výsledok nebol uspokojivý a pneumatiky nedosahovali žiadanú úroveň kvality. Nahradiť ich alternatívnou surovinou so zachovanou kvalitou nie je momentálne možné.
Aký to bude mať dopad? Na letnú sezónu je pneumatík dostatok a cena je zatiaľ stabilná. Letné pneumatiky sú už vyrábané počas zimnej sezóny. Problém pocítime pri nákupe zimných pneumatík, ktoré sa vyrábajú v lete. Počet vyrobených kusov bude nedostatočný a cena pri zvyšujúcich sa nákladoch porastie. V niektorých európskych gumárenských prevádzkach už došlo k zastaveniu výroby (továrne v Taliansku a Francúzsku). V Nemecku sa zastavenie výroby avizuje v priebehu najbližších týždňov.
Okrem nedostatku sadzí na výrobu pneumatík trápi gumárenský priemysel aj začínajúci nedostatok ďalšej suroviny a to kaučuku. Ten sa prioritne dováža z Thajska, ktoré je jeho najväčším dodávateľom pre európsky trh. Thajsko momentálne bojuje s ďalšou vlnou covidovej pandémie, tá má za následok obrovský výpadok pracovnej sily a z toho vyplývajúce problémy pri výrobe kaučuku. V priebehu niekoľkých dní ceny tejto suroviny stúpli o horibilných 40%. Problémom, ako pri väčšine surovín a tovarov, ostáva samotná logistika do Európy. Doprave aj naďalej bráni prebiehajúci vojenský konflikt na Ukrajine. Nedostatok a vyššie ceny kaučuku sa tiež premietnu do vyšších cien zimných pneumatík.
Žijeme dobu plnú ekonomickej neistoty. Dennodenne sme zaplavení správami o nedostatku alebo o zdražovaní. Pneumatiky sú jednou z najdôležitejších častí našich áut a ich výpadok môže znamenať ešte väčšie znižovanie a obmedzovanie výroby automobilov. Môže to spôsobiť výrazný domino efekt, pretože všetko na seba nadväzuje. Veríme, že toto ťažké obdobie bude čoskoro za nami a budeme sa môcť plne venovať tomu čo nás väčšinu baví, našim automobilom.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 12.12.2024