Čo nás čaká v roku 2035
Rok 2035 je síce ešte ďaleko, no Euro 7 bude udávať smer v automobilovom priemysle. V utorok europoslanci väčšinovo schválili, aby bol od 1. januára 2035 ukončený predaj áut s benzínovým alebo naftovým motorom. Toto nariadenie bolo na pôde Európskeho parlamentu schválené aj napriek výraznému odporu zo strany konzervatívnych poslancov.
Zákaz predaja áut so spaľovacím motorom nie je jedinou novinkou schváleného zákona. Odvážnejším a zároveň ťažšie dosiahnuteľným cieľom je stiahnutie klasických áut z európskych ciest do roku 2050. To sa netýka len osobných vozidiel. Do zákazu sú zahrnuté aj ľahké úžitkové autá či dokonca vozidlá s hybridným pohonom.
Ciele normy Euro 7
Cieľom normy Euro 7 je znížiť emisie CO2, ktoré sú produkované novými osobnými automobilmi a ľahkými úžitkovými automobilmi o 100% oproti roku 2021. Zároveň bude existovať prechodné obdobie, kedy sa počíta s priebežným cieľom zníženia emisií CO2 do roku 2030. Priebežný cieľ je v prípade osobných automobilov o 55% v prípade dodávok o 50%. Od roku 2025 bude Európska komisia každé dva roky uverejňovať správu, v ktorej bude hodnotiť pokrok smerom k bez emisnej cestnej mobilite.
Norma Euro 7 uprednostňuje na našich cestách elektromobily. Európska únia tiež počíta s vypracovaním investičného plánu, ktorého cieľom je priamy konkurenčný boj s USA a Čínou, ktoré majú v niekoľkých aspektoch v oblasti elektromobility náskok.
Búrlivá rozprava v Európskom parlamente
Znenie normy bolo prijaté 340 hlasmi za, 279 europoslancov bolo proti a 21 sa zdržalo hlasovania. Pred samotným hlasovaním prebiehala v Európskom parlamente búrlivá rozprava medzi odporcami a zástancami.
Zástancovia normy argumentovali jej význam v očakávanom prínose pre zdravšie ovzdušie a rozvoj nových technológií. Zároveň prisľúbili európskym výrobcom automobilov jasný časový rámec prechodu na výrobu elektrických vozidiel s nulovými emisiami. Okrem toho zákaz predaja áut so spaľovacími motormi podporí aj ambiciózny plán EÚ stať sa do roku 2050 klimaticky neutrálnou ekonomikou.
Odporcovia na druhej strane argumentovali víziou zničujúcich dopadov na automobilový priemysel, európsku prosperitu a na peňaženky obyčajných ľudí. Varovali tiež pred "efektom Havany", teda predlžovaním využívania starších áut so spaľovacími motormi s vyššími emisiami po zákaze predaja nových vozidiel, pretože si spotrebitelia nebudú môcť dovoliť kúpu drahého elektromobilu. Okrem toho poukázali aj na to, že batérie do elektromobilov vyrábajú väčšinou konkurenti z Číny a USA. Podpredseda Európskej komisie Frans Timmermans však vysvetlil, že investíciami za podpory Euróopskej únie sa produkcia batérií v Európe zvýši.
„Klimatický balíček je spravodlivý. Od roku 2035 bude možné predávať iba autá s nulovými emisiami. Bude to dobré aj pre trh. Vytvoríme príklad pre celý svet,“ uviedla v mene európskych socialistov Sara Cerdasová z Portugalska. Dodala, že je dôležité investovať do nových čistých technológií. Argumentovala aj vplyvom emisií na úmrtnosť.
„Automobilky si už vybrali. Pozrite sa, čo robia naši konkurenti. Čína vyrába stále viac dostupných, kvalitných áut. Musíme byť konkurencieschopní,“ zdôraznil podpredseda Európskej komisie Frans Timmermans.
Ako sme už vyššie spomenuli, okrem týchto pozitívnych argumentov zástancov normy sa objavili aj argumenty a vyjadrenia jej odporcov.
"Zelení, liberáli a ľavičiari dnes v Európskom parlamente hlasovali za zákaz spaľovacích motorov, hoci vedia, že ohrozujú približne 1,4 milióna pracovných miest v Európe,“ uviedol europoslanec nemeckej pravicovej CDU Dennis Radtke s tým, že zákaz spaľovacích motorov podkopáva pozíciu Nemecka ako automobilovej veľmoci a podporuje rast čínskej konkurencie.
„Ožobračíme strednú triedu, rozšírime rady nezamestnaných a nahráme Číne. Budem hlasovať proti v nádeji, že dáme šancu konkurencii, ktorá jedine zaručí inovácie a zachová ľudskú slobodu,“ zdôraznil riziká normy aj ďalší český europoslanec, Alexander Vondra (ODS) z radov Európskych konzervatívcov a reformistov.
Syntetické palivá?
Európska komisia má ešte podľa minuloročnej dohody preskúmať, či by sa v budúcnosti mohli dočkať schválenia vozidlá so spaľovacím motorom na syntetické palivá. Štandardné autá so spaľovacími motormi ako ich poznáme dnes určite končia. Vývoj syntetických palív napreduje veľmi rýchlo, no má ešte stále ďaleko do masového nasadenia.
Autá sa v súčasnosti v Európe podieľajú na produkcii približne 25% skleníkových plynov. Predaj elektromobilov však aj mimo nového nariadenia stále ročne stúpa. V Európe majú elektromobily zastúpenie približne 12% z celkového množstva predaných vozidiel. Sú trhy kde je toto číslo vyššie, ale samozrejme aj nižšie.
Čas ukáže či bude táto norma úspešná nie len v rámci svojich cieľov ale aj v oblasti ekonomiky či konkurencieschopnosti. Zároveň bude zaujímavé sledovať ako sa automobilový priemysel postupne prispôsobí tomuto nariadeniu.
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 10.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 11.12.2024