expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA  

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme  

aby balík došiel v poriadku


BMW 5 recenzia: prvá generácia, história a zaujímavosti


18.02.2025
 | 
6 min. čítania.

Etalón strednej triedy, nemecká elegancia spojená s technickou dokonalosťou, to je BMW model 5. Ako vznikal, aká je história a akú cestu prešiel jeden z najdôležitejších modelov tejto prémiovej nemeckej automobilky? Ak chcete vedieť, čo všetko si BMW radu 5 za svoju životnú púť prežilo a čo ponúka dnes, čítajte ďalej a zistíte.

Prvé BMW 5 E12 a nasledujúca ikonická generácia E28

Prv päťka s označením E12 sa zrodila už v 70. rokoch, keď BMW hľadalo rovnováhu medzi pohodlím a športovým charakterom. Dizajn z dielne Paula Bracqa mal jednoduché, no výrazné línie, ktoré dodávali sedanu originálny vzhľad.

Pod kapotou sa udomácnili štvorvalcové, neskôr aj radové 6-valcové motory, čím sa rozšírila ponuka pre rôzne typy vodičov. Nároční oceňovali skvelé jazdné vlastnosti, pričom v porovnaní so staršími modelmi bola E12 pohodlnejšia, priestrannejšia a mala viac technologických prvkov. Tí akčnejší zas dostali naozaj skvelý výkon.

Keď sa pomaly končila éra E12-ky, prišiel čas na jej nástupkyňu, generáciu E28, ktorá vtrhla do 80. rokov na automobilový trh s novou energiou.

Hoci si zachovala niektoré dizajnové rysy predchodcu, priniesla množstvo vylepšení. Prepracovaný podvozok sa postaral o lepšiu stabilitu a riadenie, motory boli výkonnejšie a vo vnútri pribudli modernejšie ovládacie prvky. Vďaka tomu sa E28-ke darilo osloviť ešte širšiu klientelu, ktorá hľadala viac, ako len spoľahlivé auto.

V tomto období začalo zároveň BMW čoraz viac klásť dôraz na bezpečnosť, čo sa prejavilo v prítomnosti nových systémov. E28 tak nadviazala na úspech svojej predchodkyne a dokázala dať radu 5 základné rysy tváre tak, ako ju poznáme až dodnes.

E34 ako najelegantnejšie auto svojej doby a ďalší model E39

Model E34, ktorý prišiel na trh koncom 80. rokov, zanechal vo fanúšikoch BMW silný dojem už od prvého momentu. V porovnaní s predchádzajúcimi generáciami pôsobil elegantnejšie, čomu napomohli aj vylepšené aerodynamické tvary karosérie.

Mnohí ho dokonca považujú za jedno z najelegantnejších áut svojej doby, či už vďaka proporciám, precíznemu spracovaniu detailov alebo modernejšie pôsobiacim svetlometom. Vo vnútri sa do popredia dostala zvýšená úroveň pohodlia a bezpečnosti, BMW pridalo viac prvkov aktívnej i pasívnej ochrany a popracovalo na kvalite interiéru.

V ponuke motorizácií nechýbali štvorvalce ani stále žiadanejšie šesťvalce, pričom automobilka si dala záležať nielen na ich výkone, ale aj hladkom chode.

Po E34 nasledovala generácia E39 predstavená v polovici 90. rokov, ktorá opäť priniesla niekoľko inovácií. Karoséria získala uhladenejšie krivky a o čosi robustnejší vzhľad, pričom z hľadiska aerodynamiky a tuhosti išlo o naozaj veľký krok vpred.

K tomu sa pridala prepracovaná paleta motorov od spoľahlivých radových šesťvalcov až po pôsobivé osemvalcové kúsky, ktoré posunuli latku výkonu ešte vyššie. Vnútro E39 sa mohlo pochváliť kvalitnejšími materiálmi a modernejšími systémami, viaceré z nich sa postarali o komfort a pohodlie jazdy aj na dlhých cestách a dovolenkách.

Kontroverzné BMW 5 E60/E61 a návrat k tradícii s F10/F11

Keď BMW prišlo v prvej polovici 21. storočia s radom 5 označeným ako E60/E61, reakcie boli prinajmenšom zmiešané. Dizajn vychádzal z dielne Chrisa Bangla a priniesol revolučné línie, ktoré neboli pre 5. rad do tej doby vôbec typické.

Ostré hrany, nezvyčajné proporcie a výrazný zadok mnohých fanúšikov šokovali, no zároveň našli veľký obdiv u tých, ktorí túžili po revolučnej zmene.

V interiéri zas dominoval nový informačno-zábavný systém iDrive, ktorý síce ponúkal množstvo možností, ale spočiatku mohol pôsobiť zložito. Bez ohľadu na kontroverzie sa však E60/E61 vyznačovali výbornou technikou, silnými motormi a skutočne bohatou výbavou, takže si rýchlo našli početnú skupinu priaznivcov medzi vodičmi.

Po tomto dizajnovom experimente siahlo BMW u ďalšej generácii, označovanej ako F10/F11, po umiernenejšom prístupe. Nové päťky sa vrátili k uhladenejším líniám a nadviazali skôr na odkaz obľúbeného modelu E39, takže pôsobili viac kompaktne.

Vnútri panoval dôraz na komfort a kvalitné materiály, ktoré ešte viac zvýraznili prémiový charakter auta. Modernejšie asistenčné systémy, úspornejšie motory a prepracovaný podvozok urobili z F10/F11 atraktívny mix športovej a luxusnej stránky BMW a pre mnohých táto generácia predstavovala vítaný návrat k tradičnému duchu.

Najnovšia a zatiaľ posledná generácia BMW 5 od 2017

Najnovšia generácia radu 5, označovaná ako G30 sedan a G31 kombi, sa na trhu objavila v roku 2017 a hneď ukázala, že BMW si dáva na tomto modely záležať.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou prišiel výrazne odľahčený skelet karosérie, kde sa okrem klasickej ocele vo väčšej miere využíva hliník. To znižuje hmotnosť auta, čo sa prejavuje v lepšej dynamike a nižšej spotrebe. Dizajn je evolučný, typické krivky zostali zachované, ale karoséria pôsobí modernejšie a uhladenejšie.

V ponuke nájdu vodiči široký výber motorov. Štvorvalcové benzínové a naftové jednotky tvoria základ, no nechýbajú výkonné šesťvalce alebo dokonca plug-in hybrid, ktorý pri nižších rýchlostiach, najmä v meste, umožňuje jazdu len na elektrinu.

Pre náročnejších je tu samozrejme aj verzia xDrive s pohonom všetkých kolies, ktorá dokáže zlepšiť trakciu na mokrých či zasnežených cestách. Z hľadiska jazdných vlastností sa G30 a G31 spoliehajú na vyladený podvozok, ktorý zvládne agresívnejšie zákruty, no pritom si udržiava komfort na dlhých presunoch, napríklad po diaľniciach.

Vo vnútri dominuje moderný infotainment iDrive s dotykovým displejom a ovládaním gestami. Najnovšia generácia G30/G31 si zachováva pôvodné DNA BMW a prináša radosť z jazdy, pričom spojenie komfortu a športového štýlu je jasne citeľné.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku