Vznik bezpečnostných pásov sa datuje do polovice minulého storočia a v tom období išlo o zásadnú zmenu aj s ohľadom na pohodlie počas cestovania.
Prvé pásy sa objavili v 50. rokoch 20. storočia ako dvojbodové systémy a to v lietadlách. Až neskôr sa preniesli do automobilov, pričom tieto prvé modely boli jednoduché, no keď sa ukázalo, že zachraňujú životy, viedlo to k ich väčšiemu rozšíreniu.
Vplyvom prirodzenej technologickej evolúcie sa neskôr, v 60. rokoch, vyvinul z dvojbodového pásu trojbodový. Za jeho vynálezom stál Nils Bohlin a bolo to pre automobilku Volvo. Trojbodový pás bol na tú dobu revolučným, lebo prechádzal cez rameno a pás, čo poskytovalo lepšiu ochranu proti nežiadanému pohybu vo vozidle.
Trojbodový systém sa rýchlo ujal a stal novým štandardom. To, čo však ešte len čakalo na zmenu, bol postoj verejnosti k používaniu bezpečnostných pásov v autách. Najskôr boli dobrovoľné a ich používanie sa propagovalo aj v reklame.
Stav sa však v legislatíve postupne menil, tá totiž zavádzala povinnosť ich používania počas jazdy v aute. Evolúcia nastala aj v materiáloch a mechanizme pásov. Dnes sú vyrobené z odolných syntetických materiálov a s integrovanými predpínačmi, ktoré sa aktivujú vopred. V pretekaní sa dokonca už používajú aj štvorbodové pásy.
Podľa nariadenia Vlády Slovenskej republiky číslo 554/2006 Z. z., ktoré vstúpilo do platnosti 1. júna 2007, je používanie bezpečnostných pásov povinné vo všetkých vozidlách, kde sú tieto bezpečnostné pásy nainštalované. To s týka aj pasažierov.
Nepoužívanie bezpečnostných pásov je nielen nebezpečné, ale vás vyjde aj draho, pokuty sú výsoké a môžu sa vyšplhať až do výšky 300 €. To by malo vodičov aj cestujúcich motivovať k ich používaniu. Zákon tiež špecifikuje, že deti musia cestovať v detských autosedačkách prispôsobených ich veku a veľkosti, nemôžu teda sedieť voľne.
Používanie pásov má jednoduchý, ale životne dôležitý cieľ: v prípade nehody znížiť riziko vážneho zranenia alebo úmrtia tým, že drží pasažierov na sedadle.
Vedecké štúdie a štatistiky dokazujú, že bezpečnostné pásy sú jedným z najefektívnejších bezpečnostných opatrení. Ich používanie znižuje riziko fatálnych výsledkov pri nehodách a preto sú považované za základný prvok pasívnej bezpečnosti.
Zavedenie povinnosti používať bezpečnostné pásy teda nie je len právnou formalitou, ale dôležitým krokom k zvýšeniu bezpečnosti. Hoci si to mnohí nechcú priznať, zapnutie bezpečnostného pásu pred jazdou znamená často rozdiel medzi životom a smrťou. Pamätajte na to bez ohľadu na spôsob jazdy, napríklad aj pri defenzívnej jazde.
Existujú nejaké výnimky? Áno, napríklad niektoré osoby so zdravotným obmedzením môžu byť od používania bezpečnostných pásov oslobodené. Musia však mať lekárske osvedčenie nie staršie ako rok, pričom musí byť vydané na to príslušným zdravotníckym zariadením. Platné aj vtedy, ak bolo vydané v inom členskom štáte EÚ.
Pokiaľ ide o tehotné ženy, aj pre ne platí povinnosť používať bezpečnostné pásy. Výrobcovia automobilov však tehotným ženám odporúčajú, aby pás bol zapnutý tak, aby spodná časť prechádzala pod bruškom a horná časť medzi prsiami.
Deti v autách sú chránené osobitnými pravidlami. Do výšky 150 cm alebo do dovŕšenia 12. roku života musia cestovať v detských autosedačkách, ktoré sú na to prispôsobené podľa ich veľkosti a hmotnosti. Sedačky sú navrhnuté tak, aby spolupracovali s pásmi auta, buď na ich pripevnenie k sedadlu alebo na zabezpečenie dieťaťa.
Ak ide o používanie bezpečnostných pásov cez detské sedačky, tak toto opatrenie zvyšuje bezpečnosť a je tiež povinné, aby sa maximalizovala ochrana detí.
Všeobecne vzaté, zákony týkajúce sa bezpečnostných pásov sú navrhnuté tak, aby poskytovali maximálnu možnú ochranu pre všetkých cestujúcich. Berú do úvahy aj potreby jednotlivcov, ako sú napríklad tehotné ženy a deti, no nedávajú im výnimku.
Bezpečnostné pásy berieme ako samozrejmosť, no to je chyba. Tak, ako aj o iné časti vozidla, aj o ne sa treba starať. Časom môžu vplyvom únavy materiálu strácať pružnosť, môžu sa zasekávať alebo nesprávne navíjať, čo vplýva na ich funkciu.
Ak zistíte, že sa ťažko navíja a nevracia sa späť do zásobníka, môže to byť znakom, že ho treba vyčistiť alebo vymeniť, to platí najmä pri starších autách. Nezabudnite tiež skontrolovať kovové diely, ako sú spony a zámky. Tie by mali byť čisté a bez známok hrdze. Nález korózie či iného poškodenia môže ovplyvniť funkčnosť pásu.
Bezpečnostné pásy by sa mali tiež pravidelne čistiť, aby sa udržala ich funkčnosť a aby vždy poskytovali ochranu v prípade akejkoľvek kolízie alebo nehody.
Pri čistení používajte handričku a čistiaci roztok, ktorý je vhodný pre materiál pásu. Vyvarujte sa používaniu agresívnych chemikálií, ktoré by mohli poškodiť textil pásov alebo zasahovať do mechanizmu navíjania, ktorý by mohli dokonca narušiť.
Takto udržiavané bezpečnostné pásy výrazne zvýšia vašu bezpečnosť a bezpečnosť vašich spolucestujúcich vo vozidle. Zanedbanie ich údržby a funkčnosti nikdy nepodceňujte, aj ten najmenší detail môže v čase dopravnej nehody mať vplyv na funkčnosť a teda aj zmysel pásov. Pamätajte, ich cieľom je ochrana vášho života a zdravia.
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.12.2024