Ak ste niekedy premýšľali nad tým, ako sa môže z nenápadného nemeckého auta stať ikona, Audi A4 je skvelý príklad. Tento model sprevádza vodičov už celé dekády a stále má čo ponúknuť, či už ide o eleganciu sedanu alebo praktickosť combi. Ako ale vznikol, aká je jeho história, aké motory ponúkal a čo jeho výbava? Pozrite sa!
(Zdroj: depositphotos.com)
Audi A4 sa objavila na trhu prvý krát v roku 1994 a okamžite zaujala fanúšikov nemeckých áut. Nahradila dovtedy známy a pomerne populárny model Audi 80, no rozhodne nešlo len o prezlečené auto s novým menom. Audi A4 B5, ako sa prvá generácia oficiálne nazýva, predstavovala začiatok novej éry a novej platformy B5.
Pod kapotou boli základne motory 1.6 a 1.8 benzín, ale aj silnejší 2.8-litrový V6, ktorý mohol mať výkon až 142 kW. Nechýbali ani turbom preplňované verzie a samozrejme naftové TDI jednotky s objemom 1.9 a 2.5 a vo výkone 55 až 132 kW.
Na tú dobu priniesla A4 tiež veľkú výhodu pri pohone a to možnosť pohonu všetkých štyroch kolies Quattro, čo robilo z auta ideálne auto do každého počasia.
Okrem technických parametrov však A4-ka zaujala aj spracovaním svojho interiéru. Na tú dobu pôsobila mimoriadne kvalitne a s dôrazom na detaily. Auto malo tichý chod, výborné jazdné vlastnosti a kompaktné rozmery s dĺžkou cez 4,4 metra. To z neho spravilo výbornú voľbu nielen na dovolenky a pracovné cesty, ale aj do mesta.
Hoci išlo o prvú generáciu, Audi tu už nastavilo latku vysoko. Prvá A4-ka udala tón tomu, čo dnes poznáme ako spojenie elegancie, technológie a dynamickej jazdy. Nebol to len štart nového modelu, ale aj nový štandard v strednej triede.
Druhá generácia Audi A4, označená ako B6, prišla v roku 2000 a priniesla moderný dizajn, oveľa tuhšiu karosériu a citeľne lepšie jazdné vlastnosti. Oproti prvej generácii pôsobila dospelejšie, dizajnovo elegantnejšie a celkovo vyváženejšie.
Pod kapotou boli motory od 1.6 so 75 kW až po 3.0 V6, pričom mnohé verzie boli dostupné s pohonom všetkých kolies. Práve v tejto generácii sa prvýkrát objavil aj kabriolet, ktorý nahradil starší Audi Cabriolet z čias modelu 80. A4 sa stala ešte viac populárnou a okrem konzervatívnejších vodičov si tak našla cestu aj k mladším.
V roku 2004 prišla na trhu už tretia generácia s označením B7. Absolútnou dizajnovou novinkou bola úplne nová predná maska s kompaktným tvarom.
Pod kapotou pribudli nové motory ako 2.0 TFSI alebo 3.2 FSI, no vylepšili sa aj naftové jednotky, ktoré spĺňali prísnejšie normy a zároveň ponúkali slušný výkon s veľmi nízkou spotrebou. V ponuke nechýbala ani verzia S4 s 4.2-litrovým V8 motorom a výkonom až 344 konských síl. Ak ste chceli viac, RS mala až 420 koní.
Obe generácie potvrdili, že A4 nie je len praktickým autom pre každý deň, ale že môže ponúknuť aj štýl, výkon a emóciu. Verzia cabrio tomu dodala ešte osobitejší charakter, pričom práve od 3. generácie prišlo Audi s prevodovkou Multitronic.
(Zdroj: depositphotos.com)
4. generácia Audi A4, teda B8, prišla v roku 2007 a priniesla nielen väčšie rozmery a lepšie jazdné vlastnosti, ale aj úplne novú platformu MLB s pozdĺžne uloženým motorom. V ponuke boli benzínové TFSI od 1.8 po 3.2, z dieselových 2.0 TDI, 3.0 TDI a 2.7 TDI s pohonom predných kolies alebo s quattro pohonom a diferenciálom.
Výbava sa tiež posunula výrazne vyššie. Navigácia, MMI systém, xenóny, koža, adaptívny tempomat či cúvacie kamery už neboli len pre top verzie. Veľmi populárnou sa stala combi verzia s označením Avant a to aj pre svoj pomerne štýlový dizajn.
Keď potom prišla v roku 2015 5. generácia B9, technicky to bola hotová revolúcia. Nová platforma MLB Evo znížila hmotnosť o vyše 120 kg a to sa prejavilo na výkone aj jazdných vlastnostiach. Obľúbené 2.0 TDI a 3.0 TDI boli ešte úspornejšie, benzínové TFSI ešte výkonnejšie a vrcholom bol 2.9 TFSI pre verziu Avant s 331 kW.
Výbava priniesla digitálny virtual cockpit, LED Matrix svetlá, moderné asistenčné systémy a luxusné spracovanie interiéru. A4 sa v tejto generácii stala mimoriadne univerzálnym autom, pohodlným, technologicky vyspelým a stále zábavným na jazdu.
Piata generácia sa pritom na trhu drží dodnes. Tento fakt potvrdzuje to, že Audi A4 si právom drží miesto medzi najlepšie vyváženými autami strednej triedy.
Audi A4 prinieslo na trh kompaktné rozmery, nemeckú kvalitu a dizajn, ktorý sa hodil do mesta aj mimo neho. Už od úvodu si dlhodobo drží povesť auta, ktoré kombinuje prémiový pocit z jazdy, kvalitné spracovanie a mimoriadnu praktickosť.
Medzi silné stránky modelu určite patrí široká ponuka motorov, od úsporných TDI až po V6-ky v benzínových verziách s rôznym výkonom a to vrátane špeciálnych športových úprav. Samozrejme, ak ide o Audi, nesmieme zabudnúť na legendárny pohon všetkých štyroch kolies s označením quattro. Ten oceníte v daždi, ale aj v zime.
Interiér je spracovaný precízne, s dôrazom na detaily, tichosť a pohodlie, najmä ak ide o posledné generácie. Výborne fungujú aj automatické prevodovky, ktoré sú spoľahlivé. Audi A4 má vyvážené jazdné vlastnosti a to do mesta aj na dlhé trasy.
Na druhej strane, slabé stránky auta sa týkajú hlavne starších ročníkov. TFSI motory z minulých generácií trápili problémy s reťazou a nadmernou spotrebou oleja.
Pohon quattro už tiež prináša aj vyššie náklady na servis a údržbu. Ak budete kupovať jazdenú A4, pri vyšších výbavách môže byť ich cena stále pomerne vysoká oproti konkurencii. Celkovo je však toto auto dobrá investícia a ak hľadáte niečo reprezentatívne, spoľahlivé a s kvalitným spracovaním, nezmýlite sa.
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.05.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 24.05.2025